Impopulaire meningen

Soms begin ik me echt te ergeren aan de plaats die identity politics/privilege theory inneemt binnen de antiracisme/antioppressiestrijd. Ik ben er zelf ook wel mee bezig en het is ook echt belangrijk werk dat er gedaan wordt dat zeker een plaats moet hebben, maar het begint er zo langzamerhand op te lijken dat het bijna het enige geluid nog is. En dan begin ik soms echt te denken van oké tof het is alom bekend dat er (mede dankzij Nederlands beleid) weer slavenmarkten zijn ontstaan in Libië, dat vluchtelingenkinderen van onder de 10 massaal zelfmoordpogingen doen vanwege de onmenselijke situatie waarin ze vastzitten, dat de zorg steeds ontoegankelijker en verder uitgekleed wordt met alle gevolgen van dien in de eerste plaats voor kwetsbare groepen, dat fascisme en extreemrechts in een gigantisch deel van de wereld weer een serieuze opmars aan het maken zijn met alles -tot genocide aan toe- wat daarbij komt, maar wat we nu echt nodig hebben is in de eerste plaats een jarenlang doorlopende wereldwijde social media discussie over de cornrows van Kylie Jenner en of en waarom dat cultural appropriation is.

En ik weet echt wel, identity politics gaat over veel meer dan dat, maar toch krijg ik meer en meer het gevoel dat de ergste onderdrukking en het ergste racisme nu vaak ongehinderd kan blijven plaatsvinden/ontstaan, terwijl de politiek bewuste linkse mensen van nu elkaar tot in de kleinste details aan het aanspreken zijn op hun fouten en privileges.

:raised_hands: Ik weet ook soms niet zo goed hoe ik met de privilege-discussie om moet gaan als er witte deelnemers zijn die zichzelf lijken te haten om hun privilege. Ik zie soms bijna zelfkastijding om ”het wit zijn” en hyperbewustzijn om de allerkleinste dingetjes “goed” te willen doen, zeker op Amerikaanse fora en reddit lijkt het voor sommigen een obsessie om perfect correct te zijn mbt privilege en cultural appropriation.

En ook daar nu uitverkocht. [quote=“George, post:4738, topic:904, full:true”]
Sneakersnstuff verkoopt producten nog wel eens duurder dan de standaard prijs! Dus dat kan wel kloppen!
[/quote]

Maar ik denk dat ik, (omdat ik een kindermaatje heb en dus altijd in een goedkopere prijsklasse zit) ik dit soort prijzen gewoon niet gewend ben.

Voordeel, maar ook nadeel want een stuk minder keus!

Ja alsof het streven in de eerste plaats een soort persoonlijke politieke zuiverheid + lof van anderen (of iig geen call out van anderen) is, ipv minder racisme/onderdrukking. Natuurlijk lang niet altijd en door iedereen maar die dynamiek lijkt wel echt te zijn ontstaan.

En wat ik laatst ook al ergens zei, weet even niet meer welk topic, wanneer de witte medemens die gekleurde medemens gaat vertellen hoe zij zich moeten voelen in de racisme discussie. Dan zit ik ook ff zo: :woman_facepalming:t4:

Als ik dit even op mezelf kan betrekken dan komt deze houding bij mij meer voort uit het feit dat mensen, andere mensen kapot maken als ze ook maar iets doen wat opgevat zou kunnen worden als cultural appropriation. Ik heb er zelf vaak niet eens een duidelijke mening over of iets CA is of niet, maar ik denk dan: pfoe maar beter het zekere voor het onzekere want ik wil echt niet het onderwerp worden van zo’n discussie. Het gaat niet alleen meer om mensen niet willen kwetsen maar meer om niet sociaal afgemaakt willen worden.

Wat @Protagonist zegt denk ik dus.

*Hoewel ik het wel heel leerzaam vind om te praten met anderen over de (voor mij) niet-zo-duidelijke gevallen.

Zou het wat zijn als we hier een topic over maken? Aangezien het topic wat we nu hebben specifiek over white privilege gaat en ook zo heet?

Het lijkt me namelijk heel goed om het hier over te hebben, maar ik moet toegeven dat ik zelf echt maar heel weinig weet over die voorbeelden die jij nu beschrijft, de slavenmarkten in Libië en de zelfmoordpogingen onder vluchtelingenkinderen. (Ik moet echt eens de krant gaan lezen / het nieuws bij gaan houden.)

Ik lees een (vrij linkse en een rechtse) krant maar ik denk dat heel veel van zulke dingen niet echt de plek krijgen die ze verdienen in het nieuws. Dus het ligt niet aan jou hoor.

