Hondentopic

Ik ben ook allergisch voor honden en katten, maar

Samenvatting

heb zelf ook katten. Vroeger opgegroeid met meerdere huisdieren, inclusief hond en kat, en kwam pas achter mijn allergie voor honden toen ik uit huis ging en niet meer dagelijks een hond om me heen had. Als ik nu familie of vrienden bezoek met honden, heb ik soms een allergische reactie. Het ligt aan de hond (en het ras, sommige honden verharen minder waardoor er minder losse huidcellen rondzwerven waardoor ik minder last heb) en hoe schoon het huishouden is. En met het laatste bedoel ik niet per se dat het glimmend schoon moet zijn; het heeft een tijdje geduurd voordat we erachter kwamen waarom ik zoā€™n hevige reactie had als ik bij mijn moeder op de logeerkamer bleef slapen, terwijl het overdag wel meeviel. Het bleek dat mijn moeder de kamer 's ochtends nog even ging stofzuigen en/of stoffen voor mijn komst omdat de kamer niet dagelijks wordt gebruikt, maar daardoor hingen er juist veel meer honden huidcellen in de lucht tegen de tijd dat ik in de kamer kwam. Dus nu gebruikt ze een swiffer en dan heb ik bijna nergens last van, mits ik een anti-histamine tabletje inneem.

Van mijn eigen katten heb ik geen last, omdat ik een soort tolerantie voor hen heb opgebouwd doordat ze 24/7 in mijn huis zijn. Op grondige schoonmaken na, bijvoorbeeld de radiator in de winter omdat ze daar graag op liggen en er veel haar (en bij katten ben ik allergisch voor hun speeksel wat op hun haar zit van het wassen) in valt. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik van mijn vorige katten (gewone huis-tuin-en-keuken katten) wel meer last had, mijn huidige zijn kruising ragdolls en ragdolls zijn vaak hypoallergeen (niet altijd) omdat ze geen ondervacht hebben. Van andermans katten krijg ik soms een milde, some een hevige reactie. Ligt aan de kat en het huishouden.

Misschien is het een idee om een weekje te proberen jullie schoonmaakroutine aan te passen, zodat er zo min mogelijk honden cellen rondvliegen als je vriend thuis is? En dat jij bijvoorbeeld stofzuigt/veegt en niet te wild binnenshuis het dekbed of kleedjes/dekentjes uitkloppen, en dat hij dan andere klusjes doet. En dagelijks de bank/stoelen, hondenmand, kleedjes, etc afnemen met zoā€™n handschoen of borstel als de hond op de bank mag. Dekentjes vaker wassen en hond niet in de slaapkamer ofzo, of op een dekentje op het voeteneind etc. als hij dat al mag.

En wat anti-histamine pilletjes inslaan. Door de jaren heen zijn mijn allergieĆ«n, inclusief hooikoorts, minder geworden dus inmiddels zijn die goedkope tabletjes van de Lidl of Kruidvat voldoende voor mij. Heb ook wel oog- of neusdruppels gebruikt. Opatanol was zeer effectief toen het bij mij piekte, maar dat kun je alleen op recept krijgen. Mijn broer is ook erg allergisch en die heeft zoā€™n homeopatisch goedje geprobeerd dat je in water of thee ofzo moet oplossen. Dat hielp in eerste instantie wel goed bij hem maar uiteindelijk heeft hij allergie immunotherapie ondergaan. Dat duurde in totaal geloof ik drie of vijf jaar, maar hij merkte van begin af aan al steeds meer verbetering. En nu is hij er helemaal van af.

1 like

Dankjulliewel! Hij slikt al medicijnen er tegen en de jeuk (en daarmee het krabben & het slecht slapen etc.) wordt daar echt veel minder van, alleen de eczeem en rode vlekken blijven wel zichtbaar :pleading_face: dus dat is ook niet echt fijn.

Goede tip over de huishoudroutine! :pray:t2:
Ik maak heel veel schoon alleen mijn vriend stofzuigt altijd. Misschien hem niet meer laten stofzuigen of even helemaal niet meer stofzuigen en dat ik overga op swifferen oid om te testen!

