Wij zijn bezig met homeopatische druppels, voornamelijk om de hormonen van de pubertijd een beetje te dempen (minder hoge pieken). We merken echt verschil!
Dit middel gebruiken we nu denk ik bijna een halfjaar en hond is veel rustiger en hij heeft zelf ook veel minder last van zijn hormonen. Ondertussen beginnen we aan laatste fase pubertijd hoop ik (hij is bijna 1,5 jaar maar gok dat hij nog wel minimaal 8 maanden flink pubert) en overweeg ik niet meer te (chemisch) castreren.
Heel veel andere dingen heb ik eruit getraind, maar dat heeft heel veel tijd en tranen gekost (ben ik net zolang al mee bezig als de druppels die we gebruiken).
Ik overwoog het trouwens omdat ik zag dat hond erg last had van zijn hormonen; geen rust meer in zijn kont vooral.
Castratie betekent trouwens niet dat gedrag automatisch veranderd (zoals dierenartsen dat altijd verkopen), dat is echt achterhaalde informatie (zijn aantal nieuwe onderzoeken uitgekomen). Chemisch castreren kan altijd, maar het is geen wondermiddel. Dat is waarom ik liever eerst iets homeopathisch inzette en het wat tijd wilde geven, op bepaalde leeftijden zijn het gewoon fases waar je doorheen moet (en wisselen van trainer/deskundige wil soms ook helpen, die bekijken het vanuit een andere hoek!).
En soms niet en is een (chemische) castratie wel de oplossing.