Knaagdieren en konijnen

Zo zielig… :frowning: Echt erg dat er ook nog steeds konijnen alleen worden verkocht, zeker gehaald bij de dierenwinkel?

2 likes

ja ik doe ook altijd mijn best om een bunnyburrito van der te maken😂 medicijnen is tot vanavond goed gegaan. nu heeft ze er genoeg van en gaat grommen en kwispelen met der staart.

Ze heeft net wat gegeten gelukkig, poepjes nog niet. hopelijk komt het nu op gang. wel weer wonderbaarlijk dat ik heel de supermarkt heb leeggekocht aan groente, maar madame toch behang verkiest boven al dat lekkers…

2 likes

Een konijn met karakter dus! Hahaha! Mijn vorige konijn had E.Cuniculi en liet het ook merken als ze het zat was met dwangvoeding en medicijnen. Grommen idd :joy:
Hopelijk komt het snel op gang allemaal. Wat heeft ze als ik vragen mag?

Ik heb zelf de diagnose gesteld (inmiddels zoveel konijnen met darmproblemen gehad), maar het was een combi van gasbuik en verstopping doordat ze beiden zo erg aan het verharen zijn. ik heb standaard medicijnen in huis en ben gestart met haar buikje te masseren. Ze lijkt er nu weer goed doorheen te komen gelukkig.

Dit konijn kan overigens ook heel hard gillen, heb ik echt nog nooit meegemaakt met mijn konijnen de eerste keer ben ik ongeveer in paniek naar de dierenarts gerend.

1 like

Oh dat is wel fijn dat je standaard medicijnen in huis hebt. Heb ik inmiddels ook :sweat_smile: Cavia is onlangs geopereerd aan blaasstenen en heb nog pijnstilling liggen, en iets om de darmen op gang te krijgen.
Ik kreeg een paar jaar geleden ook de tip om hooi-thee te maken en ze dat te laten drinken om de boel op gang te brengen. Of het nou echt een bijdrage heeft geleverd ben ik nog niet over uit, maar ze vond het wel lekker!
Heb ook 1x meegemaakt dat vorige konijn gilde, maar dat was echt een laatste noodkreet voordat ze overleed. Ze gilde en sprong uit mn armen (terwijl er echt 0,0 energie nog in het beestje zat de uren ervoor) Ik haat dat geluid echt :pensive:

Dit is mijn Teddy :revolving_hearts:

22 likes

OMG :heart_eyes:

1 like

:heart_eyes: wat een snoepje!

1 like

Ik heb zelf 2 konijnen, een mannetje en een vrouwtje die super schattig zijn samen, echt net een getrouwd stel. Nu heeft een vriendin van mij 1 konijn waar ze van af wil want ze gaat samenwonen. Ze is nu 3 weken op vakantie en het konijn is hier op proef maar ik vind dat koppelen zo eng. Ze staan nu kooi aan kooi en lijken elkaar dan wel te accepteren. Ik heb een nieuwe ren gemaakt als neutraal terrein waar ze kunnen wennen en kennismaken (ik noem het Zwitserland) en gisteravond heb ik eerst het nieuwe mannetje met het vrouwtje in de ren gedaan en zij begon gelijk op hem te rijden. Nu heb ik gelezen dat dat rangorde bepalen is, wat prima is, maar terwijl ze hem reed, hield ze hem vast met haar tanden in zijn nek, is dat normaal? Na een minuutje rijden vond het nieuwe mannetje het ook wel genoeg geweest en haalde ik ze uit elkaar.
Maar nu dan nog een vraag: als ze gaan vechten of stoeien of wat dat ook, moet ik ze dan gelijk stoppen en uit elkaar halen? Of is dat ook rangorde bepaling? EN moet ik ze met zijn tweeën laten wennen aan het nieuwe konijn, of een voor een en dan later samen?

