Hondentopic (Deel 1)

Super leuk om al jullie verhalen en foto’s te volgen van jullie honden! Hoe blij een mens daarvan kan worden :heart:

Ben zelf nog geduldig aan het wachten op een pup, sta al 1.5 jaar op de wachtlijst maar kan makkelijk nog een jaar duren fus tot die tijd lekker veel inlezen en genieten van de verhalen van anderen :smiling_face_with_three_hearts:

Klopt en ben blij dat we dat toen gedaan want had nooit gedachten dat de wachtlijst zo lang zou zijn. Hebben ook een aantal fokkers gesproken die sowieso geen mensen meer op hun wachtlijst plaatsen omdat ze al teveel verzoeken hebben:(

We willen graag een toller (officieel novia scotia duck tolling retriever), waarmee we dan onder andere mee willen gaan speuren :slight_smile:

1 like

Ja klopt. Helemaal het tegenovergestelde van wat ik gepland had natuurlijk, want ik wilde juist het karakter tot in de puntjes weten haha. Maar ze was zo rustig en lief dat ik het met haar wel aandurfde. Maar nogmaals, echt geluk gehad met hoe het is verlopen tot nu toe.

Ja dit heb je volgens mij al benoemd toen ik hier de eerste keer postte over haar. Ben zo benieuwd naar jouw hond nu, maar snap het ook als je geen foto wilt plaatsen hier.
Ze is qua alleen zijn niet veel gewend. Het maximale dat we hebben gedaan tot nu toe is twee uur, maar dat lijkt ze eigenlijk wel oké te doen. Ze is inderdaad wel wat bangig en heel erg op ons gericht. Bij andere mensen blijven zonder ons vindt ze heel moeilijk, maar daar gaan we de komende tijd mee aan de slag om dat op te bouwen.
Qua jagen is het inderdaad wel duidelijk dat dat erin zit. Ze heeft gelukkig nog nooit iets gegrepen (ook al kon ze er makkelijk bij) en we zijn haar er ook nooit door kwijtgeraakt oid. Maar het blijft natuurlijk wel een risico bij deze honden. Echter laten de meeste mensen die ik tegenkom met soortgelijke honden ze wel gewoon los. Pas één keer heb ik iemand gehoord die er echt problemen mee kreeg doordat haar hond dus ook echt achter kleine honden aan ging.

Een minder leuke binnenvaller hier, maar ik hoop dat iemand advies voor mij heeft. Ik heb vanavond te horen gekregen dat mijn vader onverwacht is overleden, en hij heeft een bordercolli. Nu is zij momenteel bij buren ondergebracht (morgen ga ik die kant op), maar ik weet niet zo goed hoe nu verder voor haar. Zelf heb ik geen ervaring en eigenlijk geen tijd voor een hond, en mijn partner is allergisch. Naar een asiel voelt zo ontzettend koud, en in de omgeving weet ik niet zo snel iemand (ik ga nog rondvragen). Weet iemand wat de mogelijkheden voor haar verder zijn?

Oh jeetje, gecondoleerd! Er zijn groepen op Facebook hiervoor, iets in de trant van ’ hond zoekt baas’, misschien is dat een optie? Dan kunnen mensen zelf reageren en kun jij rustig kijken wie je geschikt lijkt als baas. Ik zie zelf ook regelmatig dat mensen openbare berichten in zulke groepen gooien, dus misschien is een bericht op Facebook al genoeg. Lijkt me wel heel heftig zeg, veel sterkte de komende tijd.

@Sax wij kwamen laatst een springer Spaniel tegen, die had een tracker om. Dat betaalde je per maand en werkte goed volgens haar. Je kunt elkaars honden ook volgen haha. Dat heette tractive, misschien een idee

2 likes

Gecondoleerd zeg, wat een heftig nieuws!

Op Facebook zijn er per ras veel groepen, ik zou daarin een berichtje plaatsen. Meestal zijn er wel verschillende mensen die graag een liefdevol mandje willen aanbieden en het ras dan ook kennen. Je kunt dan zelfs eventueel een proefplaatsing doen.

Een andere optie is de rasvereniging of bestaande fokkers bellen, die kennen ook veel mensen die graag een border collie willen en willen graag in die soort situaties helpen.

4 likes

Vreselijk, veel sterkte. Mijn vader zat een tijd geleden veel op verhuisdieren.nl te kijken en volgens mij vond hij dat wel een prettige website en manier van werken (door het matchen van honden en baasjes).

Aan de andere kant worden rassen als border collies op het moment volgens mij razendsnel geadopteerd vanuit een asiel dus ik zou me daar in deze situatie ook niet schuldig over voelen.

1 like

@veenmol Bedankt voor de tip, ik zal er eens naar kijken. Ik vond de FitBark er uiteindelijk niet zo handig uitzien qua bevestiging met die tiewraps, want we hebben meerdere halsbanden dus dat was me te veel gedoe.

Zijn jullie honden ook zo blij met de zon? Mijn koukleum ligt al de hele dag voor een open deur en kijkt echt om zich heen alsof ze de zon voor het eerst ziet :joy:

1 like

Heb heb een kortharige hond en hij verhaart echt immens veel de laatste maanden. Nu wil ik hem naar de trimsalon brengen want hun zeggen dat hij daardoor wel een stuk minder gaat verharen. Maar dat mag wat kosten voor een grote hond. Heeft iemand ervaring of dit helpt?

Hmmn dat is wel een beetje overbodig. Ze had het over een behandeling. Denk dat ik het gewoon een keertje ga proberen, baat het niet dan schaad het niet.

