Huizentopic

En als je nou gewoon liegt en opgeeft dat je een koophuis hebt? Ik krijg in deze markt soms echt de neiging om dan maar vieze spelletjes mee te spelen.

2 likes

Is dat de reden? Dacht eerder dat het om de overwaarde van je huidige koophuis zou gaan.

1 like

Echy hè :sweat_smile: In het interview stond dat ze groter wilde wonen, maar wat @FISSA zegt zal ook echt meespelen. Fase 1 was een stuk goedkoper en als zij het verkopen kunnen ze er behoorlijk wat voor vragen. Waarschijnlijk wilde ze al in fase 1 groter wonen alleen waren die huizen al weg en of te duur. Misschien was dit wel altijd hun plan. Zou mij eigenlijk niks verbazen.

Ik denk dat je bij nieuwbouw soms ook door de tijd wordt ingehaald. Dat je iets koopt en het een forse stap vooruit is, je twee jaar wacht en er vrij snel achterkomt dat je eigenlijk wel wat meer ruimte kan gebruiken. Tel daarbij op dat je gegarandeerd overwaarde hebt en die stap vooruit eigenlijk al kan betalen (vooral als je niet op de bestaande bouw markt aan de onzin mee hoeft te doen).

3 likes

Wat balen dat jullie het niet zijn geworden! Wij kunnen ons vanaf volgende week inschrijven voor een nieuwbouwproject. Mag ik vragen wat je ongeveer in je motivatiebrief heb geschreven?

In mijn motivatiebrief heb ik uitgelegd wie wij zijn en wat wij doen. We moesten ook een hypotheek verklaring inleveren dus in de motivatiebrief heb ik niet veel verteld over financiën. Maar is wel aan te raden natuurlijk.

Verder heb ik geschreven hoe tof we het huis/locatie vinden. De buurt is ook erg betrokken met elkaar dus heb ook geschreven hoe wij daar in passen. Ik heb een vrij informele brief geschreven. Ik wilde het niet zo strak en zakelijk. Misschien niet de juiste keuze, maar ik ben gewoon veel beter in wat informele creatieve teksten dan zo saai betoog over dat je de perfectie kandidaat ben.

Dit was trouwens mijn eerste motivatiebrief voor een huis. Dus misschien heb ik het wel helemaal mis en is dit wat je precies niet moet doen :sweat_smile:

2 likes

Motivatiebrieven voor een huis schrijven. Ik haak al af bij het idee.

22 likes

Same. Ik bied jullie geld, niet mijn chagrijnige persoonlijkheid.

13 likes

Ze keken ook eerst naar je hypotheek verklaring en dan pas naar motivatie. Vinden ze dat je te weinig geld hebt dan wordt er ook niet gekeken naar de motivatiebrief. En ik denk als jij een hoge hypotheek verklaring hebt en financiële helemaal in orden dat ze niet eens echt naar de motivatie kijken. Het gaat het hen toch ook alleen om geld. Heb nu niet het idee dat de motivaties echt invloed hebben. Denk vooral benieuwd zijn naar de “toekomstige bewoners”.

Ik ben al helemaal niet goed met cijfers :see_no_evil:. Maar fase 1 werd opgeleverd in 2017. Ze hebben wat vertraging opgelopen met het bouwen van fase 2 en 3. Het gezin woont er dan nu zo bijna 4 jaar

1 like

Nou dat is niet altijd je eigen schuld, wij wouden eerst ook veel meer opties maar onze bouwer zei: nee kan niet, want dan willen andere mensen in het project t ook het over. Dan hebben we geen overzicht meer in het project. :face_with_raised_eyebrow:

Ik geloofde m’n oren niet toen ik t hoorde, de bouwer verdiend juist geld daarop maar ja, deze wil t graag makkelijk hebben.