1 like

Vorig jaar vond ik op oudejaarsavond al vervelend om donut uit te laten omdat in het dorp waar ik woon vanaf het moment dat het donker wordt het knalvuurwerk losbarst daarvoor ook wel maar nog te doen. Ik ben toen naar de overkant van mijn straat gelopen op het grasveld heeft hij 1 plasje gedaan en toen weer naar binnen want de overburen kwamen al naar buiten om vuurwerk af te steken en andere straten waren ze al bezig. Ik loop normaal een rondje maar dat lukt niet dus. Zou vuurwerk ooit verboden worden dus alleen vuurwerk show op 1 plek wat denken jullie? Hoe doen jullie dat met oudejaarsavond?

Jazeker mag dat! Ben benieuwd!

Inmiddels is er nog steeds geen verbetering na het aanpassen van de huishoudroutine. Maar misschien moeten we wat meer geduld hebben voor het echt resultaat oplevertā€¦ dus we gaan ermee door.

1 like

Ah niet slecht over voelen! Giardia is bijna niet te voorkomen, het is overal. Sommigen zeggen zelfs dat het mogelijk een parasiet is die ā€œhoortā€ in de honden darmhuishouding maar enkel pups en zwakke honden ziek maakt. Op elke plek waar honden komen kan hij het oplopen.

Mijn hond heeft het destijds ook gehad als kleine pup (bij 8 weken al geloof ik). Ik werd er aardig moedeloos van, want de diarree bleef maar steeds terugkomen na panacur. Uiteindelijk is het over gegaan en heeft ze nu heeeel sporadisch nog weleens diarree waarvan ik denk ā€œhm zou het?ā€ en dat is dan na Ć©Ć©n keer weer over. Als hij verder vrolijk is en goed eet, kun je niet veel meer doen dan de kuur geven en hem eventueel wassen om te voorkomen dat ie zichzelf blijft besmetten (al kan ie het dus overal weer opduiken dus of dit veel zin heeft weet ik eigenlijk niet zo goed).

2 likes

@Runnerlongs, aah niet schuldig voelen. Het is inderdaad bijna niet te voorkomenā€¦ mijn pup heeft het ook gehad. Waars bij de fokker al opgelopen :expressionless:
Hij was er gelukkig ook zo vanaf na een intensieve kuur Panacur. Ik vond babydoekjes erg handig om hem zelf schoon te houden, hem ook om de zoveel dagen afwassen. Ik was zelf vooral panisch over de besmettelijkheid en heb alles gestoomd, op 60 graden gewassen, met dettol gedweild etc.
Misschien beetje overdreven maar goed :expressionless: ik vond dat gedeelte ook heeeel vervelend haha
Sterkte ermee, je had het echt niet kunnen voorkomen. En juist goed dat je er nu al achter bent, soms duurt het veel te lang voordat ze het uitvindenā€¦!

1 like

Pas ook op voor jezelf, want ook mensen kunnen het krijgen

1 like

Ik wil heel graag een hond en ben me nu aan het inlezen. Vik vroeg me af hoe een hond jullie dagelijks leven heeft veranderd? Woon op mezelf, werk voor mezelf (veel thuis dus), geen relatie. Dus tijd heb ik wel voldoende en ook als ik een puppy wil hoeft hij niet alleen te zijn.

Vind het toch een grote stap maar wil het wel graag en benieuwd of er dingen zijn waar ik van tevoren rekening mee moet houden die ik nu niet overzie. :slight_smile:

Woon in de stad in een appartement dus wil een klein hondje, en ben helaas allergisch dus nu aan het kijken naar passende hypoallergene rassen. Heb zelf geen hond gehad dus vind het wel spannend.

Je komt veel meer buiten, hebt een heerlijk maatje altijd naast je en voor je het weet komen je vrienden bij je hond op bezoek, niet bij jou! Als je de tijd, ruimte en financiƫle middelen hebt, lekker doen. Het is echt heerlijk.

Zorg wel dat je je goed inleest, mensen in je omgeving die wel een hond hebben naar ervaringen vraagt, begin met een uitlaathondje etc etc. Een kleine hond is ook een hond en behoeft net zoveel opvoeding en beweging als een joekel. Besef je heel goed dat je er voor 8 - 15 jaar aan vast zit, afhankelijk van het ras. Kijk uit met stichtingen, niet elke buitenlandse hond doet het leuk in hondenverzadigd Nederland. Regel vast een opvangadres voor als je op vakantie gaat of ziek bent.

1 like

Iedereen met vuurwerkbange hondjes, sterkte vandaag! En @Runnerlongs ook, arme puppedijn!

