Huishoudtopic #2

Is het een inbouwoven? Dat de stoppen eruit slaan betekent dat er ergens in de oven kortsluiting ontstaat (waarschijnlijk heeft dat niet per se heel veel met het lampje te maken), je zou kunnen kijken of je kan vinden waar dat zit en of je het kan repareren, maar ik vind zo’n apparaat met hoog stroomverbruik en veel warmte/brandgevaar zelf te spannend om mee te klooien.

5 likes

Nee ik heb sowieso niet heel veel stekkers standaard in het stopcontact zitten (behalve wat echt nodig is).

@Merel het is een inbouwoven inderdaad. Ik kan hem vrij makkelijk uit het kastje halen (is zo’n standaard ikea kastje dat ‘los’ onder mijn aanrecht staat) maar weet niet zo goed waar ik moet zoeken. Nu 10 min verder gaat hij helemaal niet meer aan (stop sprint eruit zodat ik hem aanzet) dus ermee klooien vind ik niet zo chill. Denk dat ik mijn vader of oom dan maar even vraag of zij er evt naar willen kijken en anders wordt het een tripje Ikea.
Bummer, ik hoopte lekker naief op een simpele oplossing :sweat_smile:

3 likes

Wij hebben er ook 1 van blaupunkt met dweilfunctie en zetten hem 2x per dag aan (1x in de keuken en 1x in de woonkamer). Ik denk dat we hem maar 1x per week legen dus voor ons was zo’n leegstation niet nodig …

Ik vind trouwens de dweilfunctie niet echt een toegevoegde waarde. Het is meer dat er een nat lapje over de vloer gaat haha.

2 likes

Ik heb de voorganger van die jij noemt. Ik ben er heel tevreden over, ik laat hem om de dag een rondje doen en stofzuig de plekjes waar hij niet makkelijk komt één keer in de week zelf. Ik heb geen huisdieren, woon alleen en werk niet thuis dus ik heb ook geen hele grote stofzuigbehoefte. De dweilfunctie is oké, maar kan een goede dweilbeurt niet vervangen.

2 likes

GODVERDOMME heb op 1 of andere manier een rode vlek (vermoedelijk aardbeien) in mijn bleke zijden blouse gekregen :+1: :pensive:

Zijn er nog tips? Of is het echt een verloren, en kan zelfs @FrauHelga dit ook niet meer oplossen

1 like

Ik zag ergens op instagram dat enkel heet/gekookt water erover gooien en dan wassen de truc is. Maar zelf nooit geprobeerd

Edit: https://www.instagram.com/thehappymomstory/ in haar stories

4 likes

Zijde je mag je toch juist niet heet wassen? Dat lijkt me geen goed idee

3 likes

Oh geen idee, daar heb ik overheen gelezen in je bericht. Je wast ook niet het hele kledingstuk in heet water volgens die vrouw van die instagram, maar doet alleen de vlek met heet water ‘behandelen’. Geen idee of dat schadelijk voor de stof is, toevallig zag ik dit gister dus dacht wie weet heb je er iets aan :slight_smile:

1 like

Iemand tips om deze stoffen schoenen weer wit te krijgen? Het is vooraf stof en zand dat in de stof is getrokken. Er zit ook leer in de schoen, dus in de wasmachine durf ik niet.

Ik zou toch de wasmachine gebruiken…even plat gezegd: zo ziet het er ook niet uit dus wat is het ergste dat er kan gebeuren… Gewoon zonder wasmiddel en max 40C ofzo.

4 likes

Ne schoenen in een (oude) kussensloop stoppen/dichtknopen en in de wasmachine stoppen. Komt echt wel goed!

4 likes

Mijn superstars (ook leer) zijn al meermaals in de wasmachine geweest en dat gaat prima! Dus ik zou het erop wagen.

2 likes

Ik doe weleens citroensap op aardbeivlekken in kinderkleren en dan na een paar uur in de wasmachine. Dat is gewoon katoen, maar als je blouse anders verloren is kun je het proberen. Of inderdaad kokend water, maar weet niet wat veiliger proberen is bij zijde.

3 likes

Heeft iemand ervaring met ‘the pink stuff’? Ik zie het op insta/tiktok, langs komen als wonder middel voor alles, maar is dat ook zo?

4 likes

Het is geen wondermiddel hoor, gewoon Cif in een pot! Wel leuk om te proberen.

2 likes

Ik moet voor m’n nieuwe woning een wasmachine kopen, maar twijfel of ik ook een droger wil. Er passen geen twee machines opgestapeld in de wasruimte, dus dan zou het een wasdroogcombi moeten worden, maar daar lijkt de consumentenbond niet echt enthousiast over: ze zijn best duur, de meesten al snel energieklasse E en lange programma’s. Terwijl er wel prima betaalbare wasmachines te vinden zijn met klasse A (zoals ook de Hoover en Samsung ecobubble die hier eerder genoemd zijn). Voorheen gebruikte ik vaak de gedeelde droger in mijn gebouw, omdat ik geen plek had voor een wasrek. Nu heb ik meer ruimte, maar vraag ik me af of ik me er niet aan ga ergeren als er regelmatig een wasrek in mn loggia of slaapkamer staat en of ik dan toch niet liever ook een droger heb, anderzijds twijfel ik of ik überhaupt wel een droger wil met oog op duurzaamheid. Iemand positieve ervaringen met een niet al te energieslurpende wasdroogcombi of met een wasmachine waar de was al redelijk droog uitkomt? Ik ben weer eens besluiteloos :new_moon_with_face:

Ik heb een droger, maar als die stuk is, vervang ik hem waarschijnlijk niet met de stijgede energie prijzen.
Ik kan eigenlijk best zonder en het aanwezige toestel is voor mij pure luxe ipv noodzakelijk.

Waar ik wel voor gezorgd heb: mijn wasrek heeft een vaste plek waar het altijd kan staan zonder dat ik er mij aan stoor. Het heeft een plekje in mijn extra kamer, achter de deur zodat ik het niet zie als de deuren open staan.
Mijn was kan er gerust een paar dagen hangen. Dus niet de voortdurende stress van: ik moet dat wasrek nog opruimen…

4 likes

Ik heb zelf twee keer een wasdroogcombi gehad en vond dat echt prima. Alleen geen idee meer van welk merk ze waren helaas. Ik zou in je overweging ook meewegen of je een goede plek hebt om je was makkelijk uit te hangen. Ik heb zelf het wasrek altijd in m’n slaapkamer staan maar vind het daar toch altijd wel irritant in de weg staan. Als ik een extra kamer had waar ik het kwijt kon zou ik eerder overwegen om geen droger te nemen.

1 like

Ik woon heel klein en heb ook geen plek voor een droger, en het wasrek moet in de woonkamer. Sluit me wel aan bij wat hierboven gezegd werd over de EcoBubble wasmachine: die is fijn in gebruik en de was komt er redelijk droog uit! Ondergoed/sokken kan ik echt heel snel al van het wasrek afhalen, kleding na een paar uurtjes of anders zeker na een nachtje sowieso wel.

3 likes

Ik woon ook relatief klein en mijn droogrek staat ook midden in de woonkamer. Ik zou een droger kunnen stapelen op m’n wasmachine (in de badkamer) maar raak daarmee best wat afleg ruimte kwijt en het wordt meteen zo’n vol hok. Enige moment waarop ik een droger mis is als ik me weer eens moet afdrogen met enorm krokante handdoeken :tired_face: Kan daar nog steeds niet aan wennen.

5 likes