Hondentopic

@Runnerlongs hoe gaat het met jou en de pup? :smiley:

Klinkt als een prima start! Knap dat ie al zo goed kan aangeven wanneer hij iets ‘moet doen’!

1 like

Jezus ik ben me net door geschrokken! Ging net even op pad met de lab, merkte dat hij ineens onrustig werd. Dacht al dat hij een hond rook, en ja hoor. Er kwam een man met een flinke herder aan, en mijn hond wilde niet meer naar mij kijken en mee lopen en voor dat ik het wist trok hij keihard aan de lijn, schoot zo hard weg dat ik wel moest los laten, omdat ik met de baby in de draagzak liep. Hij vloog op de herder af en die 2 gingen helemaal op elkaar tekeer. Die man moest mijn hond gewoon weg trappen. Ik heb m’n hond weten te pakken, moest echt wachten
 want wie weet zouden ze mij of erger nog de kleine bijten in de strijd. Snel sorry geroepen tegen die man en weg gegaan. Die man schrok natuurlijk ook, zeker toen hij zag dat ik met de kleine bij me liep. Dit is echt nog nooit gebeurt, ik schaam me dood en ben zo geschrokken. Ik ben huilend naar huis gegaan, gelukkig was het vlakbij ons huis. Mijn hond heeft niks, volgens die herder ook niet. En dan komt die stomme hond van mij nu kwispelend en likken omdat ik huil. :sob: Hij is nog nooit zo agressief geweest


Ja hij is gecastreerd. Het is een zwarte lab. :slightly_smiling_face: Die 2 waren op grote afstand al ‘ruzie aan het maken’, zoals ze bij ons op de cursus zeiden. Soms dan mogen honden elkaar niet, maar het lukt me altijd wel om de boel onder controle te houden/krijgen, ook los. Mijn vriend zei net dat het misschien ook wel komt dat de hond nu beschermend probeert te zijn, omdat ik met de kleine liep.
Volgende keer dan nog maar sneller proberen te ontwijken. Wat was dat schrikken zeg, ik kon gewoon niet meer ingrijpen dan ik deed.

@Velvetbetty Wat een nare ervaring zeg! Zou best eens kunnen dat het een beetje beschermdrang is, was dit de eerste keer dat met de baby de hond uitliet?

@Runnerlongs Hoe is het met baby Stitch? Update met foto’s aub graag.

Bij ons gaat het steeds beter. Harry heeft steeds beter door wat de bedoeling is en ik zie eventuele lastige situaties sneller aankomen, zodat ik kan ingrijpen. Ik laat hem nog steeds niet los bij andere honden tot hij 100% veilig de aandacht op mij kan vestigen wanneer ik dat vraag. Overigens zitten we nu op 75%, zelfs in drukke situaties of als er andere honden in de buurt zijn, dus zeker vooruitgang!
De cursus is ook geweldig hiervoor, de oefeningen kan hij allemaal eigenlijk al wel, maar een uur lang tussen 3/4 andere drukke jonge hondjes staan is echt super goed voor ons om samen te leren andere honden te negeren. De trainster heeft ook elke keer supergoeie tips en denkt fijn mee.

Het enige waar ik nu mee zit is dat ik hem alleen met m’n andere hond Ted durf los te laten. Dat is logistiek best onhandig, midden in de stad. Hij kan nooit echt lang los lopen hierdoor, ik moet hem vaak weer even aanlijnen. Trainster zei dat een lang lijn misschien handig is hierbij, maar dat lijkt me zo onhandig met bomen, lantaarnpalen en dergelijke.

2 likes

Nee, niet de eerste keer. Hopelijk blijft het hierbij, moet morgen wel even resetten en niet ineens bang worden om honden tegen te komen.

Tip voor snelle eters of om ze bezig te houden: een likmatje.
Klinkt misschien apart :sweat_smile: maar ik heb een lickimat of likkimat iig een matje met structuur gekocht waarvan ze het eten af moeten likken.
Moeten ze wel zacht eten, eten. Maar snack kan ook.
Hij loopt er nu steeds heen om de restjes eraf te halen. Had eerder zo’n speciale voerbak maar daar ging ie mee rond lopen en omgooien ed.

:heart_eyes::heart_eyes:

1 like

Dat gevoel ken ik helaas zo goed. Probeer anders een paar dagen zoveel mogelijk op plekken te wandelen waar je goed overzicht heb, zodat je op tijd iets van actie kunt ondernemen als er een andere hond aankomt die eventueel problemen kan geven. Ik ken een meisje van 1.60 met een jonge Rottweiler (ja niet handig natuurlijk), die wikkelt de riem altijd snel 1 keer om een lantaarnpaal oid als ze een hond ziet aankomen waar haar hond op zou kunnen reageren. Niet ideaal, maar het helpt wel, zo hoeft ze de riem alleen goed vast te houden en zorgt die paal voor extra kracht.