We kunnen het white privilige topic iets breder maken? Want daar worden nu ook vaak andere, aansluitende onderwerpen besproken.

Edit: als iemand een suggestie voor een titel heeft die de lading dekt…

@Flamoes
Oh, dat is helemaal erg, dat het niet eens aan bod komt in het nieuws, misschien reden te meer om het hier op het forum wel over zulke onderwerpen te hebben?
Ik ben überhaupt niet zo goed op de hoogte van wat er in de wereld gebeurt als ik eigenlijk zou willen hoor.

@Lula
Dat lijkt me een goed idee. Ik zat net te typen dat we dan ook een nieuwe titel moeten bedenken, maar ik zie nu dat je je post edit en daar hetzelfde typt!

Shit m’n post per ongeluk weggehaald :sob:
Mijn punt was:
Het gaat er bij CA toch juist om dat het over iets diepers gaat. Het lijkt misschien of het meer om oppervlakkigheden gaat. Maar er zit juist een hele “wereld” van (onbewuste) discriminatie en racisme achter. Waardoor het belangrijk is dat mensen die niet “woke” zijn daar juist wel bewust van worden, en mensen (en merken) daarop aan te spreken omdat CA voor iets veel groters staat.
Zaken als slavernij zie ik meer als waar overheden op aangesproken dienen te worden, dat heeft niet per se met bewustzijn van het volk (of merken) te maken mbt onbewust racisme/discriminatie.

Ik vroeg me gisteren al af waarom het White privilege heet? Het gaat toch om zaken als discriminatie (obv huidskleur en afkomst) en racisme in de breedste zin van het woord? Niet alleen over wp dingen?
Ik vind een titel met racisme/discriminatie erin veel dekkender.

Haha ik had mijn reactie erop ook maar weggehaald. Maar waar ik persoonlijk meer op doelde (weet niet of de rest dat ook oa bedoelde) is dat sommige witte mensen er een soort superioriteitsgevoel aan ontlenen om anderen de grond in te boren betreft dit onderwerp. Althans dat gevoel krijg ik soms. (Vooral buiten het forum.)

En inderdaad ook dat je dus wil bereiken dat je niet door anderen bestraft wordt als hoofdreden.

Volgens mij heet het zo omdat het op EGF destijds een topic was dat specifiek was aangemaakt om te praten over white privilege. Inmiddels is het hier ( en volgens mij ook toen) uitgebreid naar meerdere onderwerpen maar ik denk dat de naam hier is gekozen zodat we makkelijk verder konden gaan waar we waren gebleven.

Ok hm ik begreep @Protagonist bericht anders. Dat zaken als slavernij en zelfmoord onder vluchtelingen belangrijker zijn terwijl ik het zelf niet per se zo zie. CA zaken zijn ook belangrijk juist omdat er veel meer achter schuilt, die verband houden met het verleden én juist ook de toekomst. En de grond in boren is niet nodig, maar een gesprek daarover voeren kan nooit kwaad denk ik.

(Moet trouwens zeggen dat ik dus ook nooit weet wat ik moet denken van dingen als Afrikaanse dans. Ik vind het super leuk om te doen, maar is het niet ok? Ik neig zelf te denken van wel, omdat ik me wel bewust ben van de achtergrond en afkomst en het niet zie als iets dat op zich zelf staat en alleen maar leuk/cool is. Hetzelfde met kleding uit Zuid-Amerika bijvoorbeeld. Maar toch voel ik me er ergens ongemakkelijk over).

Oh dan heb ik het zelf denk ik verkeerd begrepen!

Zelf weet ik er echt te weinig van maar ik vraag me af of je dan überhaupt ooit iemand erop kunt aanspreken, want je weet toch (bijna) nooit of iemand zich wel of niet heeft verdiept in de cultuur/achtergrond?

Ja daarom vind ik zaken van CA ook zo lastig. Met die corn rows bijvoorbeeld. Het is niet ok omdat je dan het kapsel toeëigend en niet denkt aan wat er voor leed allemaal achter zit, maar ik denk dan bij mezelf van ja misschien vergeten ze die achtergrond helemaal niet? Al was het wel bij zo’n zaak dat een of andere ster verwees naar een andere ster, zonder de oorspronkelijke “bron” te benoemen. Maar ik weet niet meer exact hoe het zat en welke celebrities dit waren.

Niemand kan dat.

Ik had eerder geopperd het topic breder te trekken en daar kwamen ook reacties over dat dat niet zo’n goed idee was.
Niet om nu belerend te doen maar wel om iedere stem in z’n waarde te zien en het gesprek mss naar het betreffende topic te verplaatsen?

Haha waar gaat dit over? :yum: Ik word er niet wijs uit :woman_shrugging: