Het kamerplantentopic #3

Weet iemand een leuke betaalbare plantenwinkel in Eindhoven waar jullie goede ervaringen mee hebben? Intratuin ken ik inmiddels wel en ben verder nog niet zo bekend in Eindhoven.

Een mooie palm? Goudpalm of Kentia. Of een Ficus?

2 likes

Dat is eerder een donkere plek dan een lichte plek. Je kan een ficus elastica daar proberen (wel de donkere variant).

1 like

Ik heb deze plant ook en mijn ervaring is dat-ie niet te redden is. Daarom begin ik altijd met stekken als ik hem zo zie. Uiteindelijk groeit-ie weer mooi vol en gelukkig. Ik heb inmiddels geaccepteerd dat het mooie bloeien soms ineens over kan zijn en het een groot hoopje ellende wordt. Vooral na herpotten! Dat vindt deze plant echt niet leuk. Concreet: maak stekjes waar dat nog kan. Er is al zo veel dor, dat ga je niet meer rechttrekken vrees ik. Je kan ook eerst al het dorre verwijderen als je nog niet wilt stekken.

1 like

De strengen misschien stekken? Weet je de naam, dan kunnen we misschien bedenken hoe het het beste gestekt kan worden. Zitten er geen beestjes in de aarde?

Ziet er leuk uit, thanks! Binnenkort even langs

1 like

Wij zien licht anders dan planten, je kan het eens opmeten. Er zijn apps voor, die niet heel secuur zijn maar je wel een idee geven!

1 like

Dit is denk ik de aeschynanthus japhrolepis of niet? Die van mij liet ook continu blaadjes los, heb m vorige week toevallig het huis uit gedaan omdat het nog maar een paar zielige strengen waren. Vind het een lastige plant om mooi te houden

1 like

Stekjes maken is denk ik het beste

1 like

Hoe kan ik m het beste stellen? De strengen zoeken die nog het beste zijn en dan in?

@chasingrainbows nee dat weet ik niet… plant scan app komt ook steeds met iets anders.

@MACdonalds ik weet de naam helaas niet… jammer dat die bij jou ook niet lukt.

@Kauai hoe kan ik het beste stekjes maken?

Ja, goede strengen er tussenuit zoeken. Je kan die strengen in water zetten, dan groeien ze wortels.

1 like

Ik ga het proberen! Hoop echt dat het lukt.

4 likes

Ik had een soortgelijke hoek in m’n vorige huis, ook met het raam zo ernaast, en daar ook een plant hangen, dat was een epipremnum aureum (hoop dat ik het goed zeg want moest het nazoeken ergens), die deed het daar perfect. Staat nu ook best een eind van het raam af in de donkerste hoek van de (toch best lichte) woonkamer en redt het daar ook prima.

Ah ja ik kijk nu naar mijn epipremnum aureum die staat hangt klimt ook op zo’n plek als jij beschrijft/als die hoek, echt een enorme plant die helemaal happy is. Echt een makkelijke fijne plant

1 like

Hehe ja die plant is echt goed voor mijn vertrouwen in mezelf als plantenmoeder :sunglasses: De strengen worden ook superlang, en zag laatst ergens een plaatje van iemand die die strengen helemaal met spijkertjes oid langs de muur als een soort klimop had vastgezet, ziet er echt heel tof uit!

1 like

Mama botanica? Van haar heb ik al mijn inspiratie haha

1 like

Nee het Instagram account van Bloemmarie. Was een supermooi en tof planten- en bloemenzaakje in Eindhoven maar die winkel is nu opgedoekt (anders had ik 'm wel getipt aan @Lorelai ) en de eigenaresse doet nu alleen nog bloemen voor begrafenissen en bruiloften.

2 likes

Is het geen tradescantia? Zoals de rest al zegt; stekjes nemen van de nog groene delen. Als het een tradescantia is, heb je wel geluk dat deze vaak dnel wortelen en weer snel groeien!

1 like

Juicy roots

Van deze succesvolle clarinervium

19 likes

Ik ben op zoek naar planten die goed tegen direct zonlicht kunnen maar heb jullie hulp nodig. Op het internet vond ik bijvoorbeeld een lijstje met o.a. alocasia en beaucarnea maar die blijken dan toch geen direct zonlicht te kunnen hebben.

Even ter achtergrond: Ik heb een vensterbank op het zuidwesten waar vanaf de middag de zon vol op schijnt. In de winter heb ik daar wel plantjes staan zoals m’n avocadoplant maar in de zomer haal ik die weg zodat ze niet verbranden. Maar zou toch leuk zijn als ik er wat planten neer kon zetten.

Tot nu toe heb ik als opties:

• aloe vera (heb ik! ben ik alleen nog aan het opkweken)
  • musa (maar lijkt mij te groot - het is niet zo’n heel groot raam)
  • croton
  • sansevieria

Hebben jullie nog tips of adviezen?

edit: o ja, yucca is ook een optie en vind ik erg mooi, maar is denk ik ook te groot. En cactussen natuurlijk. Maar welke dan?

1 like