Het kamerplantentopic #3

Mijn schoonmoeder zei laatst iets over tocht en trips. Vriendinnetje heeft ze ook altijd in haar tochtige oude huis. maar ik weet niet of dit echt zo is.

  • idd ziek vanuit het tuincentrum
1 like

Weet iemand wat deze sad looking plant is?

1 like

In het vorige deel had ik het over mijn tripsplaag en dat ik daarvoor aaltjes en roofwantsen in ging zetten, en beloofde ik even een update te plaatsen (volgens mij specifiek aan @Evert en @LastYoungRenegade ).

Bij dezen: ik zie geen trips meer (yaaaay!)! Wel een flink karwei om met een plantenspuit de bladeren helemaal te besprayen en goed af te meten hoeveel ik in elke pot/op elke plant deed, maar het heeft dus wel echt gewerkt. De laatste week zie ik niets meer; zo’n vier weken geleden heb ik de aaltjes en roofwantsen uitgezet.

Mochten mensen geïnteresseerd zijn: ik had een “trips bestrijdingspakket” via biog.roei.

On another note: vandaag bij de Lidl hier in Antwerpen twee grote planten gescoord. Geheel in stijl als “Hollandse” meegenomen met de fiets (inclusief nog een bieslookplantje en een zonnedauw). Spotgoedkoop ook: de euphorbia was 9 euro, en de ficus maar 3 (!).

11 likes

Wat fijn!! En goed om te horen, ik ga denk ik maar dezelfde tactiek toepassen, thanks voor de update :blush:

Hebben jullie misschien ideeën voor leuke kleine plantjes die in de badkamer kunnen (en dus tegen vocht kunnen).

Ik heb mijn badkamer vol staan met planten dus heb wel wat tips, ik heb op dit moment in mn badkamer: Philondendron brasil, alocasia pink dragon, scindapsus pictus, philondendron lemon lime, tradescantia nanouk, calathea maranta en een stippenbegonia. Ik heb ook wat grotere planten zoals de monstera monkey mask, en wat zeldzamere grote zoals een monstera variegata en een philondendron pink princess. Eigenlijk alle planten die oorspronkelijk van vochtig weer en besproeien houden kun je er wel neerzetten, ik merk aanzienlijk verschil met planten die niet in de badkamer staan.

4 likes

Oh dat is een heel leuk lijstje, dankjewel!

1 like

Varens doen het juist extreem goed in een vochtige ruimte, ik vind een adiantum altijd een leuke tropische vibe geven. Die groeit van nature ook bij watervallen :slight_smile:

Je hebt wel een raam in je badkamer toch?

4 likes

Ik zou ze wel even goed in de gaten houden, want met al mijn planten van de lidl heb ik ook trips binnen gehaald. Zou zonde zijn als je straks weer opnieuw kan beginnen

Jaa zeker! Er komt voldoende daglicht binnen, dus dat moet helemaal goed gaan.

2 likes

100% relate met deze meid

2 likes

Ik haakte af toen ze een maranta een calathea noemde :joy:

3 likes

:eek: is dat geen calathea? Oh ik dacht ook dat dat er een was haha. Hij lijkt er wel op?

Edit: oh ik zie het nu, in het lichtgroen herken ik hem haha.

Hoe ziet ie eruit? Dan kunnen we misschien beoordelen of de kwaliteit goed genoeg is voor 25 euro. Misschien kan je bedenken of je liever die plant hebt (die ook gaat groeien he) of een bolletje wol :stuck_out_tongue:

1 like

Ik vind dat altijd zo grappig hoe sommige mensen echt een persoonlijke vendetta tegen bepaalde planten hebben! De planten in die tiktok vind ik persoonlijk juist hele makkelijke en groeien bij mij als kool.

Maar ficus elastica? Iedereen noemt die altijd makkelijk en die plant wil het gewoon niet goed doen bij mij :sob:

2 likes

Hoe verzorg je m?

Ik had gelezen dat ze goed tegen minder licht kunnen dus hij stond eerst op een plekje wat verder van het raam waar ik ook een Aglaonema heb staan die het goed doet. Maar de bladeren begonnen te krullen en ik had het idee dat hij niet genoeg zon kreeg en de aarde bleef lang nat.

Ik heb hem toen verplaatst en hij staat nu ongeveer twee meter van een raam op het zuiden. Ik geef hem ongeveer 1x per week water als de bovenste laag droog is en om de week plantenvoeding. Hij kreeg pas nog een nieuw blad maar de bladeren blijven gekruld :woman_shrugging:t3:

Onderkant gecheckt op ongedierte denk ik al? Ik vermoed teveel water, ik geef de mijne (20cm naast raam op t zuiden, maar goed het is wel NL) echt maar 1x in de 3 weken water. Dan wel echt goed veel water geven dat het er aan de onderkant uit komt.

1 like

Ik werk al een tijdje aan een plantenblog (staat nog niets online) maar ik twijfel toch heel erg om het in videovorm te gaan doen. Vind dat wel heel spannend, maar ik denk dat ik in video dingen beter kan laten zien + ik zou ook graag meer leren over videobewerking. Ik wil het wel gewoon in het Nederlands gaan doen en verwacht geen heel groot publiek, vind het vooral leuk om mijn liefde voor planten te kunnen delen.

Sorry echt een enorme dagboekpost dit haha, maar ik wilde het heel graag van me afschrijven. Ik vind het zo lastig om gewoon te beginnen

12 likes

Oh wow! Wat weinig!
Ik gebruik een app (alleen als leidraad en om dingen bij te houden) en die geeft aan om de 5 dagen! Bij mij komt het dus meestal op 1x per week uit maar soms is de aarde dan al helemaal kurkdroog? Dus ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het teveel water zou zijn :thinking:

Het is wel erg warm in huis en altijd veel zon dus. En ik geef hem meestal water in de gootsteen, totdat het er van onder uitloopt. Dan laat ik hem een halfuurtje uitlekken, en dan gaat hij terug in de pot.

Geen ongedierte inderdaad. Hij komt wel van een bouwmarkt dus misschien zijn de wortels gewoon niet goed. Ze geven daar ook altijd teveel water.