Knaagdieren en konijnen

@Kees @Nori @Zilver dankjulliewel! Ja gelukkig was ik er snel bij ja, maar dat zou toch niet mogen dat ik voor de dierenarts moet bedenken wat het is. Merk dat ook wel vaker, zodra het zijn eigen dierenarts niet is, weten ze er niet zo goed mee om te gaan. Terwijl inderdaad, hoeveel konijnen zijn er wel niet?
Hoop dat het iig goed komt, lijkt het wel op, maar de komende anderhalve week krijgt ie 2 maal daags 2 ml antibiotica, en daarna nog minimaal een maand 1 ml. Maar las dus dat het bij lage weerstand en stress vaak terug komt dus ga nu nog meer een overbezorgde konijnenmoeder zijn. Scheelt heel erg dat we heel erg nauwlettend zn loopje in de gaten houden door atrose en we meteen een kleine verandering zien.

@Kees Nee, ons vorige konijn (1,5 jaar) is een tijdje geleden best plotseling overleden door een afwijking aan zijn nieren. We waren uiteindelijk wel van plan om er nog een konijn bij te nemen, maar dat is er meer niet van gekomen. :pensive:

Dus dit keer nemen we er gelijk twee, broertje en zusje. Kijk echt uit naar het gezelschap!

1 like

Dankje! Ah ja zei het verkeerd! Hij krijgt panacur inderdaad. Maar niets anders, geen vitamine b oid terwijl ik wel zie op internet dat t vaak gegeven wordt of is dat niet perse nodig?

Hm oke, dan ga ik toch even bellen of we niet meer nodig hebben dan slechts panacur. Hij krijgt ook novacam standaard, maar dat is meer ontstekingsremmend dan pijnstiller geloof ik.

Ben je dierenarts eigenlijk of eigen ervaring? Ja wij zijn van plan om twee weken 2 maal per dag 2 ml panacur te geven, daarna een maand eenmaal per dag panacur en dan kijken hoe verder. Ben het ook wel met je eens dat als het niet weg gaat, ik niet wil dat we nog heel lang allerlei andere dingen blijven proberen, want ze aanvallen waren niet te doen. Mijn hart brak echt.

Ah ja heb even gebeld net en inderdaad ook vitamine b12, minimaal 4 weken. Over voer hebben ze niets gezegd, maar gezien er eerst een consult moet plaats vinden voor de injecties zullen ze hem wel uitgebreid controleren.

Ah oke! Wel super fijn dat je je kennis ook hier deelt. Helpt heel erg :smiley:

Ik probeer m’n konijnen wat trucjes aan te leren. Meerdere mensen verklaren me voor gek, maar ik vind het leuk. Alleen nu vraag ik me af, wat geef je om te belonen? Ik geef ze nu gedroogde stukjes banaan en appel en stukjes Johannesbrood. Maar zijn er betere alternatieven, of is dit prima? Omdat je het toch wel een aantal keer achter elkaar herhaalt kies ik liever voor iets verantwoords dan echt snoep.

Ohja, en iemand nog tips welke trucjes leuk zijn om aan te leren en hoe je dit het beste kunt doen? Ik laat ze nu een rondje draaien en een pootje geven :joy:.

Ik heb voor mijn konijntje nog steeds geen ander baasje kunnen vinden, maar voel me echt bezwaard om hem naar een opvang te brengen. Het is mijn verantwoordelijkheid en ugh. Ik heb ook een konijnenopvang gemailt met de vraag hoe ik dit het best kan oppakken, maar hier heb ik verder nog niks van vernomen. Voel me er echt rot om

Wat leuk. Ik heb zelf geen ervaring met het trainen van konijnen, maar ik denk wel dat er betere beloningen zijn dan banaan, appel of Johannesbrood. Dit zijn namelijk allemaal echt extraatjes/snoepjes (gezien de hoeveelheid suiker in fruit en Johannesbrood). Het is prima om het af en toe te geven, maar als je veel wilt trainen, zijn er wel gezondere opties. Ikzelf geef als gezonde extraatjes vaak gedroogde bloemen of bladeren. Goudsbloem of korenbloem vinden mijn konijnen bijvoorbeeld heel lekker.