Ook heb ik ooit nadat m’n oudere hond was aangevallen het trucje geleerd om zachtjes te neuriĂ«n of een liedje te zingen als je wandelt. Ik gebruikte Happy van Pharrell, het leidt een beetje af waardoor je zelf niet te veel angst/onzekerheid uitstraalt. Als je hond gevoelig is voor jouw emoties (en je baby trouwens ook) zal hij waarschijnlijk sneller uitvallen als jij je niet chill voelt.
Het is supermoeilijk om lekker relaxt te wandelen na zo’n incident, dat ga ik niet ontkennen, maar als je bang blijft wordt de kans dat je hond zoiets nog eens doet groter. Vraag desnoods een vriendin/buur/familie of ze even mee willen wandelen!

2 likes

Wat een dropje! Ja ze zijn fucking slim, dus echt vanaf dag 1 duidelijke grenzen en goed bezig houden! Ik heb hier een kruising border collie van 12 rondlopen, de eerste jaren waren echt pittig omdat ze zo intelligent is.

__
Harry heeft gister z’n mooie dure tuig gesloopt toen ik een uurtje weg was. Compleet m’n eigen fout, had niet binnen bijtbereik moeten liggen. Toch vond ik het vreemd, hij kan inmiddels een uurtje of 3 thuis blijven zonder slooptaferelen, maar toen vond ik een briefje van de postbezorger dus die heeft waarschijnlijk aangebeld en geklopt. Als ik weg ben liggen de honden vaak te tukken (cameraatje) maar als de bel gaat wanneer ik niet thuis ben gaat Har helemaal los. Die trek ik er dus voortaan uit want dat geeft duidelijk stress.
Gelukkig kon ik meteen 2 tuigjes ophalen bij iemand in de buurt, tweedehands maar supermooi nog. Harry past nog net maat L en de XL kan Ted aan totdat Harry er in is gegroeid.

11 likes

Wat een schatje! Ik vond puppy cursus zo leuk. Al die kleine pups samen en trotse baasjes als ze iets goed doen.

1 like

@Velvetbetty Wat een nare ervaring! En dubbel intens met de kleine er zo bij. Zoals je vriend ook al zei en andere hier in dit topic was het misschien wel uit bescherming of pure haat naar de andere hond. Heb je ondertussen al weer met hem gelopen? Ging dat goed?

@vuilnisglitter Hij kan goed knabbelen als hij een tuigje weet te slopen haha!

Onze pup heeft extreem last van zijn tandjes (lees; bijterig) en begint al een beetje lichtelijk te puberen. Moeten echt weer consequent zijn.

Ja de plastic kliksluiting vooral! Maar van een Hurtta tuig dus alsnog respect voor die kaken hoor, dat is echt zwaar spul.

Dankjewel! Het is de originele vloer (jaren 30 huis) en ik heb al een jaar ruzie met m’n vriend, die wil glimmend nieuw laminaat oid maar ik weiger.

1 like

Ik heb twee kleine honden en ik heb al een paar keer meegemaakt dat grotere honden ze aan probeerden te vallen(gelukkig nooit echt gelukt) en iedere keer schrik ik me dood ervan maar ben ik inderdaad ook een paar dagen erna nog wel bang met ze uitlaten.
Als ik tegenwoordig andere mensen zie met grote honden probeer ik deze zo goed mogelijk te ontwijken en honden waarvan ik weet dat ze lief zijn ga ik wel op af met ze zodat ze zelf ook blijven zien dat het niet altijd zo gaat. Ik denk ook dat je honden gewoon zo goed aanvoelen hoe jij je voelt met uitlaten maar die angst is lastig om te verbergen.

@vuilnisglitter @Random @de_kluizenaar

Vanochtend weer gewandeld, is dan toch weer even spannend, maar ging gelukkig gewoon weer goed! Moet opletten dat ik de lijn niet kort en strak ga trekken zodra we andere honden zien en op tijd zeggen wat hij moet doen of corrigeren.
We kwamen een vrouw tegen aan de overkant van de weg met een grote en kleine hond, die laatste ging blaffen en trok de straat op. Gelukkig voelde ik me op dat moment weer sterk en kon ik op tijd dmv stem in grijpen voordat mijn hond erop ging reageren.
Het gaat niet om de grootte of ras van de hond, maar gewoon de energie denk ik. Van hem, de andere hond en vooral hoe wij ermee om gaan als hij naar code rood gaat zeg maar

Ik moet duidelijk aangeven wat ik wil, anders probeert hij te beslissen en denk dat hij nu wat heftiger reageerde door de baby. Kortom ik weet het wel, ik moet er wel naar blijven handelen. Gister zag ik het niet op tijd en was hij gewoon te snel en die andere hond was ook zo gesjeesd.

