3 jaar?!?! Ik had ze na een paar maanden in de kliko geflikkerd, jij hebt echt engelengeduld. Ik heb nog nooit beestjes gehad (snel afkloppen), maar lijkt me echt de ellende. Is het gelukt @praline ? Iets gevonden?
Nee ik heb niks gevonden maar ben wel zeker dat het dat moet zijn. Als ik mijn plant vergelijk met foto’s online van monstera’s met trips is het echt vergelijkbaar.
Mijn zebrina heeft vanaf het begin al problemen, ik dacht dat het met het licht te maken had of de luchtvochtigheid en dat het gewoon niet zou werken in mijn huis.
Maar nu zie ik toch beestjes op het blad, en super veel ook nog eens. Witte puntjes op en onder het blad maar ook donkere beestjes.
Wat zou het zijn? Spint? Ik heb de plant direct in quarantaine gezet
Het lijken trips volgens mij
Die witte puntjes? En wat denk je dat die donkere beestjes zijn? Die zitten bij die bovenste gaten in de plant, zouden dat ook trips zijn?
Ik denk spint én trips en als dit niet een hele mooie oude (dus sterke) plant is zou ik m met pijn in m’n hart in de kliko gooien. Je bent er denk ik echt te laat bij!
Ah he wat een pech! Dan doe ik dat maar gelijk, ik heb teveel andere planten staan om er mee te gaan experimenteren.
Ik ga snel opzoeken hoe ik de andere planten preventief kan behandelen. Jeetje dat ik die beestjes niet eerder heb gezien zeg.
Bedankt voor de hulp!
Herkenbaar hoor, ik heb ook een paar keer gehad dat ik al maaaanden dacht jeetje die plant schiet maar niet op. Bleek al die tijd beestjes te hebben… je moet het even leren herkennen, maar dan vergeet je het ook nooit meer
Ik check mijn planten eigenlijk elke twee weken op beestjes (met uitzondering van de cacti en de sierasperge). Vandaag een nieuwe plant binnen gehaald (en morgen nog een paar) en sinds ik een plant met trips heb binnengehaald (gelukkig zag ik het op tijd) check ik alle nieuwe planten en geef ik ze ook meteen compleet nieuwe aarde.
Ik maak bijna dagelijks een rondje langs al mijn planten dus ben soms echt verbaasd als ik hier lees hoe ver sommige planten al beschadigd zijn. Al helemaal als je nog meer planten in huis hebt staan, dan wil je toch voorkomen dat zij ook besmet raken
Als ik voor mezelf spreek, ik heb meer dan 20 kamerplanten en nog geen 1 heeft beestjes gehad dus ik was er ook helemaal niet mee bezig dat er beestjes op konden komen. Dat is nu dus wel anders
Zit je nou mensen te shamen voor het verwaarlozen van hun planten? 🥲
Heb je hem al weggegooid? Je kan misschien proberen al het blad weg te halen en de aarde te behandelen met een mengsel van waterstofperoxide (kan je oa in een klein flesje bij kruidvat krijgen) en water (dat doodt alle eventuele larven in de aarde). Je hebt dan kans dat de bulb het nog redt en opnieuw gaat uitlopen (al weet ik niet in welke mate zo’n bulb ook aangetast wordt door beestjes). Kan me trouwens heel goed voorstellen dat je daar geen zin in hebt en liever geen risico neemt en hem weggooit hoor haha. Echt nadeel aan Alocasia’s, zo gevoelig voor beestjes
Super bedankt voor je tips! Maar hij is al weg
Ik ga op zoek naar een andere mooie grote hoge plant, ik zit te denken aan een strelitzia. Al ben ik bang dat het een te donkere plek is waar hij komt te staan, dus ik ben nog aan het rondkijken op internet wat handig zou zijn.
Ik ben een aantal van mijn planten aan het transporteren van aarde (ik gebruikte een mix van kokosvezels, perliet en orchidieenschors) naar semi-hydro (hydrokorrels/leca want dat had ik nog liggen). Ik heb we nu nog op water staan tot we voldoende waterwortels hebben en dan zet ik ze over. Ben echt heel benieuwd hoe het gaat, ik houd echt van experimenteren haha
Bananenplant? Ook grote bladeren en groen en bij raam op het zuiden kan je m er wel wat vanaf zetten (2 meter ongeveer).
Ja hele goede optie! En ook een leuke plant omdat hij veel nieuwe bladeren maakt.
Mijn alocasia heeft spint! Roofmijten gekocht, maar lijkt nog niet te helpen. Hij maakt ondertussen wel twee nieuwe bladeren aan… Iemand van jullie ervaringen of tips?
Ik heb er spul op gespoten uit een groene fles (Gekocht bij het tuincentrum). Lekker chemisch, maar volgens mij helpt het. Is trouwens ook een alocasia (een amazonica/Polly)