Het andere Youtubers-/bloggerstopic #9

Wat bedoel je hiermee?

Zijn er hier mensen die true crime docu’s/youtube kanalen kijken en youtubers aanraden?

1 like

Omdat witte mensen de ‘macht’ hebben. Als een wit persoon wordt ‘gediscrimineerd’ dan is het ergste wat er kan gebeuren is dat die persoon zich aangevallen voelt. Er zijn geen andere gevolgen want wit zijn is de norm.

Als een donker persoon gediscrimineerd wordt dan is het ergste geval dat diegene vermoord wordt.

Dat is het verschil. Je kan je gediscrimineerd voelen als wit persoon maar het is niet te vergelijken met discriminatie tegen een donker persoon.

9 likes

Kendall Rae

3 likes

‘Basic black guy’ dat lijkt me niet oké, nou dan andersom ook niet.
Kleur doet er niet toe, dat lijkt me een prima uitgangspunt.
Met ‘basic guy’ zou een punt ook te benoemen zijn, toch?

7 likes

Omg dacht even dat ik familie herkende.

Maarja, ik ben dan ook white trash

9 likes

Ja ik ben inderdaad licht geraakt omdat ik het echt vaker voorbij zie komen op het forum. Ik vind bijvoorbeeld “tatta” ook echt niet kunnen. Ja daar kunnen de meningen over verschillen maar zo voel ik dat.

Het kan inderdaad zijn dat je met je “grapje” niks bedoelde. Maar denk jij dat blanke mensen met dreadlocks & cornrows er iets negatiefs mee bedoelen?
Dat zegt toch niks over hoe t bij een ander aan kan komen?

10 likes

Maar ik vraag me af, zijn mensen echt offended als iemand iets zegt als ‘dat is zo wit’?

Ik bedoel als een vliegtuig landt en mensen beginnen te klappen en iemand zegt ‘oh dat is zo’n wit ding om te doen’. Zijn mensen dan echt beledigd.

4 likes

Ik zag deze trouwens voorbij komen op 9GAG. Mag ook best wel eens over nagedacht worden hoor.

9 likes

oh boehoe wat hebben witte mensen het toch zwaar!

58 likes

Love dit.

Ik denk dat veel witte mensen het gewoon niet zo fijn vinden om aangesproken te worden op hun racistische gedrag of denkbeelden. Dus als ze dan de kans zien om het een keer om te draaien, ze dat maar al te graag doen. Want er hangt simpelweg geen negatieve connotatie aan ‘basic white guy’ maar het is wel een mooie stok om mee te slaan (als je niet zo goed snapt uiteraard).

34 likes

Dat staat niet ter discussie. Het staat ter discussie dat alles racisme is.

1 like

Wat een onzin dit

20 likes

Mee eens. Dit is ook waarom ik laatst de discussie met Shaaar en iemand anders aan ging. Het is raar dat de ene groep op alles aangesproken mag worden want wit, blank of hoe je het ook wilt noemen. De andere groep mag wel alles zeggen want witte/blanke mensen hebben het al goed genoeg en dus mogen ze van alles genoemd worden.

En het is ook niet zo omdat jij iets niet erg vindt @Shaaar dat iedereen het daar maar mee eens moet zijn. Ik vind in dit geval dat de mods gewoon moeten modereren op dit soort woorden. Gewoon lekker neutraal houden zodat niemand zich rot hoeft te voelen over huidkleur of afkomst.

12 likes

maar dit is toch ook niet meer dan een ingewikkelde grafische weergave van “we mogen tegenwoordig niks meer zeggen/doen!!!”

55 likes

Kleur doet er wel toe. Ik vind zeggen dat kleur er niet toe doet zo enorm wereldvreemd. Ja idealiter doet kleur er niet toe. In de werkelijkheid is kleur zeer bepalend. Het bepaalt of je een eerlijke kans krijgt, of je gevaar loopt, of je op je hoede moet zijn. Zeggen dat kleur er niet toe doet is het negeren van de status quo en als witte persoon kan je dat prima doen, maar besef wel dat je de situatie dan voor alle anderen verergert simpelweg omdat je negeert hoe het daadwerkelijk zit.

En ja als kleur er niet toe doet is mijn grap mega ongepast. Fact is: kleur doet er wel toe. Kleur zorgt ervoor dat zaken positief of negatief belicht worden.

@Noor dit ga ik gewoon hard zeggen. Ik weet niet of je echt zo ignorant bent of een grapje maakt. Maar blijf in deze context vooral blanke mensen zeggen. Dat helpt doorgaans wel bij het bepalen of ik serieus in discussie moet gaan of iets gewoon pure stupiditeit is.

23 likes

Als kleur er wel toe doet, dan moet jij juist niet zo’n grapje maken. Dát is m’n hele punt.

9 likes

Als je zegt dat ‘alles’ racisme is tegenwoordig dan zeg je eigenlijk dat de gevoelens van donkere mensen die zich gediscrimineerd voelen niet uitmaken. Want jij, als wit persoon, ziet het niet als racisme. Terwijl je geen idee hebt hoe het is om te maken te hebben met racisme.
En dan bedoel ik niet ‘ik word een tatta’ genoemd racisme, dan bedoel ik vies aangekeken worden op straat, niet worden aangenomen omwille van je achternaam, aangehouden worden door de politie zonder reden. Dingen die je leven echt belemmeren.

29 likes

Nou idd, iedereen herkent de superioriteitsgevoel uit de white male gaze toch wel? Dat hele “blanke mensen kunnen ook gediscrimineerd worden” is zo’n dooddoener en zo makkelijk te zeggen als je nooit écht racisme/discriminatie hebt meegemaakt.

Edit: herkennen niet als uit jezelf he, maar uit observatie. Het staat nu miss een beetje raar.

10 likes