Ik zou er nog even mee wachten. Of anders volgende keer een vlooienbandje om doen? Dat werkt bij onze kat altijd heel goed eigenlijk!
Heeft ze ook andere plekken om hoog en âveiligâ te kunnen zitten? Doel dus vooral op wat hogere plekken haha
Aah wat een leuke naam! Maar is dat niet zielig in de berging? Dan moet hij daar zo zielig en alleen wennen aan een plek waar hij straks niet meer verblijft. (Neem ik aan) Lijkt me heel onlogisch of zit daar een gedachte achter?
Forceer het niet! Heel normaal dat Moosje bang is in het begin, zorg dat ze zich lekker kan verstoppen en dat ze eten, drinken en de kattenbak binnen handbereik heeft. En lees je goed in over katten aan elkaar introduceren! Dat kan een lang proces zijn, maar dat wil je niet verkeerd aanpakken!
Doe het langzaam en zorgvuldig, zorg dat de katten positieve associaties met elkaar krijgen (zoals eerst aan weerszijden van de deur samen eten/snacks krijgen enzo)
(Weet niet of dit echt een goede site is, de experts van dit topic weten daar allicht meer over, maar als voorbeeld)
Jaa laat haar rustig wennen. Ik denk dat het goed is om regelmatig bij haar in haar kamer te gaan zitten maar je niet op te dringen. Gewoon op een afstandje zitten en rustig tegen haar praten (je kan ook voorlezen, haha klinkt misschien suf maar zo went ze aan je stem). Op den duur komt ze wel verkennen!
En als ze het nu te spannend vindt zal ze vast wat gaan eten en op de bak als iedereen naar bed is. Oja heeft ze ook een krabpaal enzo ter beschikking?
Is vast nog niet verloren hoor. Gewoon rustig aan vanaf nu stap voor stap!
Mijn katten zijn totaal niet âzoals het hoortâ aan elkaar geĂŻntroduceerd (ok was ik eerst niet blij mee maar goed) en dat ging vanaf dag 1 helemaal goed.
Het ging zeer gemoedelijk allemaal. Mijn oudere kat(ongeveer 3 toen) had in eerste instantie wel zoiets van wtf en schrok ook nog vaak van het kleine mormel (daar was ik dus niet blij mee, mijn moeder had de mand in de woonkamer gezet en geopend). Als hij ineens naast hem stond met eten of drinken.
Dus ik vermoed dat hij nog even zoiets heeft gehad van hij gaat weer weg. Maar de nieuwkomer kwam uit een huis waar zeer veel gerookt werd dus hij stonk. En niet veel later zag ik mijn 7kg kater hem ineens in een houdgreep nemen om hem te wassen (zo lomp, maar zo koddig en zo lief). Hij heeft zichzelf als een soort surrogaat vader opgeworpen. En dan is mijn oudere kat echt niet een heel makkelijk dier. Ja alleen tegen mij maar dat is een heel lang verhaal
Bij mijn katten (14 weken en 1 jaar toen) heeft het ongeveer anderhalve maand geduurd. Komt vast goed!
Is Moosje gewend aan andere katten? Soms leven bangere katjes echt op als ze een soortgenootje zien. Misschien kan je heel kort door de kier van de deur je andere kat laten zien?
Is wel een risico op nog meer stress dus best met asiel overleggen.
Andere tips voor bange katten:
Samenvatting
TIPS BANGE KATJES
- katje loslaten in eigen ruimte (bench/aparte kamer)
- 1 a 2 dagen met rust laten
- katje laten wennen aan jou: voorlezen uit boek, tegen praten, in de ruimte zijn en iets anders doen
- routine, op vaste momenten in kamer gaan
- knipperen met ogen, kat niet strak aankijken, eerder langs katje kijken
- geeuwen (stelt katjes gerust)
- op paar meter afstand blijven, niet recht voor kat gaan zitten
- link jouw aanwezigheid met positieve associatie. Laat een snoepje achter als je weggaat
- maak (nat) eten klaar op paar meter afstand zodat katje dit kan zien. Nat eten mengen met lauwwarm water ruikt heel lekker voor katten
- verspreid snacks over de kamer en later buiten de kamer, ze wordt nieuwsgierigheid beloond
- nooit katje forceren, eigen tempo laten bepalen
- op de grond gaan zitten zodat je klein bent
- niet met hand van bovenaf komen
- proberen eten aan te bieden via een lepel (verlengde van je hand), liquid snacks ruiken ook heel goed
- probeer zeker te spelen: softballetjes doen het vaak goed want maken geen eng geluid, een touwtje met veertje
- aanraken met een stokje ipv meteen je eigen hand
- als je een eigen kat hebt, bangere katjes hebben vaak veel steun aan een soortgenootje en zoeken soms contact
- soms is negeren de beste optie, als ze op een nieuwe plek zitten, doen alsof je ze niet ziet en gewoon voorbij lopen, niet enthousiast naar hen lopen omdat je trots bent op de vooruitgang
- eten steeds verder en verder weg zetten, dan worden ze geforceerd uit hun verstopplek te komen
- beter meermaals per dag bij kat langs te gaan dan aan 1 lang stuk (als dit mogelijk is)
- klik training (nooit geprobeerd maar wel goeie verhalen gehoord). Klik met een balpen en geef een snack. Na een tijd gaat het klokgeluid een positieve associatie geven
- veel geduld en tijd
@anon4775214 ZoĂ« was ook een angsthaasje uit het asiel, wel een oudere poes dan jouwe (7 jaar). De eerste paar dagen heeft zij ook vooral in mân slaapkamer doorgebracht onder bed / in de hoek achter de gordijnen. En ik ben idd af en toe daar gaan zitten voorlezen, snoepjes achterlaten⊠en âs nachts als ik in bed lag en dus alles rustig was dan ging zij in de rest van het huis op onderzoek uit. OkĂ© lang verhaal kort; heeeeel veel geduld en alles op haar tempo is hier nog steeds key! Na 16 maanden bij mij thuis zie ik haar wekelijks nog steeds nieuwe dingen doen en acties uithalen
Aaw is dit de bange lieverd? komt wel goed hoor, kost gewoon veel tijd en geduld.
