Hondentopic

@Coco lastige situatie. Die vrouw leert niet en als het tot vechten komt zal je waarschijnlijk toch de sjaak zijn. Pitbulls hebben die reputatie terwijl het lieve honden zijn.
Geen idee wat je kan doen, is er geen aanlijn plicht? Of laat ze de lijn gewoon vieren?
Misschien dat die hond nu wat geleerd heeft en volgende keer voorzichtiger is.

Wat achterlijk zeg! Ze moet zelf haar hond aangelijnd doen, zeker ook als hij zo op andere honden afstormd, en ook als het vlakbij een school is.
Ik zou dan ook gewoon de volgende keer naar haar roepen dat ze haar hond vast moet doen als ze wil dat hij niet aangevallen wordt. Hoe vaak moet je het nog zeggen man? Ik snap dat soort mensen echt niet, je geeft dat toch niet voor niks aan

@de_kluizenaar
Ja, dat is het nare. Iedereen keek nu ook naar mijn hond, daarom baal ik er zo van. Had ook het idee dat ze een beetje expres een scene er van maakte omdat er veel mensen bij stonden. Volgens mij is er bij een school altijd aanlijn plicht, langs de dijk geloof ik niet. Ik kan het ook bijna niet ontlopen omdat de hond vanaf meters ver al begint te sprinten.

Heb er echt heel veel tijd, moeite en geld ingestopt zodat mijn hond nu gewoon langs andere honden kan lopen. Hij vind het alleen absoluut niet fijn als ze aan hem ruiken oid maar je kan gewoon passeren zeg maar. Ben bang dat als het mis gaat mijn hond in oud gedrag terug valt. Straks kan ik mijn hond laten inslapen omdat zo achterlijk doet. Hoop dat ze nou geschrokken is en lekker op afstand blijft.

Kun je de wijkagent er niet bij vragen? Of die met haar in gesprek kan gaan en anders het verhaal bij hun uitleggen zodat ze op de hoogte zijn?

1 like

Oh, dat is eigenlijk best wel een goed idee. Ga eens uitzoeken wie dat bij ons is, mocht het ooit fout gedaan dan zijn ze in ieder geval op de hoogte van de situatie.

Dat klinkt echt als een superleuke cursus! En drijven is geweldig voor zulke hondjes, mits ze netjes leren dat er werkmomenten zijn en niet overal tijd gaan drijven haha. Heerlijk om te lezen dat het zo goed gaat.

@Coco Naast de wijkagent even contacteren is het misschien ook een idee om deze vrouw eens aan te spreken als je je hond niet bij je hebt? Gewoon echt op haar aflopen, je even voorstellen en nog eens proberen uit te leggen dat je ontzettend je best hebt gedaan om met je reactieve hond gewoon over straat te kunnen. En dat de manier waarop zij haar hond laat gaan ongelukken kan veroorzaken, dat voorkomt iedereen toch altijd liever?

Dit soort figuren voel zich altijd persoonlijk aangevallen als je iets over hun hond zegt, terwijl je alleen maar probeert om het voor iedereen werkbaar te maken. Ik ken ze helaas al te goed. Maar probeer de eer aan jezelf te houden door haar vriendelijk te benaderen en uit te leggen dat jouw hond inderdaad moeilijk is, maar dat je net als zijzelf veel van je hond houdt en hem/haar een leuk leven gunt en daarom hard je best doet om het voor iedereen veilig te houden. Als zij haard hond bij zich houdt of even aanlijnt is dat een kleine moeite voor haar, maar kun jij garanderen dat er geen gedoe ontstaat.

Als ze begint te brullen over gevaarlijke honden moet ze de bijtstatistieken van knuffelrassen er maar eens bij pakken. Er zijn weinig honden die het kunnen waarderen als een onbekende hond ineens op ze af komt denderen, als ze dit gedrag toelaat komt er vanzelf een keer narigheid van, dat wil ze toch niet?

1 like

Ja, misschien is dat een goed idee. Zij snapt gewoon echt niet wat het risico is. Dat het hoogstwaarschijnlijk heel slecht afloopt als mijn hond bijt. Niet alleen voor die van haar maar ook voor die van mij. Als mijn hond weer in oud gedrag terug moet hij weg. Ik heb nu een klein kindje thuis en kan het risico gewoon echt niet lopen dat hij weer aanvallend gedrag gaat vertonen en mijn kind in gevaar brengt of dat zij recht in de ā€˜ā€˜vuurlinieā€™ā€™ staat.
Mijn hond is gebeten door meerdere ā€˜ā€˜knuffelrassenā€™ā€™ o.a. labrador, herder kruising labrador, pinscher, franse bulldog. Hoop dat ze het na een goed gesprek wel in ziet.

