Het Plantentopic #2 (Deel 1)

Ja, echt niks dus, het kwam vanzelf. Altijd vochtige grond helpt wel.

3 likes

Staat ie in volle zon?

Wel in het raamkozijn, maar dat kozijn heeft niet de hele dag direct zonlicht. Ik denk dat het raam op het zuidoosten is. Croton houdt in ieder geval wel van zonlicht en warmte, daar wordt hij ook kleurrijker van. Hoe staat jouw croton?

Raamkozijn waar vanaf de middag veel zon op komt.

1 like

Klinkt als een goed plekje :hugs:

1 like

Late reactie, maar hier hetzelfde probleem als veel anderen: na aankoop ging hij schimmelen en dood (al had ik hem ook niet in de beste pot geplant). Toen ook gaan stekken en nu ben ik er langzaam weer een volle plant van aan het maken. Ik geef een keer per week water, hij krijgt veel licht en staat naast een raam (op het noorden). Wat ik verschillende keren heb gelezen: de grond goed uit laten drogen en dan pas water geven. Mijne staat trouwens met de binnenpot verhoogd in de pot, dus geen natte voeten zo. Ook al mogen de pareltjes wat meer glimmen, ben ik wel heel blij met hoe goed hij het doet.

10 likes

Neeeee wolluis op mijn nieuwe orchidee :sob::sob::sob::sob::sob: dacht eerst 1 grote beest te zien, naar nu allemaal kleintjes… Janken dit voor best dure orchidee…

Loopt wolluis over op andere planten???

Ja, helaasch.

@Lula Thanks voor de Frydek, heb al even gespiekt en hij ziet er prachtig uit! Zal hem vanavond helemaal uitpakken in mijn nieuwe huis.

De kinderen op mijn werk zijn blij met het vulmateriaal dat hetzelfde is als playmaïs haha.

Samenvatting

12 likes

Haha, fijn om te zien dat die kids er ook nog wat aan hebben! Hoop dat ‘ie mooi staat in je nieuwe huisje.

1 like

Ik heb al mijn planten inmiddels afgespoeld die direct aan bewuste plant stond en deze staan in quarantaine.
Direct met bestrijdingsmiddel gaan werken tegen wolluis, is dit meest effectief?
Ik heb spirrits R in huis maar staat op internet niet dat het tegen wolluis perse is, wel tegen luis. Ga ik naar de winkel voor spul tegen wolluis?
En sproeien jullie dan ook gelijk andere planten er tegen in?

(Had al gekeken op zoeken in topics maar kon antwoord niet vinden :sweat_smile:)

Wat een gedoe dit zeg. En dan nog afvragen of het niet ook op andere zit. Heb mijn kleding ook gelijk in de was gedaan.

Kun je gerust snoeien, en ook de takken waar meerdere bladeren op zitten, kun je trimmen zodat er maximaal 2 punten met bladeren zitten. Zo worden die twee sterker en hoeft de plant niet teveel energie per tak te geven. En geef m een beetje mest en verse potgrond, dat helpt 'm voor de bloemen. Het is echt moeilijk om een oudere hortensia dood te krijgen, dus gaat echt goed komen!

Ik heb een nieuw blad op mijn blije monstera. Helemaal happy. Maar die puntjes op de achterkant zijn ook zo mooi :heart_eyes:
Wat zijn planten toch mooi.

11 likes

Oh toch! Voor welke planten gebruik jij het? En waar koop jij de bast?

Dank je wel! Ik heb 'm gesnoeid, ik zal hem ook nog wat mest geven! Hoop dat-ie volgend jaar dan weer mooie bloemen gaat geven.

1 like

Mooi, het zou kunnen dat je dan dit jaar al bloemen krijgt. Hortensias bloeien op 1-jarig hout, dus op de blaadjes en takjes die nu tevoorschijn komen. Als je nu tegen de herfst opnieuw de struik iets terug snoeit, dus bloemen en langste takken eraf, dan gaat hij het volgend jaar echt goed doen.

En onthoudt dat hortensia’s sloten water nodig hebben in de hete periode. Dus iedere dag een emmer, dan houdt hij het mooi tot in de herfst! Enjoy!

1 like

Ik heb je notitie in mijn agenda gezet, dank je wel! Ik ga ermee aan de slag :blush:

1 like

@TanteBetje @ZusjevanJoost Dit ligt heel erg aan het type Hortensia! De nieuwere soorten zoals de Annabelle groeit inderdaad op nieuwe takken en kan ieder jaar gesnoeid worden, de oudere rassen moet je juist niet snoeien want dan bloeien ze niet, die maken juist de knoppen op oud hout en vlak onder de oude bloemen. Die kun je nieteerder snoeien dan wanneer hij weer uit loopt en je deknoppen goed kunt zien

3 likes

En hoe herken je die dan? Of is het alleen de Annabelle? Dat is toch die met enorme witte bolle bloemen, ook wel sneeuwballen genoemd?

1 like

Ja dat is die inderdaad. Ik weet dat je die sowieso mag snoeien en oude rassen niet, maar hoe het met andere nieuwe rassen zit weet ik niet. Ik zou het gewoon proberen, als je ze gesnoeid hebt en ze bloeien dit jaar niet dan snoei je ze volgend jaar niet.

1 like