Wel leuk: er is een bewoner hier in de wijk met een bruine labrador pup en die 2 zijn helemaal gek op elkaar. Zoooo lief!

Ja ik zie dat wel ook vaak van die kleine hondjes die blaffen waardoor de grote hond juist gaat reageren.
Ik corrigeer die van mij juist voordat ze gaan blaffen en het gaat ook heel vaak wel goed met grote honden tegenkomen, maar ik liep laatst met ze langs een huis en toen we er al langs waren kwam er ineens een grote hond op ons afgestormd, echt alsof hij aan wilde vallen. Ik gilde en daar schrok die hond zo van dat hij gelukkig weer terug naar het huis rende, maar ik was echt heel erg geschrokken.
Het verschil is inderdaad ook dat als een grote hond een van mijn kleinere hondjes te pakken krijgt het snel gedaan kan zijn en daar ben ik altijd wel bang voor. Bij dit was het ook heel gek want wij liepen gewoon langs dit huis, er was eigenlijk niks aan de hand totdat die hond ons ineens van achteren aan probeerde te vallen.
Ik ben trouwens ook zo iemand die naar mensen van een afstandje roept of ze hun hond vast willen maken :joy: maar dat is echt omdat het al zo vaak fout is gegaan.
Laatst kwam ik ook een vrouw tegen die uit zichzelf al haar hond vastmaakte toen ze mij zag en toen zei ik van dankjewel dat je hem vastmaakt. Zegt ze ja hij doet verder niks hoor! En meteen toen ze dat zei werd ze bijna omver getrokken door haar hond die wild begon te grommen en blaffen naar die van mij. Toen zei die vrouw zelf oke ik snap waarom die van jou bang zijn :joy:
Maar goed ik zeg ook zeker niet dat alle honden zo zijn, er zijn heel veel grote honden die ontzettend lief zijn maar ik tref echt vaak mensen die hun grote hond niet onder controle hebben en dat is voor mij gewoon eng.

Kan daar zo slecht tegen als baasjes niks doen niks zeggen of niet corrigeren.

1 like

Wat goed! Ik vind het heel knap dat je er zo bewust en sterk mee omgaat nu, doe je beter dan ik haha. Misschien was het echt gewoon een kwestie van dat ze elkaar niet moeten.

Ohhhhh ik heb zo een hekel aan een vrouw in onze buurt en weet gewoon even niet wat ik nu moet doen.

Paar weken geleden liet ze haar hond al op mijn hond afrennen. Mijn hond kan dus niet goed met andere honden en hij wil nog wel eens aanvallen. Ik schrok heel erg, maar gelukkig deed mijn hond niets al was hij duidelijk niet op zijn gemak. Ik zei tegen de dame in kwestie dat ik dit echt niet prettig vond en vertelde dus dat mijn hond af en toe heel fel kan reageren en zelfs kan bijten. Haar antwoord was: het ging toch goed? Uitgelegd dat ik het liever niet heb want loop ook met een klein kindje.

Tijdje later stond ik te praten met iemand anders waarvan ik weet dat mijn hond samen met de andere hond kwam. Dus liep weer verder, laat die dame weer haar hond op mijne afrennen. Mijn hond schrok zich rot en duwde dus mijn dochter per ongeluk omver. Dus ik werd heeel erg boos en heb heel bot geroepen. Dat ze maar moet beseffen dat als mijn hond haar hond aanvalt, haar hond dat niet gaat overleven. En dat ik gewoon mijn dochter pak en weg loop want zij hoeft dat niet aan te zien. Mijn hond houd daar toch niets aan over en vind zijn weg naar huis wel. Niet zo handig maar ik hoopte haar wel af te schrikken. Maar ze vond het bullshit want ik stond net toch ook bij een andere hond?

Nou ja, ze vind het wel grappig want het is hier na nog twee keer gebeurd. Heb ook gezegd dat ze niet aan mijn deur hoeft te staan als het fout gaat of hoeft te rekenen dat ik er tussen spring. Ik woon dus naast een school en loop regelmatig langs. De kinderen aaien mijn hond vaak en niemand is bang voor hem. Dus vanochtend gebeurde het weer dat haar hond van 50 meter afstand op mijn hond afgerend kwam en mijn hond viel vrij heftig uit, ging op het nippertje goed. Begon ze me een partij te gillen en te krijsen over mijn valse pitbull en dat je zulke honden niet zou mogen houden. Dit gebeurde dus precies om half 9 terwijl er allemaal mensen stonden te kijken. Ben zo boos en baal als een stekker want toen ik naar huis liep zag je wel dat mensen van hem waren geschrokken. Zo gemeen, echt een vreselijk kutwijf. Moest me zo inhouden haar niet een klap midden in der smoel te verkopen, maar dan lijk ik weer de aso. Maar wil ook wel iets doen om haar haar achterlijke gedrag te laten inzien, maar wat?

1 like