Merken jullie ook zoveel verschil met verharen? Heb onze hond al 6 jaar en tuurlijk ze verliezen altijd haar. Maar is het bijna niet bij te benen.

Ik krijg die rot teek er niet uit :disappointed_relieved: bij Donut zijn oog weet iemand nog hoe of moet die teek er uit zweren? Het hoofd zit er in en die krijg ik er niet uit…

Ik heb dat ook een keer gehad en toen ik de dierenarts belde zei ze dat het er vanzelf uit zou zweren binnen enkele dagen. Uiteraard wle in de gaten houden dat het niet gaat ontsteken maar zou er niet te veel aan prutsen want anders wordt het alleen maar erger. Plus als het lijf eraf is dan is de teek eigenlijk dood, want kan zich dan niet meer volzuigen met bloed… dus dat gevaar is dan in ieder geweken!

On a side note: teken, nu al? :scream::sob:

2 likes

Ja, inderdaad heel het jaar door. Die borstel gebruiken wij ook. Vond die furrminator helemaal niets en andere borstels ook niet. We spoelen hem dan ook regelmatig af, wel vaak zonder shampoo. Maar heb het idee dat door de douche de losse haren er ook uit gaan want soms blijft er gewoon haar komen met kammen.

Onze hond is al 6 en vroeger verloor hij niet zo extreem veel haar maar toen kwijlde die ook niet. Misschien is het een toch een beetje een oud lulletje aan het worden. :joy:

Jaa, had dit ook echt niet verwacht. Echt mijn bank als hij er alleen al langs loopt. Wil nu een nieuwe maar eigenlijk geen leer maar ook een stof waar niet alles zo aan plakt. :joy:
Mijn buurvrouw heeft een langharige hond en die vind meer plukken. Maar die pak je makkelijk op en gooi je zo in de prullenbak.

1 like

Mijn hond eet zijn brokken altijd gedurende de dag op, pakt altijd een hapje en loopt dan al kauwend een rondje door het huis om vervolgens weer een nieuw hapje te pakken. Nu zet ik zijn eten soms ook in zijn bench, maar als ik dat doe gaat hij het met zijn neus onder zijn dekentje verstoppen? Hij gaat echt heel lomp een soort rare duikende beweging maken naar zijn dekentje en die duwt hij dan over of tegen zijn bak aan. Als er niets in zijn bench ligt waarmee hij dat kan doen maakt hij de beweging alsnog, soort dwangmatig instinct achtig iets lijkt het? Echt naar beneden duiken en dan met zijn snuit over de grond schuiven tot hij bij zijn bakje is en dan er tegenaan/alsof hij er dus iets overheen schuift. Doet hij vanaf puppy al. Maar ik vroeg me eigenlijk af of dat ik hier iets aan kan/moet doen? Is het iets dat vervelend voor hem is of gewoon zo laten? Ik probeer hem zijn maaltijden gewoon in 1x buiten zijn bench op te laten eten, maar soms zet ik het maar bij hem in zijn bench (‘S avonds bijv omdat hij de hele dag amper gegeten heeft dan) en dan gaat hij dit altijd doen??

Ik weet dat honden botjes etc begraven, het lijkt op iets soortgelijks maar het ziet er heel dwangmatig uit? Dus vraag me af of dat hij er ‘last’ van heeft…

Zou een oplossing zijn om zijn eten na 10 min weg te zetten? Zodat hij leert zijn eten in 1 zitting op te eten? Tot nu toe is dat niet erg succesvol geweest, maar als dat de enige oplossing blijkt te zijn dan moet hij daar misschien maar doorheen? Als het geen kwaad kan voor zijn welzijn en gemoed dat verstoppen dan kan ik er zelf ook prima mee leven haha.

Ja teken beestjes komen al te voorschijn boven de 5 geraden Celsius helaas

Ik wandel soms langs een tuin waar heel vaak een puppy (lijkt op een herder) met een touw aan een boom vast zit. Soms ligt hij gewoon rustig een beetje rond zich heen te kijken. Maar ik heb hem nu ook al een paar keer wild zien trekken en piepen en half verstrikt raken in dat touw omdat hij zich probeert los te maken. Echt heel zielig om te zien. Maar ik ben bang dat als ik er iets van zou zeggen of een melding maken ze hem opsluiten in een hok ofzo. Terwijl in de tuin mij dan nog iets fijner lijkt. Wat zouden jullie doen?

Oh ja vergeten te vermelden, maar ik heb dus al wel geëxperimenteerd met metalen/porseleinen bakjes. Dat maakt geen verschil. Brokjes op een hoopje los in zijn bench leggen werkt ook niet, dan probeert hij ze te verstoppen met als gevolg dat hij ze uit zijn bench duwt en zijn hele maaltijd dus buiten de bench ligt haha…

Ik zou wel een melding maken, ze komen dan vaak terug voor een nacontrole.

2 likes

Ja dat wel! En hij eet het uiteindelijk ook wel op, maar echt in etappes. En hij probeert het dus altijd te verstoppen, maar dat gaat best op een gekkige manier. Altijd zo met zijn neus over de grond schuiven en dan net voor zijn bakje omhoog komen, en dat dan x10 of vaker als ik hem niet corrigeer :sweat_smile:

1 like

Ja denk dat ik dat idd maar eens ga doen! Goed dat je het zegt, het is denk ik niet echt corrigeren maar meer even afleiden? Het is niet dat ik ‘Nee’ of ‘foei’ zeg, maar roep even zijn naam op een normale toon om hem ‘er uit’ te krijgen zeg maar.

1 like