1 like

Er zijn ook konijnenopvangen die best strenge eisen stellen aan het adopteren van een konijn (konijn mag niet alleen zijn, minimale bewegingsruimte van x aantal meter etc.). Misschien maakt dat een verschil voor je gevoel?

Het gaat mij er meer om dat ik voor mijn gevoel verantwoordelijk ben voor dat beestje. Ik heb hem aangeschaft, en vind het lullig tegenover de al zo bomvolle opvang centra’s, om dan even die van mij ook te dumpen daar. Maar ik moet ook beseffen dat hij het dan waarschijnlijk een stuk leuker krijgt daar, want hij zal dan ook gekoppeld worden.

Het is echt even een gevoelsdingetje, haha

@inezweski

Ja daar heb je ook gelijk in! Ik weet dat er een wachtlijst is, en ik 50,- moet betalen wegens eventuele DA kosten. Dus ga maandag dan maar even bellen. Ben ook wel van plan om een extra donatie te doen aan ze.

@inezweski aaah zo lief! Met eigen brokjes zou inderdaad ook nog kunnen, maar die krijgen ze vaak 's morgens voordat ik wegga en ik heb niet altijd tijd om ze dan die trucjes te leren haha.

@Dubio ze krijgen niet mega veel hoor, het zijn echt heel kleine stukjes per keer. Breek zo’n schijfje gedroogde banaan namelijk gerust door 6 stukjes. Doe het ook niet mega intensief, gewoon een paar keer achter elkaar. Zal eens kijken wat ik kan vinden bij de dierenwinkel!

1 like

@Harrrie Hoe is het nu met je konijntje?

Hij valt niet meer om dus dat is heel fijn! Hij is vrijdag naar de dierenarts geweest, alles gecheckt en vanaf nu elke week een vitamine b12 injectie. De parasiet lijkt onder controle. Maar hij loopt heel mank, wat waarschijnlijk zn artrose is. Dus die medicatie is omhoog gegaan. Wel super sneu want hij kan nu niet meer zelf zn hok in springen :frowning:

Maar het is zo een schatje, mn hart smelt elke dag meer en meer (aka super vloeibaar hart na 11,5 jaar bij hem)

Foto

13 likes

Vriendin kampeert vanmiddag in de tent op haar dakterras, zo te zien.

9 likes

Ah die arme schat :frown: maar super fijn dat de parasiet onder controle is, wat een opluchting! Het is ook niet niks op zo’n leeftijd

1 like

M’n voedster is sinds vandaag ineens mega eigenwijs. Beide konijnen zijn zindelijk maar ik vind ineens overal keutels van haar en ze heeft al twee keer naast haar toiletje geplast. Ook rijdt ze continu op haar (gecastreerde) maatje en doet ze álles waarvan ze weet dat het niet mag… Ze is nu 5,5 maanden en wilde dat steriliseren/castreren nog even uitstellen maar vind dit ook niet heel chill. Ben een beetje bang voor vannacht :sweat_smile:.

Pffff zeg dat wel. Op aanraden van hier dacht ik dat het verstandiger was om te wachten met die ingreep, maar dit is ook niks :sob:. Hopelijk is het een fase en is het morgen weer over, maar ben er bang voor.

Oh ik zie nu dat jij het was die me er destijds advies over gaf :joy:, had het niet in de gaten. Als dit nog twee maanden zo doorgaat word ik gek. Is toch geen doen joh :scream:.