1 like

Je mist niks in je rekensom, behalve dat ie niet voor iedereen opgaat. Er zijn ook mensen wiens financiële of gezinssituatie wel fors veranderd is. Waardoor ze nu ineens wel die tweekapper kunnen kopen. Of die nieuwbouw en het wachtproces best vinden opwegen tegen alles nieuw fris en naar smaak. Vlak daarnaast de overwaarde niet uit. Nieuwbouwhuizen in 2015 waren echt nog wel een stuk goedkoper dan de v.o.n prijs nu. Er kan zeker in grote steden zo twee ton overwaarde op zitten. Als jouw grote droom dan die tweekapper op dezelfde locatie is snap ik dat je door verhuist als je hem nu ineens wel kan betalen.

@Lula vriendin van mij heeft laatst koekjes gebakken met een motivatie brief. Heb heel hard gelachen, maar ze heeft nu wel het huis.

2 likes

Aan het begin van onze zoektocht zocht ik nog weleens uit verveling de v.o.n prijzen van woningen waar we naar keken op. Zonder uitzondering huizen die ergens in de afgelopen 10-5 jaar geleden voor rond de 250.000 euro zijn gekocht en nu meer dan 500.000 euro opleveren. En ergens ook wel logisch, want toentertijd wilde (bijna) niemand in vinex wonen.

Thanks voor je antwoord! Dat geeft me wel ideeën.
Ik vind het ook echt belachelijk dat je bijna moet smeken of je alsjeblieft het huis mag kopen. Bizar!

2 likes

Huh wat raar joh!! Ik snap heel goed dat verourderde huizen vervangen worden, maar je gaat in een huizencrisis toch niet minder huizen bouwen dan dat er gesloopt worden? Sneu voor die mensen!

1 like

Ja het is echt bizar. Ze hebben nu ook gewoon zoveel macht gezien de vraag groter is dan het aanbod.

Ik denk dat je visie op een droomhuis (ook mede gezien de huidige markt) kan veranderen.

Ik heb 7 jaar geleden een appartement gekocht dat volledig gerenoveerd was. Ik hoefde letterlijk alleen mijn koffers te pakken en dat was het. Ik had altijd gedacht bij een volgend huis hetzelfde te doen. Maar dat kan in deze markt gewoonweg niet. Dus mijn nieuwe visie van een droomhuis is een opknapper. Daar moet dan waarschijnlijk nog wel (heel) veel aan gebeuren, maar de prijs ligt daardoor ook flink lager.

1 like

Spannend. Had jij niet (samen?) een koophuis? Ik heb het idee dat ik je volg op Insta met mijn nieuwbouw account maar weet het niet zeker haha.

1 like

Klopt hoor, we zijn sinds november uit elkaar en hij blijft er wonen. Ik ben dus nu op zoek naar een nieuw eigen plekje.

Echt chill in deze tijd haha.

1 like

Wij hebben afgelopen week 2 bezichtigingen gehad maar besloten niet te bieden, teveel twijfel.
Maandag en dinsdag hebben we weer een bezichtiging gepland, en hier zijn we op voorhand heel enthousiast over, dus we denken dat we gaan bieden.
Gisteren ook afspraak gehad met een hypotheekadviseur, dus we kunnen nu echt gaan beginnen. Hij zei trouwens dat we gezien onze financiële situatie (beiden goed salaris en vast contract bij de overheid) kunnen overwegen te bieden zonder voorbehoud van financiering. Dit omdat de overheid veel zekerheid biedt als werkgever en we ook niet zoeken naar huizen in onze maximumbudget maar (ruim) eronder. Ik vind het toch een beetje eng om zonder voorbehoud te bieden, maar het kan natuurlijk net dat beetje extra zijn waardoor wij het worden straks. Hebben jullie hier ervaring mee? Zouden jullie durven te bieden zonder voorbehoud van financiering?

Dit topic is na het bereiken van de maximumlimiet van 5000 antwoorden automatisch gesloten. Continue discussion at Huizentopic (Deel 2).