Klimaatverandering

Zag dat er hier nog geen topic over was en ik vind het niet echt bij duurzaamheid horen dus even een nieuw topic. Ik ben wel benieuwd naar de meningen hier. In mijn omgeving zijn de stemmen in ieder geval zeer verdeeld over bijvoorbeeld de scholieren in België die sinds 3 weken elke donderdag spijbelen voor het klimaat (van 3.000 betogers tijdens de eerste editie naar 35.000 betogers vandaag) of het feit dat sommigen vinden dat ‘klimaatontkenners’ geen platform meer horen te krijgen in de media omdat er zo’n groot wetenschappelijk consensus is over dat klimaatsverandering echt is.

Links naar interessante studies en artikels over het onderwerp zijn ook altijd welkom! Ik kan die eventueel ook toevoegen aan de beginpost.

6 likes

Oh interessant! Dit topic ga ik zeker volgen. Ik vind het op zich wel goed dat de jonge generatie zich op deze manier laat horen.

1 like

Dit vond ik in ieder geval een heeeeel goed opiniestuk, maar ik ben biased en een beetje radicaal links op dit vlak: https://www.theguardian.com/environment/true-north/2017/jul/17/neoliberalism-has-conned-us-into-fighting-climate-change-as-individuals

Het is natuurlijk belangrijk om zelf ook je steentje bij te dragen, maar het is zo frustrerend dat critici de (jongere generatie) klimaatbetogers proberen te pakken op hun vliegreisjes en smartphones en zo hun boodschap willen ondermijnen:
“Stop obsessing with how personally green you live – and start collectively taking on corporate power. Would you advise someone to flap towels in a burning house? To bring a flyswatter to a gunfight? (zo’n treffende metaforen!) Yet the counsel we hear on climate change could scarcely be more out of sync with the nature of the crisis.”

En ook deze stukken:
“At the very moment when climate change demands an unprecedented collective public response, neoliberal ideology stands in the way. Which is why, if we want to bring down emissions fast, we will need to overcome all of its free-market mantras: take railways and utilities and energy grids back into public control; regulate corporations to phase out fossil fuels; and raise taxes to pay for massive investment in climate-ready infrastructure and renewable energy — so that solar panels can go on everyone’s rooftop, not just on those who can afford it.”
“Of course we need people to consume less and innovate low-carbon alternatives – build sustainable farms, invent battery storages, spread zero-waste methods. But individual choices will most count when the economic system can provide viable, environmental options for everyone—not just an affluent or intrepid few.”

7 likes

Ik heb gister een artikel gelezen waarin wordt gesteld dat zulke compensatie misleidend is. Zal het eens opzoeken
Edit: haha was hetzelfde artikel, oeps

1 like

Ik heb ook het gevoel dat het niet klopt. Dus daarom vlieg ik niet maar zou eigk wel een x naar Canada of hawaii willen en dat is met de boot niet te doen. Dus ik stel het idee maar uit tot het zuinig kan.

1 like

Nee ik geloof er zelf ook niet in. Ik heb met mezelf afgesproken nooit meer te vliegen. Dan zie ik Thailand maar niet.

4 likes

Wat goed van je.
Ja voor nu vlieg ik ook niet maar ik weet niet of het me nooit meer lukt eigk. Ik hoop ook dat er betere opties komen maar volgens mij zit dat er niet echt aan te komen…

1 like

Hahha gelukkig is het niet echt iets wat je dagelijks doet, dus zo knap vind ik het niet. Je kan overal binnen Europa komen met de trein en ik kan het gewoon niet verantwoorden tegenover mezelf om per sé buiten Europa te gaan reizen ten koste van de wereld. Beetje kromme zin maar je snapt me wel hé?

3 likes

Vanuit mijn studie/universiteit wordt veel onderzoek gedaan naar het effect van klimaatverandering op dieren. Zo vinden er dus ‘range shifts’ plaats, weg van de evenaar, als reactie op temperatuur of als reactie op het flora die zich verplaatst. Maar nu zijn er dus barrières zoals oceanen, bergketens, etc. waardoor deze ‘oplossing’ niet altijd mogelijk is.
Mochten jullie concreten studies of voorbeelden hiervan willen weten, let me know.