Harry is niet happy vandaag maar schrikt en blaft gelukkig niet van het vuurwerk, valt me alles mee. Uitlaten was wel even een letterlijk mijnenveld vandaag pfff.

4 likes

Mijn hond zit sinds zondag in een vuurwerkvrij pension. Super fijn voor hem, maar ik heb net moeten huilen omdat ik 'm zo mis. Veel te stil in huis.

5 likes

Ik miste hem al, maar hij is dus ergens anders!

Bij ons is alles super rustig. Echt aan te raden als je een hele bange hond en de mogelijkheid hebt: zoek voor volgend jaar een vuurwerk vrij pension en breng hem een paar dagen van tevoren.
Sterkte met alle bange hondjes, nog even en het is klaar! :heart:

2 likes

Ik ben zo trots op mijn hondje. Een paar jaar terug durfde hij 2 dagen voor oudjaar niet eens naar buiten, en wilde hij geen stap buiten de deur zetten, maar door de jaren heen is dat allemaal minder. Hij loopt nu gewoon buiten en ik vind hem zo stoer! (alsof mijn kind een hele prestatie neerzet, haha)

4 likes

Aahh ja dit jaar kwam het beter uit om hem naar een andere plek te brengen
(i.v.m. 100x het land door rijden met kerst)

1 like

Wat leuk! Het klinkt in ieder geval alsof een hondje goed erbij zou passen.
Je mag me een pb sturen als je wilt. Ik heb zelf een hypo allergeen (klein) hondje, woon binnenkort ook weer op een appartement in mā€™n eentje :hugs:
Maar ivm anonimiteit liefst even via pb!

Dit ben ik vanavond :rofl:

8 likes

Lastig he! Met een pup al helemaal inderdaad, en dan ook nog Giardia erbij. Hopelijk zijn de knallen snel wat minder.
Mijn hond is ook voor het laatst om 19u geweest maar hoef ik nu ook niet te proberenā€¦

1 like

Snap ik! Dan is het voor jullie allemaal fijn om dat te doen een volgende keer inderdaad.

Dit was ook eerste keer met mijn hond maar het viel me gelukkig echt mee! Buiten vond hij dus eng maar binnen voelde hij zich echt veilig en heeft hij (bijna) de hele avond geslapen. En nu net heeft hij tussen het (wel afgenomen) geknal geplast in de tuin :tada:
Yes nu lekker naar bed en morgen dus uitslapen!

1 like

@vuilnisglitter @Runnerlongs

Thanks voor jullie berichten! Ik ga zeker even kijken naar het boek, dat lijkt me zeker een goede. Enige waar ik nu mee zit is dat ik graag 30-60 min hardloop of naar sportschool ga en dat dat in het begin een issue is. Maar denk dat als hij eventjes moet leren alleen zijn, dat misschien wel fijne. Boodschappen bestel ik eigenlijk altijd, dus dat is geen probleem.

In hoeverre merken jullie bij het uitkiezen van de pup het karakter al? Vind het belangrijk dat zijn energieniveau niet te hoog is en dat hij bij mij past. Dat is mijn grootste angst - een beestje waarmee ik niet klikt.

Hoe hebben jullie een logeerhond geregeld? Van kennissen? Of bij de fokker? Ik ben nu aan het kijken naar Australian Labradoodles, daar ben ik echt verliefd op. Heb een lijstje van een paar fokkers aangesloten bij de vereniging.

Hebben jullie ook puppycursus genomen? Is dat aan te raden, het geld waard of niet?

1 like

Ik heb een labradoodle, misschien vind je het wat om daar eens op te passen?

Het karakter van een pup vond ik ook lastig! Ik had eigenlijk een andere pup in het nest gekozen, maar deze zou waarschijnlijk te groot worden dus uiteindelijk impulsief toch een teefje genomen. Zij was veel drukker en bijteriger dus ik was heel lang bang dat ik de verkeerde keuze had gemaakt en ze te druk zou zijn. Maar echt, je hebt zelf nog zoā€™n groot deel van het karakter in de hand. Ik heb de mijne heel erg beloond voor rust altijd, vooral in huis, en ze is daar echt een rustige lieve knuffelkont.

Overigens zijn doodles prima geschikt voor een appartement. Veel kleine hondjes zijn juist heel hoog in de energie en ook veel meer van het blaffen, dus dan is een grotere hond vaak prettiger op een appartement. Hun beweging krijgen ze dan buiten wel.

1 like