Knaagdieren en konijnen

Mijn konijnen hebben het overdags ook warm waardoor ze als het 's avonds afkoelt hyperactief worden. Ik krijg ze dan dus bijna niet hun hok in om 1 uur ‘s nachts :’)
Ik vind het toch niet zo fijn om ze buiten te laten als iedereen slaapt.
Gisteren hadden ze zichzelf ook helemaal nat laten regenen, ga dan gewoon je hok in.

1 like

Onze konijnen kunnen gewoon rondlopen 's nachts, maar meestal gaan ze zelf wel het hok in om te slapen. Ik ga er echt niet achteraan vangen als ik naar bed wil hoor :sweat_smile:

2 likes

Haha zo lekker eigenwijs.

Mijn konijn eet weer maar ze is niet blij dat ze zo lang in een kooi binnen moet zitten. En ze moet het nog een week volhouden. De handdoeken en het eten vliegen door de kooi.

3 likes

Wij hebben een nestje koolmezen in de tuin, en één van die baby’s zit telkens in de tuin op de grond. Mijn konijn vindt het helemaal geweldig :’) ze gaat er telkens bij zitten en naast liggen en ernaar kijken haha, heel interessant op de één of andere manier.

8 likes

Mijn konijnen zijn helemaal gek op dit hooi: hooi

en ik weet van een vriendin, waarvan haar konijnen ook geen hooi aten dat ze een soort van geperste hooikorrels gaf (volgens mij was dit voor paarden) haar konijnen wilde dat echter ook niet eten, dus of het een goede tip is? :laughing:

2 likes

Ja ga haar vanmiddag als ik thuis ben ook weer in een ren zetten. Ben blij als de wond genezen is en ze weer lekker mag rennen.

Ze kijkt zo zielig

4 likes

Volgens mij is mijn konijn schijnzwanger. Ze trekt haren uit haar onderkin. Maar oké gaat vanzelf wel weer over, ze heeft dit al een keer eerder gehad.

(Ze is niet gesteriliseerd omdat ze besmet is met e. cuniculi, de kans dat ze ziek wordt na die operatie is dus heel groot)

Nee ze is volgens mij niet schijnzwanger want ze liet die haren gewoon liggen. Ze heeft geen nestje gebouwd oid, volgens mij waren het gewoon van die losse haren die haar irriteerden.

1 like

Ik heb altijd twee konijnen gehad, wel los van elkaar want het klikte niet echt. Ze zagen elkaar wel regelmatig en in de zomer liepen ze samen los in de tuin. De een is laatst overleden. Wil nu wel graag een nieuw maatje voor mijn andere konijn, dit keer wel samen in een hok. Maar twijfel ook een beetje. Ze is 6,5 jaar oud nu, heb al verschillende konijnenopvangen gemaild maar nog geen match gevonden. (leeftijd, karakter etc.) Ze heeft wel altijd alleen gezeten, dus misschien is het ook wel prima zo …?

Volgens mij is dit een impopulaire mening, maar ik geloof niet dat er echt voor ieder konijn een match is. Ja, konijnen zijn gezelschapsdieren, en het is altijd beter om een maatje voor ze te hebben. Maar sommige konijnen hebben nou eenmaal geen match en ik geloof echt dat er konijnen zijn die helemaal niet zitten te wachten op een maatje. En als jij heel veel liefde en aandacht geeft dan denk ik dat jij een prima ‘surrogaat-konijn’ kunt zijn als er geen match gevonden wordt. Je hebt je best gedaan toch?

Ik ben het hier deels wel mee eens ja, soms denk ik ook dat het gewoone een einzelgänger is haha. Maar ze kan af en toe een beetje knorrig zijn en huppelt wel altijd om onze kat heen om te ‘spelen’. Dat maakt dat ik soms denk dat ze gelukkiger wordt van een wat oudere ram met een rustig karakter. Overdag ben ik vaak weg (school/werk/vriend), maar ik woon met twee anderen dus in principe krijgt ze aandacht genoeg. Het is ook niet dat ik perse een tweede konijn wil, maar wil er ook niet egoïstisch in zijn als het voor mijn huidige konijn wel beter is.

1 like

Ik hoorde een keer van een vrouw die een asiel heeft, dat zij een klant had die zijn konijn ook wilde koppelen. Dat beest dulde geen enkel ander konijn dus deze vrouw wilde het wel proberen, maar gaf weinig kans. Toen werd er toch een match gevonden. Wat bleek: de konijnen die eerder geprobeerd waren te matchen bleken (juist wel/geen) hangoorkonijnen te zijn en de nieuwe match had dat (wel/niet, het tegenovergestelde dus).

Misschien is het toeval, maar misschien kun je je herinneren welke overeenkomsten de vorige matchkonijnen hadden? En dan een ander type konijn nogmaals proberen.

En hoe gaat het nu?

Pff ik moest gisterenavond hals over kop met mijn konijntje naar de dierenarts :pensive: . Hij zat stil in een hoekje en reageerde niet meer op eten. Gelukkig gaat het na een paar prikjes beter. Ik kon gisteren echt wel huilen (en dan te bedenken dat ik een jaar geleden niet kon voorstellen waarom iemand huilt om zijn huisdier!)

Goeie inderdaad. Had zelf ook al zoiets in mijn achterhoofd. Het vorige konijn was vrij druk en merkte dat ze dat niks vond, daarom wil ik nu een rustiger konijn. Ga binnenkort kijken bij een opvang in de buurt. Als daar niets tussenzit dan ben ik bang dat ze toch alleen blijft. Meer dan een half uur rijden lijkt me niet handig met een konijntje…

1 like

Goed, had me vergist :slightly_smiling_face:

1 like

Aww gelukkig gaat het beter

Iemand tips voor het knippen van nagels bij konijnen? Het is elke keer weer drama, hij gaat spartelen en dan heb ik 3 nagels gedaan en dan rent hij weer weg. Ik zie er elke keer onwijs tegenop :sob:

Sterkte! :heart:

Ah nee wat verschrikkelijk. Heel veel sterkte <3

1 like