Hondentopic

En wat bedoel je met vier keer gepoetst? Met een tandenborstel?

Hoi!

Ik denk er nu al een jaartje over na om een hond te nemen. Nu zit ik midden in een verbouwing van mijn huis, dus wil sowieso pas stappen gaan zetten zodra dat af is, zodat het hondje ook niet in een gekke verwarrende situatie komt en ik iets stabieler ben.

Ik heb nog nooit een hond gehad, dus het wordt echt mijn eerste hond. Ik woon nu op mezelf en heb geen relatie dus doe het in mijn uppie. Ik twijfel alleen heel erg tussen het nemen van een hond rond een jaartje of 3 of een pup. Enerzijds lijkt een pup me heel erg leuk, want je ziet hem groeien en dat schept een bijzondere band. Anderzijds ook erg moeilijk als ik nooit een hond heb gehad. Sowieso puppy training en begeleiding een pre.

Anderzijds zijn asielhondjes vaak ook niet het makkelijkste en hebben ze helaas een rugzakje. Ook iets wat het moeilijker maakt.

Iemand hier advies in en/of ervaring?

2 likes

Aah wat leuk! Slim dat je wel nog even wilt wachten, denk dat een verbouwing een een pup/herplaatser inderdaad wel erg veel van het goede is, met name de eerste weken.

Ik ben zelf voor een puppy gegaan; maar ik zie ook genoeg leuke herplaatsers voorbij komen die bijvoorbeeld herplaatst worden door ziekte of overlijden bij het huidige baasje. Vaak hebben die hondjes geen rugzakjes, maar die zijn ook vaak wel snel herplaatst zie ik. Ik heb zelf ook zitten twijfelen maar uiteindelijk werd ik toch enthousiaster van het hele opvoed idee bij een puppy, cursussen vind ik echt super leuk om te doen en ik vind het zo leuk om mee te groeien met het hondje :smiling_face_with_three_hearts:

Over het alleen doen: ik denk dat dit best prima kan mits je ook backup hebt in de vorm van familie/vrienden/opvang. Ik woon samen maar mijn vriend wilde eigenlijk geen hond want hij heeft er geen tijd voor. Werkt ver weg, fulltime en lange dagen. Ik werk zelf dichtbij, 32 uur (en optie om thuis te werken) en heb veeeel meer vrije tijd/dagen. Dus we hebben afgesproken dat de hond ook echt voor mij is: ik regel alles en betaal het overgrote gedeelte.
Ik was daar wel een beetje bang voor maar gaat echt top! Merk dus wel dat een achterban van oppassers heel fijn is (heb een fijne dagopvang 1 dag in de week, een lieve oopoeh en mijn ouders passen staandaard 1 dag op, ook in de weekenden en vakanties), plus die flexibiliteit van mijn werk.

Dus wat ik vooral zou willen zeggen: het kan zeker maar denk er wel goed over na hoe je het gaat doen. Mijn hond kan slecht alleen zijn dus bovenstaande is ook echt nodig. En daar komt dan ook wel een extra kostenplaatje bij kijken. Daar moet je dan ook wel rekening mee houden…

Edit: dat laatste was eigenlijk helemaal niet je vraag maar dan krijg je toch ongevraagd mijn ervaring/advies :joy::see_no_evil:

Heel misschien heb ik in september een puppy.
In september verhuis ik naar een woning met tuin. Ik heb altijd gezegd dat als ik een huis met een tuintje zou hebben ik een puppy wil.

Mijn moeder wil eindelijk toch weer een puppy en heeft een kennis die een nestje wilde fokken (gewoon stamboom etc). Ze is gedekt en vandaag bleek dat ze drachtig is.
Ik hoop zo dat het mij gegund is dat ik ook een puppy uit dat nestje mag.
Ik ben een beetje bang dat ze het niet willen omdat ik full time werk en twee avonden in de week ook nog weg ben (1,5 uur wegens sporten). Maar mijn moeder zou dan overdag oppassen. Is zeer ervaren met honden. Zij zou graag twee honden willen maar mijn stiefvader niet, dus dit is ideaal.

Ik durf nog niet te blij te zijn of hoop te hebben, al zegt mijn moeder dat het goed komt.