WIj zijn voornemens een konijntje aan te schaffen. Onze buren hebben een nestje en ik wil eigenlijk al een tijdje een konijntje.
Aangezien ik me daar goed op wil voorbereiden heb ik een aantal vragen en hoop dat jullie daar wat advies over kunnen geven.

  • De bedoeling is dat het konijntje buiten staat, zal ik dan alsnog een hok voor binnen aanschaffen? Ik heb ook gelezen dat juist wisselen van binnen en naar buiten niet goed is voor de gezondheid van het konijntje.
  • Het konijntje kan op het gras staan maar ook op de tegels, wat is aan te raden?
  • Is een losse ren erbij aanschaffen een must?
  • Hoe krijg je een konijntje handtam? We zouden wel met 'm willen kroelen zeg maar.

Ik denk dat er hier mensen zijn die er wellicht meer verstand van hebben dan ik, maar dit is wat ik weet:

  • Ik zou zeker een hok voor binnen aanschaffen. Als het extreem koud of warm wordt of je konijntje wordt ziek etc, dan is het handig om die optie te hebben. Het is inderdaad niet de bedoeling om 'm in de winter continu naar binnen te halen en vervolgens weer naar buiten te laten, die temperatuurwisselingen zijn te groot. Konijnen kunnen in de winter een hoop hebben aangezien ze een wintervacht hebben, maar je zou plexiglas voor het gaas kunnen zetten zodat de koude wind er een beetje uit blijft. Een goede dikke laag stro op de bodem is ook aan te raden. Let er wel op dat je het konijn niet zonder wintervacht ineens buiten neerzet, zoiets bouwen ze langzaam op (zou je even moeten googlen).
  • Beide! Ik heb mijne al jaren op zowel de tegels als het gras, ik merk dat ze het gras heerlijk vinden maar juist lekker op de koude tegels gaan liggen als het warm is. Ook slijten de nagels dan mooi af.
  • Dit vind ik lastig, mijne staan binnen en komen alleen in de zomer buiten. Ik zou zeggen: ja, want meer ruimte is altijd beter! Het enige wat ik er eng aan vind zijn roofvogels en je hebt er natuurlijk nooit 24/7 zicht op. Zou er sowieso een ren omheen bouwen maar ze er misschien alleen uitlaten als je er wél zicht op hebt. Maar wellicht kan iemand anders je hier een beter antwoord op geven.
  • Heel veel geduld en jezelf niet opdringen. Laat het konijn eerst even een paar dagen wennen en laat het bijvoorbeeld alleen aan je hand ruiken als je het eten neerzet, dan associeren ze je met iets positiefs. Als je het konijn er na een tijdje uit laat, kun je erbij gaan liggen op de grond. Vooral geen onverwachte bewegingen maken, ze komen vanzelf wel naar je toe. Het meest bereik je door ze vooral niet teveel op te pakken, hier houden ze niet van. Ook niet aaien als ze daar geen zin in hebben, ook al lijkt het wel zo omdat 'ie niet wegvlucht, in het hok kunnen ze toch geen kant op. Je merkt het vaak wel als ze ineenkrimpen. Wel is het ene konijn het ander niet, en houden ze niet allemaal van knuffelen. Ze geven het vaak zelf wel aan (kop plat op de grond) of komen bij je zitten.

Ohja, en schaf een konijn nooit alleen aan maar altijd per twee. Ook al ben je veel thuis en denk je dat het écht niet zielig is: dat is het wel. Er zullen vast uitzonderingen zijn maar 95% is ongelukkig in z’n eentje. De beste combinatie is een vrouwtje en een mannetje, waarbij je het mannetje al vrij vroeg moet laten castreren (voortplanten) en het vrouwtje uiteindelijk ook (baarmoedertumoren). Heb mijn mannetjeskonijn bij een Duitse dierenarts op de leeftijd van 8 weken laten castreren zodat ik ze niet uit elkaar hoefde te halen en geen risico liep dat ze niet meer samen konden. Dat zou je hier na kunnen lezen.