3 likes

Haha ja ik snap wat je bedoelt! Eigk is idd alles te doen, zelfs Marokko/die omgeving kan gewoon nog met het ov of de auto. Het duurt alleen langer maar m’n vriend is toch niet van de paar daagjes weg.
En doordat ik om me heen zie hoeveel mensen 6 x per jaar met het vliegtuig op vakantie gaan heb ik een vertekend beeld waardoor ik het wel knap vind :stuck_out_tongue: (net als dat mensen vega of vegan eten knap vinden terwijl het voor mij niet meer dan logisch is).

1 like

Vind dit een heel interessant onderwerp. Vooral omdat we inderdaad nog niet weten hoe de energie mix er over 30 jaar uitziet. Ben heel benieuwd hoe het eruit komt te zien als kernenergie inderdaad the way to go wordt.

1 like

Zeker mee eens, over die dingen waar ze het vergelijken met religie moet ook zeker overheen worden gelezen, maar er zijn wel een paar punten die ze benoemen die misschien wel belangrijk kunnen zijn!
Anyway, het was ook even een artikel om het even van een andere kant te belichten!

1 like

Wow ik heb even de rest van de website bekeken en ben geshockeerd haha, denk dat veel uit het artikel toch verwaarloosbaar is :joy:

1 like

‘Premier Rutte noemt het klimaatprotest van jongeren ‘fantastisch’, maar vindt dat ze verdergaande maatregelen niet kunnen vragen van het kabinet.’

Lekker tegenstrijdig, klinkt bijna als:

image

15 likes

Ik vind dit echt een héél eng “issue”. Als iedereen hier samen prioriteit van zou maken, dan krijgen we dit wel onder controle, er zijn zoveel opties en ideeën. Ik geloof er alleen niet in dat dat zal gebeuren. Ik vind het echt héél moeilijk om hier niet pessimistisch over te zijn. En eerlijk gezegd kan ik het zelf ook veel beter doen (vooral qua vliegen en transport), maar ik vind het heel lastig om daar m’n motivatie voor te vinden, want ik zie het gewoon niet goed komen.

Iedereen wijst met de vinger naar elkaar. Jongeren vinden dat de politiek serieuze maatregelen moet invoeren, de politici willen geen risico op politieke zelfmoord en wijzen naar wat “de gewone mens” kan doen, de ouderen wijzen naar de vliegreisjes en de smartphones van de jongere generaties, er wordt naar groeiende ontwikkelingslanden gewezen, zij wijzen naar het politieke westen dat al decennia uitstoot, etc.

2 likes

Ik weet het niet, best een lastige vraag. Er is uranium nodig voor kernenergie, maar productie van uranium kan milieuschade tot gevolg hebben, dus dat is al een minpunt. Plus radioactief materiaal, dat ontstaat bij productie van kernenergie, moet tot wel duizenden jaren opgeborgen worden, dus best wat risico’s. Vraag me af of we in staat zijn dat duizenden jaren op te bergen en welke gevolgen dat heeft voor de aarde.

Las ook ooit dat kernenergie zelfs duurder is dan windenergie, door de kosten voor onderhoud van centrales etc. Maargoed, wat is wel een oplossing als kernenergie geen optie is?

1 like

Arjen Lubach had een tijdje terug in Zondag met Lubach een heel duidelijk item over waarom kernenergie zo slecht nog niet is.

Vond deze tegenreactie erop wel goed (en beter onderbouwd dan wat Arjen zei)

2 likes

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/12/belgie-bij-de-slechte-leerlingen-voor-hernieuwbare-energie-in-eu/ interessant artikel, ik moet bekennen dat ik wel verschoot van NL, dacht dat jullie wel wat beter bezig waren dan ons haha

3 likes