Moet wel even kijken hoe ik het ga doen met mijn beetje bange kat. Maar daar heb ik wel vertrouwen in, al zou het mij niet verbazen als het maanden duurt voordat ze in de buurt durf te komen.

1 like

Kijk goed na welk ras je wilt, en welke karakter eigenschappen daar bij passen. Honden zijn roedel dieren, geen enkele hond vind het fijn om alleen te zijn. De ene kan er beter mee om gaan dan de andere. Ik heb een ras collie die slecht is opgevoed en dus vaak angstig is. Hij was 1,5 jaar toen ik hem kreeg. Om zijn zelfvertrouwen op te krikken hebben we een hond uit Griekenland gekregen die bijna nergens bang voor is. Behalve de dierenarts. Die was ook 1,5 jaar toen ik hem kreeg. Ze zijn een mooi stel. Ik heb veel geluk gehad dat ze dol zijn op elkaar. Maar ik werk halve dagen en zit nog halve dagen in de ziektewet. Dus ik ben veel thuis.

Er zijn al veel adviezen gegeven maar als je voor herplaatser gaat, en over x jaar kinderen wilt, kijk dan of ze met kleine kinderen kunnen.
Als je een pup hebt kan dat natuurlijk ook niet goed gaan, maar die kan je nog makkelijk vormen.

Hoi!

Ik heb een Golden Retriever reu van nu bijna tien maanden. Nu al 40 kilo schoon aan de haak en de dierenarts verwacht dat hij uiteindelijk tussen de 45-50 kilo gaat wegen; echt een kalf dus.

Het is een schat van een beest en er zit geen kwaad in, maar wandelen is echt een opgave. Hij trekt ontzettend, en ik houd hem gewoon niet als hij iets in z’n kop krijgt.

Heb al verschillende dingen geprobeerd, van hulptuigjes tot cursus maar het helpt allemaal niets. Hebben jullie tips?

1 like

Met 10 maanden zijn het ook echt eikels. Hoe vaak ik niet heb lopen foeteren dat ik hem aan de eerste de beste boom zou knopen en achterlaten haha. Volhouden! Blijven stoppen en draaien zodat hij je leert volgen. Geen stap zetten wanneer hij trekt. Lekkers mee of favoriete speeltje zodat zijn focus op jou blijft. Zigzaggen als hij niet op jou let.

En voor het lopen heel diep ademhalen en onthouden dat het een fase is waar je later veel profijt van gaat hebben.

2 likes


Dit snoepje is zielig vandaag… Gecastreerd, gelukkig is alles goed gegaan en wil hij nu wel eten en drinken. Ik vond het wel erg spannend.

7 likes

Aww kijkt zo zielig.
Mijn hond was volgende dag weer helemaal zichzelf na de castratie. Dus hopelijk voor hem ook.

Ja ik hoop het ook!
Op deze foto was hij echt nog aan het bijkomen van de narcose. Er zit nu gelukkig al wat meer leven in :slightly_smiling_face:

4 likes

Shit, mijn hond heeft een kleine teek net boven zn oog. Ik mag natuurlijk niet in de buurt komen en de teek is ook super klein… krijg hem niet te pakken :tired_face:
Kan het kwaad om het te laten zitten tot mijn vriend thuis is?

Kan geen kwaad hoor! De kans dat hij er ziek van wordt is best klein. Als ze klein zijn laten ze ook heel moeilijk los. Dus als het niet lukt, dan gewoon laten zitten tot hij wat groter is en er met een doekje overheen wrijven, dan vallen ze er vaak ook vanzelf af.

1 like

Enig idee waarom of waar tegen hij blaft? Heb je al geprobeerd om m af te leiden met iets eetbaars zoals een kong of bot?

