Huishoudtopic #1

Hanteren jullie een bepaald schema of ritme bij het huishouden of puur wat nodig is en waar je zin in hebt?

Ik heb een vast schoonmaak schema. Met kinderen in huis kan ik niet in drie uur tijd het hele huis doen zoals ik vroeger deed. Dan maakte ik me op vrijdag even boos en dan was het weer klaar. En nu dus elke dag iets.

1 like

Mijn schema is als volgt: *pakt de telefoon *belt 0900-poetsvrouw *zorgt dat ze zelf pleite is wanneer poetsvrouw arriveert :nerd_face:

5 likes

Bepaalde dingen hebben een vaste dag. Dingen die ik wat makkelijker tussendoor kan doen zie ik dan wel weer wanneer dat uitkomt.

Ik heb voor het eerst een echte strijkplank (ipv zoā€™n tafelmodel) en ik ben er zo blij mee :nerd_face::joy: ik strijk bijna nooit hoor maar dat kwam ook omdat het echt extra kut is met zoā€™n tafelmodel strijkplank.

4 likes

Hoeveel stofzuigers heb jij dan? :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Heeft iemand goede tips voor theedoeken? Ik heb er een paar van Hema en Blokker en ze maken helemaal niet prettig droog. Liefst zwart!

Mijn favoriete zijn van de AH. Maar alle nieuwe theedoeken zijn een crime, pas na 10 x wassen ben ik tevreden!

1 like

Heel vaak wassen met azijn en koud water, laten drogen aan de lucht (dus geen droger). Dan drogen ze uiteindelijk heel goed!

2 likes

Dank je!

Wat voor stof is het? Als het katoen is kun je het lichtjes aanstippen met bleek.

Weet iemand een goed doucherekje? Ik had zoā€™n goedkope van de Hema met van die nappen, maar die flikkert steeds weer van de muur.

Ennn kan ik een wit shirtje met een rode wijn vlek (die er echt niet meer uit wil), ook verven met zwarte verf of blijf je dan zien dat er een vlek zat?

Het doet mij een beetje denken aan derrie die soms in het filter zit bij mij in de wasmachine

Ik heb deze tegen de muur aan gekit. Topding.

2 likes

Dit herken ik heel erg! Mijn vriend is ook zo. Hij ā€˜vergeetā€™ klusjes die ik gevraagd heb en zou het liefst een schoonmaakster inhuren maar dat wil ik (nog) niet. Verder laat hij ook altijd alles slingeren door het huis. Een paar weken geleden vierden we zijn verjaardag, dus ik was druk bezig het huis schoon te maken en op te ruimen maar voor hem hoefde dat niet zo want hij schaamt zich niet voor de rommel. Ik schaam me er ook niet voor als er iemand onverwachts langskomt oid, maar het is nogal onpraktisch als je hele tafel vol ligt met zooi terwijl het huis vol zit met visite :sweat_smile: haha sorry, je hebt niks aan mijn bericht natuurlijk maar ik lees graag mee, hopelijk heeft iemand de gouden tip om een man de huishoudelijke taken te laten uitvoren in huis

2 likes

Deze comic is al vaker voorbij gekomen maar hij is zo goed in het uitleggen waarom in sommige huishoudens de mentale verantwoording voor een huis bij 1 persoon ligt.

Ik vond de Marie Kondo serie ook wel een eyeopener met hoe die verdeling zit, zeker bij het 2e gezin in die serie. Daar werd het gezin goed duidelijk gemaakt dat een leefbaar huis de verantwoordelijkheid is van iedereen die er woont. Dit artikel gaat er dieper op in:

En dit artikel:

https://eu.usatoday.com/story/life/tv/2019/01/15/how-tidying-up-marie-kondo-exposes-gender-biases/2570948002/

Edit:
Ik denk dat een oplossing voor dit probleem is om dit soort dingen samen te bespreken en hoe je tegen bepaalde dingen aankijkt en de verschillen daar in. Zelf ben ik bijv. heel rommelig maar wil ik bepaalde dingen altijd schoon hebben zoals mijn bureau of de eettafel. De eettafel omdat het eerste is wat je ziet als je binnenkomt en dan schaam ik me als het volgestouwde chaos is en mijn bureau omdat ik me niet kan focussen. Mijn vriend vindt dat soort dingen helemaal niet belangrijk maar vindt het wel belangrijk dat hij altijd genoeg schone shirts, handdoeken en sokken heeft. We passen de huishoudelijke verdeling erop aan ( hij doet de was) maar helpen elkaar er ook mee. Als hij het druk heeft en ik moet wat dingetjes in het huishouden doen dan doe ik eerst even een was en als hij een keer moet opruimen begint hij bij de eettafel omdat we weten dat dat de ander zich daar beter bij voelt.

7 likes

Ik wil nu ook een stoomreiniger. We hadden een schoonmaakster, maar ik was er niet echt tevreden over. Bijhouden ging hier wel even goed en dan worden de kinderen weer ziek of iets en is het weer een zooi. Ik vind het zo fijn om een opgeruimd schoonhuis te hebben, maar soms lijkt het bijna iets utopisch.

1 like

Misschien hoort het hier niet exact thuis, maar ik denk niet dat er een elektronicatopic is. Ik heb zoā€™n tafelmodel koelkastje met een vriesvak. Nu merrk ik dat er echt steeds extreme ijsvorming is in het vriesvak, zo erg dat het er zelfs uitpuilt langs de zijkant. Mijn koelkast stond altijd op stand 1 (van de 5). Ik kan hem op stand 0 zetten, maar betekent dit dat hij dan helemaal niet meer koelt of gewoon minder dan stand 1? Geen handleiding en ik weet ook het merk niet (stond hier al toen ik deze kamer huurde).

Volgens mij is het zo dat als een vriezer veel ijs aanmaakt dat de deur niet goed sluit of gesloten is. Misschien is proberen dat deurtje tussen de rubbers schoon te maken?

En waarschijnlijk gaat het op stand 0 uit!

Wat fijn @mee-eter. Op een gegeven moment was ik ook zover dat ik dacht; die ruzies zijn me het niet waard, dan neem ik wel een schoonmaakster. Ik heb op een gegeven moment een lijstje gemaakt voor hem en voor mij, zodat we niet elke keer een discussie hadden over het feit dat hijzelf vond dat hij echt wel genoeg deed in huis! Zo kon ik aan het eind van de week gewoon zeggen: je hebt dit en dit nog niet gedaan, zou je dat nog even willen doen want dat was de afspraak. Beetje kinderachtig, maar het heeft wel zijn vruchten afgeworpen.

1 like