Het Plantentopic #2 (Deel 1)

Hmm ik ga het in de gaten houden (hehe). De randjes waren bij het uitrollen groen en ik geloof nu ook nog, maar dat ga ik zo even checken. Ik weet dat er wel rouwvliegjes bij zaten, vandaar dat gele plakding, maar verder heb ik niets kunnen ontdekken. De andere bladeren zijn ook nog gaaf.

Edit: er zit een heel dun bruin randje aan :cry: Ik snap alleen niet hoe het kan dat er al een gaatje in zat toen ie nog ingerold zat. Zou een beestje daar lekker van gegeten hebben terwijl het nog dicht zat?

1 like

Herkent iemand dit ? Één stengel van m’n enorme monstera heeft plots een ruw huidje. Heb hem iets meer dan een maand geleden een kopje kleiner gemaakt, misschien heeft dat iets gedaan?

Ik was in de hortus en zag deze monstera, ik móést wel een foto maken

35 likes

Mijn monstera is aan de linker kant erg happy. De rechter kant is ‘oud’ zo heb ik m gekocht (3 bladeren). En er is nu weer een nieuwe in de maak. Het laatste blad had heeeeel erg weinig wit, dus hoop dat de nieuwe meer wit is.

1 like

M’n Alocasia’s zijn opeens babies naast hun ‘main’ stam aan het maken! M’n Nairobi Nights heeft er nu twee kleintjes naast, maar m’n Macrorrhiza Black Stem heeft er gewoon 6 bij die voor een deel alweer bezig zijn met een tweede blad :heart_eyes:

De rest van m’n plantjes is ook echt zo blij, dit zijn bijvoorbeeld foto’s van eind april:



(het gaat bij deze foto dus om die rechter Begonia Benigo Pink)

Versus nu:

24 likes

Haha ja, hij is behoorlijk onthoofd :expressionless: maar z’n tweede helft staat nu lekker boven in een grote vaas voor een raam wortel te schieten dus hij gaat super goed! En zowel Helft 1 als Baby 1 (oud stekje van hem) hebben al een nieuw blad sinds de scheiding dus ik blij :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 likes

Alocasia Polly is stom. Ik had 1 van mijne dus een tijd geleden gesplitst. 1 Polly is daar nog van bij aan het komen, maar Polly 2 verloor het ene na het andere blad. Heb inmiddels niets meer over. :cry: Twijfel nu of ik hem nog even laat staan, want ja misschien is het een teken dat er nieuw blad komt of toch weggooi.

Zo trots op deze mega plant omdat hij het zo goed doet, maar sinds een paar weken steeds meer gele bladeren. Weet iemand hoe dit kan of wat ik kan doen? Heeft t bijna 2 jaar goed gedaan en mega gegroeid en nu plots dit. :pensive:

Heb je m voeding gegeven in die tijd?

Nieuwe bladeren gaan niet meer wit worden, groene bladeren afknippen en lichter zetten. Je ziet aan 3 dingen dat de plant te donker staat: geen inkepingen in de bladeren, veel kleinere bladeren, alleen maar groene bladeren.

Oh wat je nog wel kan doen, maar ik zie het niet zo goed, is checken of er nog wit zit in de stam naar de groene bladeren? Zo ja dan kan het wel nog wit worden als je m lichter zet, zo nee dan afknippen tot een stam met genoeg wit.

1 like

Nee al de tijd niks. Onderin de grote pot zit veel water, daarin hangt een inzetbak met aarde en bovenop (voor de sier) wat hydrokorrels) met zo’n metertje wanneer de plant water nodig heeft. (dus wanneer de inzetbak niet meer in het water hangt neem ik aan) de wortels kunnen dus pakken wat ze nodig hebben aan water. De plant heeft altijd voldoende water gehad.
Er is in de periode van die 2 jaar nooit iets veranderd.
De 2 witte lepel/bloemen heb ik er onlangs uitgeknipt, omdat ik dacht dat die de plant teveel energie zouden kosten. Dit heeft geen verschil gemaakt.
Ik dacht misschien moet ik het water na die 2 jaar helemaal verversen, maar daar kan gewoon lucht bij dus kan ook geen schimmel in ontstaan. (ruikt ook nog fris) ik krijg die zware plant met aarde niet meer uit de onderbak getilt.

1 like

There you have it. Een plant is een levend wezen he, je hoort vaak ‘opeens gaat ie dood!’. Er is geen opeens, dat is iets wat al langere tijd bezig is OF er is iets concreets veranderd. Bijvoorbeeld een cactus opeens heel veel water geven, ja dan is ie binnen een week dood. Maar als je een plant 2 jaar lang geen voeding geeft, dat is alsof je ons een week geen eten geeft.

2 likes

Wauwie bedankt voor de tips! Ik ga morgen eens kijken hoe ik mijn monstera het beste kan knippen. Mag ik jou dan een PM sturen?

3 likes

Wat jammer! Ik zou hem nog even de kans geven. Iedere keer als ik denk dat het echt het einde van Polly is, komen er ineens toch weer nieuwe bladeren. Hopelijk is dat bij jou ook zo :four_leaf_clover: En zo niet, dan heb je hem in ieder geval nog even de kans gegeven.

Ja, ik denk dat ik hem nog maar even laat staan, want ben bang dat 'ie het ineens toch weer gaat doen, haha. Dat is bij 1 van de gesplitste Zebrina’s ook het geval.

Tuurlijk

Ik geef mijn planten nooit voeding, gaat al zes jaar goed…?

Ohhh is niet nodig, heb het blaadje zelf even uitgerold en de ene helft is wit :heart_eyes:. Zal een foto maken als het uitgerold is!

3 likes

Heb de plant nu voeding gegeven, zijn de iets vergeelde bladeren nog te redden of kan ik die er beter uit knippen?

2 likes

Dit topic is na het bereiken van de maximumlimiet van 5000 antwoorden automatisch gesloten. Continue discussion at Het Plantentopic #2 (Deel 2).