Het konijn van die vriendin is trouwens best verwaarloosd wat ik super sneu vindt. Ze was de laatste tijd nooit thuis dus hij is heel veel alleen geweest en zijn nagels zijn super lang en heeft daar ook duidelijk last van. Mocht de koppeling niet lukken, hou ik deze denk ik toch wel want hier heeft hij het beter dan bij haar in de flat.

Ik ga je even een link geven voor t koppelen!
Dat had ik je nog beloofd.
Is in het Engels.
Info over koppelen meer dan 2 konijnen

1 like

Oeh, dankje! Daar heb ik wel wat aan denk ik.

Zat me net nog te bedenken, dat nieuwe konijn is 6 jaar alleen geweest, zal dat ook uitmaken?

Kan, maar hoef niet hoor.
Vrienden van mij hebben een trio gekoppeld en een daarvan was al ruim 5 jaar alleen bij hun voor ze er 2 bij namen

1 like

@SpeedOfSound stoeien hoort erbij. Het is echt zielig om te zien maar ze moeten inderdaad rangorde bepalen. Dat vasthouden in de nek gebeurd wel vaker en ze kunnen ook achter elkaar aanrennen en haren uittrekken bij elkaar. Heb heeeeel veel geduld. Als je ze bij elkaar zet even een doos of huisje in de ren zetten zodat ze daar in kunnen schuilen, ze kunnen dan toch aan elkaar snuffelen. Wat ik wel lastig vind is dat veel dierenartsen en opvangpersoneel andere tips en adviezen geven over koppelen. De laatste konijnen die ik gekoppeld heb moest ik direct samen in een mand mee naar huis nemen en thuis samen in een kooi zetten. Vond het super eng maar na een dag waren ze elkaar al aan het wassen en lagen tegen elkaar aan. Bij de andere konijnen heb ik ze in aparte kooien gehouden en dat duurde een maand tot het koppelen gelukt was. Wat de beste keuze is weet ik niet, ligt denk ik ook aan de konijnen zelf. Succes!

1 like

@Flopsyunicorn @Vlaai @Muse Bedankt voor de antwoorden! Vanavond hebben ze weer even gedate op neutraal terrein, maar vooral de twee rammen vliegen elkaar flink in de haren. De voedster rijdt alleen maar op hem maar doet verder niets haha. Het bestaande koppel begon trouwens ook wat te vechten, is dat normaal? En hoe lang moet ik de konijnen laten vechten/stoeien voordat ik ingrijp? Het bestaande rammetje was toch flink aan het grommen, maar ze hebben in totaal misschien 5 minuten bij elkaar gezeten en waren daarna ook helemaal op.

Naar de opvang hoeft in principe niet, want we hebben genoeg ruimte maar het zou leuk zijn als ze gewoon met zijn drieën in het hok kunnen. En anders in de toekomst nog maar een tweede voedster er bij.

1 like

Zeg dat maar tegen mijn schoonouders, haha. (we wonen bij hen op het terrein)

Ik meld me ook in dit topic. Ik heb sinds begin dit jaar twee konijnen (mijn eerste huisdieren) en ik ben zo verliefd op ze :heart_eyes:. Het is een beetje gênant aan het worden haha, maar ik vind het zo gezellig hoe ze altijd samen bij mij komen chillen in de woonkamer. Vandaag haal ik ze op bij de vakantie opvang en ik voel me een klein kind voor wie iets spannends staat te gebeuren, ik kan niet wachten :flushed:. Ik hoop wel dat ze weer snel gewend zijn in hun eigen huis, bij mij.

Als het lukt om de foto’s enigszins te anonimiseren, zal ik eens een foto posten.

8 likes

Dat is toch alleen maar lief! Heb ik ook met mijn konijntjes ^^

1 like

Haha ik heb precies hetzelfde met mijn konijntjes :joy:

Haha ik heb dat ook precies zo! En iedereen in mn omgeving weet dat ook omdat ik er niet over op kan houden… ach als dat het enige rare aan me is haha

2 likes