Knaagdieren en konijnen

Ik ga het inderdaad bewust in mijn vakantie laten doen zodat ik 5 dagen achter elkaar bij haar kan blijven haha. Ga me echt heel goed voorbereiden. Ze is in hele goede gezondheid dus dat zal ook wel goedkomen <3.

Hoe heb jij de kooi ingericht nadat je konijn terugkwam? Ik lees veel inderdaad over dekens en een snugglesafe (die ik vandaag nog ga bestellen), maar heb jij een hoekje gemaakt als toiletje of echt de toiletbak gebruikt? Want ze slaapt heel graag in het toilet maar doet er nooit haar behoefte in. :joy:

2 likes

Fijn dat je de mogelijkheid hebt om na de operatie thuis te zijn.

Ik heb een redelijke grote kooi met een ren eraan. Omdat ik haar gescheiden moest houden van haar mannetje, heb ik haar circa driekwart van de ren gegeven. Zorgen dat er geen dingen instaan waar ze makkelijk op kan springen, want ze mag niet te veel bewegen (en springen al helemaal niet ivm genezing van de wond). Verder had ik een deken op de grond gelegd voor de warmte. En dan nog een snugglesafe. Mijn konijn doet wel haar behoefte op het toilet en dat deed ze toen ook gewoon, op een paar incidenten/ongelukjes na. Als ze dat niet doet, zou ik zorgen dat je de bodembedekking elke dag kunt vervangen. De bodembedekking mag niet in de wond prikken. Ik weet niet wat voor bodembedekking ze normaal gewend is?

1 like

Ik gebruik geperste bio-korrels die dan verweken als er nattigheid opkomt. Dan ga ik het in haar gebruikelijke hoekje gewoon strooien en de rest met handdoeken/dekentje/snugglesafe doen. En dan elke dag wegscheppen, dan zal het wel in orde moeten komen.

1 like

Groeten van mevrouw knuffelkont trouwens.
Ze komt altijd bij me liggen op de bank. :smiling_face_with_three_hearts:

8 likes

Zo gezellig!

1 like

Ik mag mijn konijntjes zaterdag eindelijk ophalen! Mijn vorige konijnen waren zo goed als zindelijk, maar ben daar mee begonnen toen ik ze al een tijdje had. Wist daarom ook in welke hoek ze hun behoefte deden. Moet ik daar ook op wachten met die kleintjes, of zou ik gewoon direct dat toiletje neer kunnen zetten ā€¦?

Ohja, en vinden konijnen zoā€™n slaapzakje (zag een leuke van Lief!) nou echt zo fijn? Voorheen nooit gebruikt maar overweeg er nu wel een te kopen. Of hebben jullie nog aanraders?

1 like

Mijn konijntje wordt dus op dit moment gesteriliseerd. :cry:
En ze is nog wat te zwaar dus moet haar eten nog beter gaan ā€˜afstellenā€™.
Nog meer hooi, nog minder pellets en iets meer groenvoer.

Verder wil ik een ren gaan aanschaffen zodat haar beweegruimte wat groter wordt als wij niet thuis zijn. Ze heeft een hele grote kooi maar meer beweegruimte is altijd beter. Hebben jullie tips? Liefst een ren met bodem.

1 like

Wat hebben jullie in de kooi of buiten de kooi voor vermaak? Ik heb 2 caviaā€™s, maar ze zijn lui en houden niet van speeltjes denk ik? Ik heb een balletje voor ze, en 2 ringetjes aan elkaar, maar ze doen er niks mee. Soms vraag ik me af of ze zich vervelen. Ik haal ze sowieso elke dag uit de kooi, maar dan gaan ze in het snuggle kussen liggen slapen. Hun hobby is wel echt knagen. Ze hebben de knoppen van de afstandsbedieningen helemaal opgeknaagd, en ze hebben een knabbelstengel in de kooi hangen. Heeft iemand tips?

Ik vind het echt geweldig om te zien hoe konijnen opleven van dit weer. Veel meer rennen en weer in het zon op de zij en rug gaan rollenā¤

4 likes

Ik vroeg me af of het erg is als je konijnen binnen op een hok met kale bodem hebt zitten. Toen ik ze kreeg duwden ze de bodembedekker aan de kant en wilden ze op een kale, plastic bodem zitten. Heb toen alles er maar uitgehaald, gelukkig zijn ze goed zindelijk. Vind het zelf ideaal, even de stofzuiger en een doekje erdoor en klaar. Maar is het zielig of slecht? Of hebben ze het koud 's nachts?

Heb trouwens dit hok:

En heb dat stuk plastic met boven op de voerbak er uit gehaald, lijkt me dat ze dan zo weinig bewegingsvrijheid hebben als ik er even niet ben. Helemaal omdat er ook een toiletje in staat. Zullen ze hier behoefte aan hebben? Want twijfel om 'm er toch in te zetten.

Ik heb een stuk karton met daaromheen een dikke handdoek gevouwen op de bodem liggen (maar nog wel met zoā€™n plateau er op en haar wc zodat ze het niet omhoog kan trekken). De achterpoten kunnen wel makkelijk zere plekken ontwikkelen, dus ik zou wel een beetje oppassen. Bij mij staat er een ren aanvast (op vloerbedekking) dus mijn konijn zit ook niet alleen in zoā€™n kooi maar heeft meer leefruimte.