@Qwerty123 Mijn hond is altijd aan de lijn om dat hij dus af en toe uit kan vallen en ik het risico niet kan lopen met zijn kracht. Ja zo irritant, dit is niet de eerste keer dat ik een soort gelijke situatie mee maak. In mijn vorige buurt was het met een pincher die dus ā€˜ā€˜grotereā€™ā€™ rassen aanviel. Uiteindelijk had een buurvrouw een hele ruzie met haar gehad en wou een andere vrouw waar ze altijd samen mee liep niet meer met haar lopen omdat ze het gewoon niet vond kunnen, toen is het wel gestopt.
Ik woon heel dicht bij een dijk waar bijna alle honden los lopen. Maar ik vraag meestal gewoon netjes of ze hun hond bij hun kunnen houden omdat mijne graag met rust gelaten willen worden. Meestal gaat dat gewoon goed. Sommige mensen doen automatisch hun hond aan de riem als ze aan aangelijnde hond zien lopen. Maar af en toe heb je er echt van die aparte bij, die gewoon het randje opzoeken.

Mijn hond (2) wordt sinds dit jaar veel aangevlogen/aangevallen. Het verschilt in intensiteit, maar de keer dat we hem met veel moeite onder een grote herdershond vandaan moesten halen, vond ik het heftigstā€¦ Fysiek heeft hij niets aan de situaties overgehouden, op Ć©Ć©n klein bijtwondje na.

Het gaat meestal als volgt: zodra mijn hond de andere hond spot, gaat hij stilstaan en blijft hij hem aanstaren. De andere hond komt naar hem toe, snuffelt voorzichtig, en laat dan zijn tanden zien/gromt. Daarna vliegt die hond blaffend/happend op mijn hond af, en gaat mijn hond daar ook blaffend/grommend in mee.

Sinds kort gromt mijn hond ook uit zichzelf. Dit is pas sinds een aantal weken. Verder loopt mijn hond bijna altijd aangelijnd.

In zā€™n puppytijd ging alles goed. We hebben toen ook een puppycursus gevolgd. Tegenwoordig speelt hij ca. tweewekelijks met een hondje van zijn eigen ras. Dat gaat vlekkeloos en dan kan hij helemaal uitrazen.

Het is voor mij mijn eerste hond. Uitlaten vind ik inmiddels niet meer leuk of ontspannend. Ik denk steeds: kut, wat komen we daar weer tegen dadelijk. In mā€™n omgeving woont ook veel apart volkā€¦ Ben zo bang dat het een keer goed misgaat. Kennissen zeggen dat ik hem moet castreren om het op te lossen, maar vind dat best een heftige ingreep.

Heel verhaalā€¦ Ik schaam me best voor de situatie en ik vind mezelf absoluut geen hondenexpert. Verder hebben we ook een paar keer pech gehad. Bijv. net om een niet te overziene hoek direct op een andere hond stuiten waardoor hij meteen besprongen werd.

Hier zit een deel van het probleem, waardoor zijn reactie steeds heftiger wordt. Mijn regel is: nooit contact met andere honden als ze aangelijnd zijn.

En hier ook!

Het kan zeker helpen (je zou dan eerst met een implantaat het een half jaar kunnen proberen), maar het kan je hond in deze situatie ook meer onzeker maken waardoor je weer meer angst agressie gaat krijgen .

Verder is het heel lastig om vanachter een laptop hier advies op te geven, want er kunnen honderd kleine momentjes zijn tussen jou, jouw hond en de andere hond waarop het escaleert. Ik zou dus echt weer op een cursus gaan waarbij ze veel doen aan social skills of een gedragstherapeut. (Of als je in de buurt van Wageningen woont, kan ik mee wandelen).

1 like

@DeFourneau

Ik zou hiervoor contact opnemen met een hondengedragskundige. Je zou een keer samen kunnen wandelen en zij kan jullie observeren en tips geven.
Heeft bij ons heel erg gewerkt!

2 likes

Ja, lastigā€¦ In het verleden ging dat wel goed. Verder wonen we hier heel hutje-mutje, het is moeilijk om anderen te omzeilen bij wat langere wandelingen. Of anderen houden hun loslopende hond niet bij zich en komen bewust mijn kant op. En dan voel ik me ook weer zoā€™n aansteller als er niets gebeurt.