Jones is inmiddels sinds dinsdag bij mij, hij doet het heel goed. Slaapt de hele nacht door en alle ongelukjes binnen zijn op 1 hand te tellen. Hij kan al zit en als ik ‘touch’ zeg duwt hij zijn neusje tegen mijn hand! Alleen zijn bench vindt hij helemaal niks… iemand tips daarvoor? Ik leg hem er regelmatig in als hij op de grond in slaap valt, geef hem iets lekkers in de bench en sowieso zijn eten/drinken. Maar zo gauw het deurtje dicht gaat begint hij te janken als een wolf, laat hem er dan wel pas uit als hij helemaal stil is. Maar ben echt bang dat hij nooit alleen thuis gaat kunnen zijn :cold_sweat:

Verder zou ik hem samen met mijn vriend nemen, maar zijn we vrij plotseling uit elkaar gegaan en heb ik heel snel moeten schakelen naar Jones dan dus alleen te gaan verzorgen. Meer mensen hier die in hun eentje een hond hebben? Ik vind het echt heel spannend namelijk.

7 likes

Yes, ik heb Louis ook alleen. Mijn ex en ik namen hem samen maar gingen toch vrij snel daarna ook uit elkaar. Mocht je iets willen weten, hit me up.

Slaapt hij snachts wel zonder mokken in de bench? Mijn hond vond de bench ook niks, behalve snachts was het oké. Uiteindelijk heb ik bij de kringloopwinkel een traphek gekocht en haar op de gang gelaten in plaats van in de bench, wanneer ze alleen moest zijn. Daar had ze iets meer ruimte en kon ze eigenlijk niets slopen ofzo. Af en toe een ongelukje in de gang bij thuiskomst, maar ach.

Achteraf zou ik de bench training veel eerder hebben opgegeven. Het was echt een strijd en heeft niks opgeleverd. Fijn en handig als ie het meteen een fijne plek vind, bij een volgende zou ik er niet eens meer één in huis halen denk ik.

Ik heb ook een hond alleen. Ik heb een vaste weekindeling met twee keer dagopvang zodat ze max 4 uur alleen is. Verder kan ze bij mijn ouders, broer of een vriendin blijven als ik sociale afspraken heb. Een fijn vangnet is heel prettig, kan eventueel ook via hondenoppas, pawshake, hondjeuitlaten, etc.

Ah wat een schatje!!
Ik hoop in oktober een puppy te krijgen en ik ben ook alleen. Werk 36 uur in de week, als ik werk zal hij/zij bij mijn moeder verblijven. Mijn moeder krijgt een broertje of zusje uit het zelfde nest.

Veel mensen zeggen tegen mij dat ik het niet moet doen een hond alleen, want veel werk etc. Maar ik ben opgeroeid met honden en nu ik sinds twee jaar op mezelf woon geen hond. En ik mis het zo erg.
Heb het er wel voor over de tijd die er in gaat zitten.

Ik had mij hond semi alleen. Zat op kamers (studio) en weekends bij mijn vriend of thuis maar ging prima.
Het is soms vermoeiend maar te doen.
Had ook kort college dus was max 4 uur alleen.
En zorgde voor langer wel een uitlaat

Wat een lieverd zeg! Mijn hond vond de bench ook echt verschrikkelijk. Heel rustig aan opgebouwd. Deurtje dichtdoen en erbij blijven zitten totdat hij gaat liggen en slapen. Zodra hij wakker is ook weer snel eruit laten en langzaam uitbouwen.
Moet eerlijk zeggen dat mijn hond nooit echt fan is geworden van de bench. ‘s Nachts gaat prima maar overdag ben ik rond de 5 maanden tot iets van 1,5u gekomen, alleen toen besloten de bench de deur uit te doen overdag. Hij was goed zindelijk en voelde zich ook thuis. Heb ook veel hulp gehad van de puppy trainers met tips, dat was ook fijn! Alleen laten vindt hij wel nog steeds best lastig… ben nu methode met de koektrommel aan het oefenen. Dat gaat heel goed gelukkig! Kan meer info hierover geven als je wilt :slight_smile:

En super rot dat je uit elkaar bent gegaan. Ik ben nog samen met mijn vriend, kans is helaas vrij groot echter dat dit tzt ook uit gaat door verschillende toekomstvisies. Dit wist ik wel al toen we de puppy kregen dus ook echt afgesproken dat hij bij mij blijft, mochten we uit elkaar gaan. Ik doe nu echter ook al alles qua uitlaten, voeren, opvang etc dus weinig verschillen. Zorg vooral voor een goed vangnet! Dat helpt echt :+1:t2:

Geniet ervan, ze worden zo snel groot :smiling_face_with_three_hearts: