Ik zou deze pot gwn helemaal los knippen met een grote schaar.
Wat een wortels zeg!
Hij staat weer verpot en al op zân favo plek, kan ik met een gerust hart op vakantie haha
Edialux conserve garden wel? Die doet het ook goed volgens mijn vrienden in de plantenclub op Facebook haha
Is alleen wel een stuk minder milieuvriendelijk. Ter info. Niet voor niks dat je het niet in NL zelf kunt bestellen.
Uit een lokaal tuincentrum in midden-Nederland
Ik zocht pas Edialux, maar niet te vinden. Ik heb nu maar (deels preventief) roofmijt uitgezet.
Werkt dat goed met roofmijt? Ik heb namelijk sinds een tijdje spint, maar daar kom ik maar niet vanaf. Ik heb ook nog een Solabiol spray, die is wel prima, maar de spint blijft terugkomen en de planten kunnen er niet zo goed tegen, dus gebruik het liever niet.
Hm dan heb ik niks gezegd, dacht dat redelijk eco was, maar helaas dan
Ja daar staat wel bij dat het een ecologisch product is maar wat ik bijvoorbeeld begreep was dat je het niet weg mag spoelen door de wc of gootsteen. Dus dat klinkt niet mileuvriendelijk
Ik heb het vorige week pas uitgezet, dus nog geen idee. Heb een Polly met spint en een Anthurium met trips.
Hier nog een plant in het wild voor de liefhebbers:
Ik kwam deze enorm grote ficus elastica burgundy tegen in de buurt. Ik heb deze zelf als huisplant en hij doet het slecht
Een vriendin heeft mân planten water gegeven terwijl ik op vakantie was en toen kwam ik er net achter dat mân tradescantia nanouk en mân stippenbegonia wortelrot heeft (natte voeten). Gewoon teveel water gehad, gelijk potgrond er zoveel mogelijk afgeschud en nieuwe potgrond met perliet in gedaan. Hoop dat ze bijtrekken
De stengels van mijn caladium breken. Qat kan je daar tegen doen?
Ah dit is zo balen! Mijn vriend heeft ook een keer gehad dat iemand, ondanks een waslijst met instructies, de planten gewoon niet genoeg water gegeven had. Als in, echt niks. Hij bleek ook naar huis gegaan te zijn, dus bij thuiskomst waren de planten helemaal uitgedroogd en viel niks meer van te redden. Zo vervelend als je mensen goede instructies meegeeft en ze het nog niet goed doen
Je kunt ze eventueel behandelen met een beetje waterstofperoxide. Verdunnen met water en dan bij je plantje gieten. EĂ©n keer behandelen is genoeg, want anders heb je kans dat het juist meer kapot maakt dan dat het helpt (het doodt namelijk bacteriĂ«n). Heeft mij al een paar keer weten redden bij rot! Moet wel zeggen dat ik het zelf nog nooit bij een plant heb gedaan met zoân fragiele wortels als een begonia of tradescantia Nanouk, maar is het proberen misschien wel waard.
Misschien kun je voor de zekerheid ook wat stekjes nemen als back-up?
Goede tip! Ga eens kijken. @papierhier Het is zelfs een vriendin geweest die zelf ook veel planten heeft, ik ben al een hyena als het om mân planten gaat dus baal hier natuurlijk heel erg van. Ik had de tradescantia voor de vakantie gestekt en alle stekjes er nog bij gestopt dus er valt weinig te stekken op het moment
Geen idee of het met spint ook zo is, maar met trips is één keertje Orius erbij te weinig.
Ben nu al een jaar aan het knokken met trips, en helaas sinds een maandje weer helemaal een plaag. Heb er zo enorm genoeg van, want al mijn monstera variegataâs worden dus bruin, en mijn Thai is zelfs zodanig dat er nu nog maar één blaadje aan zit. En dan heb ik het nog niet eens over mijn Birkinâs. Ik probeer het nu maar met roofwantsen Ă©n aaltjes, die worden vandaag bezorgd, en dan hopen dat het over gaat. Zeepspiritus sprayen houdt de boel wel wat in het gareel, maar nog niet perfect.
Echt hÚ? Tot vorig jaar ook nog nooit gehad. Heb zelfs overwogen alle planten weg te doen, ben er zo enorm klaar mee! Fingers crossed dat de combinatie aaltjes en roofwants wél gaat werken. Ik laat wel weten wat mijn bevindingen zijn.
Heb je ook de Orius en Hypoaspis miles (Stratiolaelaps scimitus) roofmijt combi ingezet? Zelf heb ik maar bij 1 plant zeker trips (en overweeg om die gewoon weg te gooien). Plant staat overigens ver weg van de andere planten.