Huizen/woningmarkttopic #2

Continuing the discussion from Huizentopic - #5668 door Evenveel.

Previous discussions:

2 likes

@Mar22

Wij kijken naar huizen van ongeveer 75% van onze max hypotheek en zijn artsen, waarbij je contract door veel hypotheekverstrekkers altijd als een vast contract wordt behandeld. Maar ik hecht teveel waarde aan mijn nachtrust om te bieden zonder voorbehoud van financiering joh. 10% boete man, hallo

2 likes

Ja exact, ik zou er ook echt niet van kunnen slapen denk ik! Maar een lager voorbehoud zou ook kunnen idd, soort middenweg.

1 like

Volledig zonder voorbehoud van financiering zou ik niet durven, maar wij hebben wel een lager voorbehoud van financiering doorgeven dan ons bod. Dit om te laten zien dat we desnoods over genoeg voldoende geld beschikken om dat gat (mocht huis lager dan bod getaxeerd worden) op te vullen. Dit bleek achteraf wel een van de redenen waarom de verkopers voor ons kozen, omdat het voor zekerheid zorgde bij hen.

3 likes

Ja dat gaan wij binnenkort ook doen!

2 likes

Oh spannend, benieuwd of het jullie lukt! Succes!
Ik voel toch meer voor de optie met een lager voorbehoud van financiering, hoop dat dat genoeg gaat zijn!

1 like

@Mar22 wij hebben volledig zonder voorbehoud van financiering geboden. We hebben vooraf uitgebreid gesproken met onze hypotheekadviseur en zaten met onze biedingen ruim onder ons budget. Hebben beiden een vast contract en genoeg spaargeld. We vonden het daarom ook niet heel spannend eigenlijk.

1 like

Wij hebben nu ook zonder voorbehoud van financiering, maar wel op een nieuwbouwproject dus wel een andere situatie. En met ouders die garant staan. Bij een bod op bestaande bouw hebben we zoals iemand anders hier ook zegt een gedeelte zonder voorbehoud gedaan. Succes, spannend!

1 like

Totaal onverwacht vanmorgen een bezichtiging gehad. Gaat nu tussen mij en een man van een jaar of 45 en mij. De vorige bewoonster mag een keuze maken. Zo spannend.
Ze belden mij of ik over uurtje tijd had om te bezichtigen, maar eigenlijk kon ik niet, maar mijn collega heeft langer voor mij gewerkt toen ze zag hoe graag ik het wilde.

In het interessemaaltje wel gezet dat ik momenteel ongewild bij mij ouders woon i.v.m. verbroken relatie hopelijk weegt ze dat een beetje mee. :sweat_smile:

Het is ook echt een super mooi appartement in een voormalige school.

32 likes

Vandaag gehoord dat de financiering rond is. Man wat een opluchting ook al hadden we nog veel tijd over. Ben zo opgelucht dat dit hele gedoe straks voorbij is en we “gewoon” kunnen gaan klussen in huis.

32 likes

Gefeliciteerd! Herken het echt helemaal. Heb echt gehuild toen de adviseur belde dat we finaal akkoord hadden haha.

1 like

Haha Ik denk dat onze adviseur ook echt denkt dat ik een zenuwachtige wappie ben haha. Maarja ik vond het gewoon spannend en wilde echt niet om een domme bank fout of langere termijn het huis kwijt raken waar we zo mega blij mee zijn. Wel ook gejankt toen het bod wat geaccepteerd. Nu was ik nog te veel bij de notaris met mijn hoofd en alles waar we nog over moeten nadenken. Wel gelukkig al wat lekkers gehaald qua snacks en drank na de notaris om even bij te komen dus we konden het gelijk vieren haha.

1 like

Nee maar echt! Zo’n akkoord van de bank is dan zooo belangrijk voor je gemoedsrust. Ah meteen naar de notaris? Had je meteen vandaag ook de overdracht gepland of moest je iets anders bij de notaris?

1 like

Haha nee we moeten een samenlevingscontract / testament ed en daar hadden we een gesprek over hoe en wat. Helaas niet gelijk de sleutel etc dat zou wel echt ideaal zijn geweest.
En precies wat je zegt, ik maakte mij toch wel een beetje zorgen of alles op tijd ging lukken en ĂŒberhaupt ging lukken. Waarschijnlijk mega ongegrond maar nog nooit een huis gekocht dus alles was nieuw en spannend.

1 like

Iemand tips hoe je het moet aanpakken met inschrijven gemeente/gas/water/elektra als je gaat verhuizen van een koophuis naar een ander koophuis maar wel in dezelfde gemeente? Wij krijgen maandag de sleutels van het nieuwe huis, beginnen meteen met klussen, maar gaan pas over 4 weken echt verhuizen. Over 5 weken is de overdracht van ons oude huis, maar heb echt even geen idee wanneer ik wat moet overzetten :exploding_head:.

1 like

Gewoon nu alvast die dingen opzeggen voor je huidige plek per verkoopdatum ervan of bijv. voor je energie gewoon een adreswijziging als je bij dezelfde provider wil blijven. Voor je nieuwe adres kun je water etc. waarschijnlijk pas regelen op de dag dat je de sleutel krijgt omdat je meterstanden moet doorgeven. Dus dat meteen op dag 1 even doen! Inschrijven/overschrijven bij de gemeente kan als ‘t goed is ook gewoon digitaal en per de datum dat je de sleutel van je nieuwe woning krijgt!

Dingen zoals verzekeringen zou ik ook meteen per koopdatum nieuwe adres laten wijzigen. Bij inboedel is het vaak zo dat het dan 6/8 weken op 2 adressen verzekerd is. Maar dat zou je nog bij je verzekering kunnen dubbelchecken. Maar meestal moet je verhuizing daar binnen X werkdagen doorgeven, vaak 10.

1 like

Ah dankjewel! Maar als maandag de sleutel krijg, energie en water dan ook meteen laat omzetten, kan ik dan nog wel 4 weken in mn oude huis gebruik maken van energie/water? En voor wie zijn die kosten dan?

2 likes

Ik zou gewoon even je energieleverancier bellen morgenochtend, want ik denk dat je wel een tweede overeenkomst nodig hebt als je op twee adressen tegelijkertijd nutsvoorzieningen wilt afnemen. Dus dan zou het geen kwestie van overzetten zijn.
Bij mijn gemeente kon je al van tevoren je verhuizing doorgeven voor een datum in de toekomst, dus dat zou je ook al kunnen regelen.

3 likes

Ik bel morgen meteen mijn energieleverancier! Las dat je inderdaad wel een overlap kan hebben, dus hoop dat ze morgen toch alles kunnen regelen. En anders een dagje zonder stroom in ons nieuwe huis overleven we ook wel haha :sweat_smile:. Thanks iedereen voor de adviezen!

1 like

De stroom wordt sowieso niet meteen afgesloten hoor! Althans dat heb ik zelf nog nooit meegemaakt haha en ben ergens ooit 6 weken lang vergeten me aan te melden bij het waternet. Tot nu toe moest ik ook altijd een rondje langs de meters doen bij de sleuteloverdracht bij zowel huur als koop. Dus de meterstanden van dag 1 heb je dan sowieso bij de hand.

1 like