Een gedragstherapeut is een goed idee! (ik woon niet in de buurt van Wageningen btw). Dan kan ik daar ook overleggen over een castratie.

Ja, ik weet het niet! Eigenlijk bij alles wat hem kruist, trouwens. Ook mensen (terwijl hij daar dol op is). Mijn interpretatie is dat hij het een beetje spannend vindt, en afhankelijk van hoe de ander reageert vindt hij het vervolgens stom of leuk?

Als de andere hond ā€˜goedā€™ reageert (vind ik moeilijk te herkennen, maarja), dan wordt mijn hond heel actief en gaat hij heel druk snuffelen en wil hij spelen.
Ook vaak gehoord van mensen: ā€œach, hij is bang hĆØ, zeker nog heel jong?ā€. En dan springt hij bam, enthousiast en spelend op die persoon af (allemaal aan de lijn). Heel groot contrast met zā€™n vriesmodus iig. Ik heb ook nooit een andere hond gezien die zo overdreven bevriest?

En met zā€™n vriendje erbij gaat het inderdaad een stuk beter, ook het wandelen. Rustig beest is dat. Onze hond wordt juist als ā€˜lekker drukā€™ en ā€˜wildā€™ ervaren door goede bekenden.

Wow, dus dat staren staat eigenlijk erg hoog in de agressielijst? Op mensen komt het juist een tikkeltje aandoenlijk over, maar dat ligt misschien aan zā€™n uiterlijk.

Ik ga zeker naar een gedragstherapeut. Aanrader voor Zuid-Holland mag gedeeld worden (ook via pm).

1 like

Ja! Dat bedoel ik dus met dat het heel lastig is om aan te geven waar het moment precies in zit wat de ā€˜druppelā€™ is voor jouw hond. Die tekenen die hier staan zijn soms niet eens herkenbaar omdat ze zo snel gaan, of ze slaan een aantal signalen over omdat ze al zodanig vervelende associaties hebben met de situaties waarin ze komen.

Super goed dat je open staat voor een gedragstherapeut, ik ken zelf jouw omgeving niet maar let goed op dat er heel veel mensen zijn die zich ā€˜gedragstherapeutā€™ noemen maar eigenlijk weinig of slechte opleiding hebben.

3 likes

@DeFourneau Wat vervelend! Mijn hond is dus ook niet chill naar andere honden, vooral aan de riem, en wat voor ons echt goed helpt is hem meteen op mij laten focussen zodra er een andere hond aankomt. Misschien voor jullie ook een oplossing totdat je met een gedragstherapeut aan de slag kan?
Dus zodra je een tegenligger spot de aandacht vragen met een koekje, hem voor je laten zitten/staan en commando ā€œkijkā€, dit desnoods 10 keer tot de andere hond voorbij is. ā€œKijkā€ is bij ons koekje even onder je kin houden, desnoods even mee rondzwaaien zodat de aandacht op dat koekje ligt. Zo voorkom je in ieder geval dat je hond gaat fixeren op die andere hond, wat al een hoop gedoe onderling kan schelen. Wij oefenen dit nu een maand ongeveer en Har is bijna op een punt dat hij andere honden kan negeren tijdens dit riedeltje.

Ook bler ik tegen mensen met een loslopende hond op terrein waar dat officieel niet mag al van een afstand of ze svp hun hond willen vastmaken. Je krijgt sowieso gemopper naar je hoofd maar het is gewoon niet veilig zo.

Voor een goede gedragstherapeut kun je even rondvragen bij je dierenarts en hondenschool!

De aandacht op jou richten is inderdaad iets wat ik ook wilde zeggen. Wij oefenen dit inderdaad ook echt tijdens de hondencursus.
En als mensen toch je hond willen benaderen zou je ook kunnen zeggen dat je hond in opleiding is. Of een geel lintje aan je riem hangen, die zag ik laatst op Facebook nog voorbijkomenā€¦

1 like

Wat een mooierd!

1 like

wat een knappies!

1 like

Wauw @Qwerty123, wat een prachtige hond! Is het een Hollandse Herder? Hoe is zijn karakter?

1 like

Ah dat klinkt heerlijk!! En hoe is hij met andere honden? Ik heb nu zelf ook een labrador! Misschien ooit, als we anders wonen, een Hollandse Herder.

Hebben jullie ook instagram? Ik vind het altijd leuk om andere honden te volgen.

Onze is:

guusdelab

1 like