En bedoel je met stem verheffen gewoon kordaat nee zeggen? Want niet hard roepen hoor, dat kan eerder eng zijn dan een duidelijk signaal. Gewoon rustig âNee.â zeggen en haar op de grond zetten moet voldoende zijn.
En veel met haar spelen! Misschien moet ze meer energie kwijt.
Oh ik baal zeg! Macy is nu 5,5 maand. En Max 4 maanden. Deze week zou ik een afspraak maken bij de dierenarts om Macy te laten steriliseren, wilde dat op 6 januari laten doen, zou ze net geen 6 maanden zijn.
Is Macy toch krols vanaf gisteren⊠Zo jong al!
Baal er van, want ze kunnen (willenâŠ) haar niet steriliseren tijdens haar krolsheid. Dat schijnt meer kans te geven op bloedingen. Maar las dan weer dat andere dierenartsen het wel doen.
Vind het zo sneu voor haar, ze ligt continu op de grond te rollen, kont omhoog. Max weet nog niet zo goed wat ie ermee aan moet (gelukkig maar!!).
Heb nu afspraak voor 12 januari staan. En nu maar hopen dat de krolsheid snel over is. Heb gewoon medelijden met haar
Ach, schatje. Ik heb geen ervaring met angstige katten, hoop dat ze gauw wat bijtrekt!
Onze jongste kat van 1,5 is te zwaar. Hij weegt nu 5,8 kg Nu weet ik wel uit ervaring dat katten in de winter altijd iets zwaarder zijn (bij onze andere kat is het verschil tussen winter en zomer soms wel 1,5kg!) maar die jongste moet wel wat kwijt. We proberen al een paar maanden minder brokjes te geven (afgewogen) maar heb het idee dat het nog niet echt werkt. Hij reageert ook soms alsof hij nooit te eten krijgt. Hij krijgt nu Hills brokjes.
Hebben jullie ervaring met andere brokjes? Ik heb in het verleden wel eens Purizon gehad, dat vond hij ook best lekker. Wat zouden jullie dan aanraden qua dosering kijkend naar de dosering van Purizon? Ja, ik weet dat jullie geen dierenartsen zijn natuurlijk maar ben benieuwd hoe jullie het zouden aanpakken. De DA zei iets in de trant van geef hem de hoeveelheid die hoort bij een kat van ongeveer 4-4,5 kg.
Aww arm schatje, zo ineengedoken konden we maar met ze praten hĂš.
De kat van mijn broer moest vorig jaar ook een kilo kwijt en twee dingen die daar hielpen waren vaker op de dag voer geven (tegen het âik krijg nooit etenâ-gevoel) en het spelen iets anders inrichten waardoor zijn kat veel meer moest rennen en springen. Ik weet alleen niet wat voor brokjes hij had. Hij kreeg wel een combinatie van natvoer en brokjes.
Het ging daar trouwens ook niet heel snel eraf, maar eigenlijk is dat ook wel logisch. Het gaat om 20 procent van hun lichaamsgewicht, dat is best veel natuurlijk. Uiteindelijk ging het er bij zijn kat wel af
Mijn twee zusjes hebben een paar jaar zonder elkaar geleefd en herkennen elkaar niet meer, maar na een (langdurige) herintroductie vorig jaar tolereren ze elkaar. Ze zijn geen maatjes, maar ze vechten/blazen niet en negeren elkaar gewoon. Ben er echt super blij mee want het leek er vorig jaar niet op dat ze samen zouden kunnen leven
Ze hebben volgens mij ook duidelijke afspraken over wie op welke plek mag liggen haha