1 like

Hmm ja die van mij knagen nog wel graag aan dekentjes en het tapijt, dus heb daar wel over nagedacht maar vind dat (momenteel) niet heel veilig. Ben aan het proberen ze dat af te leren. Kwam laatst deze strooiselmat tegen, lijkt me ook handig. Er is vrijwel altijd wel iemand thuis dus ze lopen veel los, vandaar dat ik er geen ren omheen heb. Maakt ze veel gebruik van die schuilplek onder dat plateau?

Onder de kooi op of de bodem van de bak? Want die van mij zijn zindelijk en doen alles op hun toiletje, op de bodem van het hok zou dus wel een optie kunnen zijn. Misschien prettiger dan dat plastic.

1 like

Mijn konijn moest dus echt niks hebben van de dekens en andere dingen die in de kooi hebben gelegen de afgelopen weken ivm sterilisatie. Ze was dan ook maar wat blij dat ze weer hooi in de kooi had om alles weer in te richten en er lekker in te kruipen. Denk dat het heel persoonlijk is natuurlijk. In de zomer heb ik alleen korrels in de kooi.

Vriendin van mij heeft een zeiltje in de kooi en in de ren liggen en dat vinden haar konijntjes helemaal prima!

1 like

Ah arm beestje, hoe gaat het nu? Heb ook wel alleen hooi op de bodem gelegd maar ook dat duwen ze aan de kant. Gek genoeg liggen ze in de kamer wel graag op een fleecedekentje, of gewoon op het laminaat. Ik ga eens kijken naar een zeiltje, die strooiselmat vind ik nog wel aan de prijs. Als ze het kapot knagen of ze vinden het niks is het ook zonde.

1 like

Kan je ā€˜m dat niet afleren? Lijkt me heel vervelend, deed mijn vorige konijn ookā€¦ ben blij dat deze het (na veel poep en plas ruimen) eindelijk door hebben. Thanks voor de tip, ga binnenkort eens kijken!

1 like

Oh jeetje dat is inderdaad niet best en lastig af te lerenā€¦ Wij hebben ook twee katten dus dat dierentuingevoel herken ik wel, als je de kans hebt zou ik ze ook naar buiten doen! Ben zelf van plan om binnenkort op mezelf te gaan (appartement), dus heb dan geen buiten en vind het zielig als ze dat dan wel gewend zijn. In jouw geval lijkt het me voor jullie zelf en ook de konijntjes een fijnere oplossing. Waarom twijfelt hij daar over?

1 like

Haha helaas wel ja! Ik vind het niks hoor, zoveel dieren. Maar ik woon niet lang meer thuis en dan vind ik het wel gezellig om twee konijntjes te hebben in huis. Als ik een huis met een tuin heb zou ik ze inderdaad naar buiten doen. Maar begrijp het punt van je vriend wel, nu zijn ze veel meer mensgericht dan als ze buiten zittenā€¦ In de zomer is dat dan weer anders dan in de winter. Voor het konijn zelf is een mooi buitenverblijf denk ik wel prettiger, maar het is wel minder leuk. Lijkt me ook een lastige keuze.

Ik heb ze opgehaald bij de fokker toen ze 10 weken waren (nu 15), toen waren ze inderdaad al gekoppeld. Gisteren kregen ze wel ineens flinke ruzie, vanmorgen ook nog een keer en nu lijken ze wel redelijk rustig. De fokker zegt dat het de hormonen zijn die door het mooie weer opspelen, het was ook meer rennen dan echt bijten. Weinig aan de hand volgens mij, want ze lagen vandaag wel weer gezellig bij elkaar. Ben alleen wel een beetje bang voor vannacht :sweat_smile:.

1 like

Haha maakt niet uit! Nu gaat het gelukkig weer goed, denk dat het inderdaad het warmere weer was + dat ze die dag minder los konden lopen dan normaal. Goed om te weten dat dat er dus bijhoort haha, mijn vorige konijnen (twee vrouwtjes), maakten elkaar helemaal kapot. Maar goed, die waren ook niet gesteriliseerdā€¦

Ah nou je hebt nog even om na te denken! Wie weet kan je je vriend over een tijdje overhalen, met mooier weer voelt het ook minder zielig om ze naar buiten te doen.

1 like

Ik ga morgen met mijn konijntje naar de dierenarts. Hij heeft de laatste tijd wat droge gekke plekken bij zijn ooghoeken. En wil er toch even naar laten kijken. Op internet kom ik alleen maar gruwel verhalen tegen en hele erge plaatjes van oogontstekingen. Dus ik ben echt onwijs nerveus en bang dat het anders ook zo eindigt. Of dat het al ernstig is. :frowning_face:

Iemand nog tips hoe je een konijn het beste in de auto kan zetten? Voorin? Of ergens klem tussen? (uiteraard in een vervoers kooitje, en het is gelukkig maar een kort ritje)