Klimaatverandering

Zo ik vind dit eigenlijk ook wel bizar. Zo zie je maar weer hoe weinig aandacht er voor is in onze regering. Absurd dat onze premier zegt “we kunnen niet meer doen!!!”
En er in dit lijstje dus landen zijn die al over hun doelstelling voor 2020 zitten. Wel specifiek voor dit onderwerp, maar toch.

2 likes

ik denk dat er ook meer aandacht besteed moet worden aan hoe proactief Finland is bijvoorbeeld, zij hebben nog steeds véél inkomsten uit zee-olie meer hebben ook al lang beslist dat er jaarlijks een bepaald percentage van die inkomsten genomen moet worden voor het vergroenen en uitbreiden van hun eigen portfolio als toekomstgericht beeld.

2 likes

En nederland staan onderaan: https://nos.nl/artikel/2271660-nederland-onderaan-eu-lijst-duurzame-energie.html

Vind het sneu hoe erg het is, terwijl veel mensen het niet doorhebben. Hoe vaak ik te horen krijg “Ja maar Nederland doet al zo veel, laat anderen eens koploper zijn?” Hallo we staan al zo lang onderaan de lijst.

3 likes

Je drijfveer zou juist moeten zijn om altijd koploper te zijn. Waarom zou je dat niet willen als land?

Helaas is Nederland totaal geen koploper. :unamused:

2 likes

Compleet mee eens. Helaas vinden heel veel mensen dit niet. O.a. omdat mensen koploper zijn associeren met meer betalen, aka belastinggeld. Is overigens mijn ervaring met hoe mensen in mijn omgeving reageren. En heb daar best veel mensen over gesproken de afgelopen maanden.

1 like

Ja snap ik ook wel aan de ene kant. Aanpassingen kosten vaak geld, maar ja aan de andere kant kun je niet meer wegkijken. En niks doen.

1 like

Echt he. En de doelstellingen van 2030 gaan we weer aanpassen…

Heb laatst een artikel gelezen dat zelfs als we de doelstellingen van Parijs halen het eigenlijk te laat is omdat de temperaturen zelfs dan met 2 graden stijgen. Echt, hoe kan je dan denken “laten we de deadline uitstellen”.

2 likes

Ach joh, gaat alleen maar over het voortbestaan van de mensheid hier op aarde, maakt allemaal niet uit toch?

Nee echt, ik kan me zo ergeren aan die nonchalante houding. Die hele doelstellingen waren nodig omdat we dus echt al een groot probleem hebben, niet omdat er anders eventueel een probleem zou kunnen ontstaan. Dan ben je minister-president van Nederland en heb je dit niet in de gaten?!

4 likes

https://www.vn.nl/zeespiegelstijging-plan-b/?utm_source=facebook.com&utm_medium=social&utm_campaign=share&fbclid=IwAR3uQSiLxyYqWhcEiBsGZVJx2RX2Bm6wokqTLQ2hmWBPlM7RudEbefGvmE4

1 like

Ik weet niet of dit het beste topic is, maar God wat een irritante discussie bij Op1. Drie zeer rechtse mensen die klimaatverandering nog net niet ontkennen die gaan vertellen hoe slecht de uitspraak in de zaak tegen Shell was. Serieus, je wilt dat als onderwerp en je vraagt een SGP-er en de Telegraaf?! Ben echt een beetje boos er van. Idiote mensen in dit land.

Ik heb het niet gezien maar kan me er van alles bij voorstellen. Maar wel heel positief zeg, deze uitspraak! Ga even in de gaten houden of iemand in de media er iets zinnigs over gaat zeggen en zal het dan delen.

(Leuk trouwens dat dit topic er is! Maar - taalnazi hier - kan de naam veranderd worden naar klimaatverandering zonder s?)

1 like

Kan iemand de titel van ‘t topic aanpassen :skull: @moderators

1 like

Het helpt misschien als je @moderators tagt. Willen jullie de ‘s’ uit de titel halen alsjeblieft?

2 likes

Ow oeps, volgende keer zal ik de moderators taggen. Fijn dat het veranderd is, nu kan ik er weer zonder error naar kijken. :nerd_face:

Ik heb de uitspraak nog steeds niet gelezen maar kwam dit 2 jaar oude artikel tegen dat al veel achtergrond geeft over de zaak, en meer in het algemeen over de rol van multinationals in (het aanpakken van) klimaatverandering:
Big Oil in de beklaagdenbank – De Groene Amsterdammer

:cry: Ik vind dit soort shit echt eng

Ik merk dat ik hier sinds paar jaar echt extreem cynisch over ben. Ik zie gewoon echt niet in hoe dit hele verhaal niet binnen nu en 10-15 jaar voor ramp na ramp gaat zorgen, massamigratie, oorlog, economische crises, etc.
Dit maakt ook dat ik heel anders naar de toekomst kijk dan voorheen.

Ik vind het ook heel lastig dat mijn omgeving hier helemaal niet mee bezig is. Of in ieder geval niet verder lijkt te komen dan het level: “Oh erg he?” “Ja heel erg” En dan gewoon weer verder gaan met hun leven. Dus ik heb het er ook gewoon niet over omdat ik dan sowieso als gekkie en een grote sfeerverpester wordt gezien. Ik begrijp dat ik dit onderwerp niet echt lekker kan aansnijden tijdens de zoveelste babyshower in mijn omgeving. :joy: Ik weet ook zeker dat de meesten het onbegrijpelijk zouden vinden dat ik mijn kinderwens hier door laat beïnvloeden bijvoorbeeld.

Weet ook niet helemaal wat ik met deze post wil bereiken, behalve dat ik het even van me af wil schrijven omdat het dus een beetje als een verboden onderwerp voelt. En ben eigenlijk ook wel benieuwd of anderen dit herkennen?

Edit: Als jullie vinden dat ik overdrijf dan hoor ik dat ook graag.

4 likes

Ik herken het heel erg. Niet per se de reacties uit mijn omgeving want er zijn best veel mensen in mijn omgeving die zich er druk om maken. Aan de andere kant heeft het natuurlijk niet zoveel zin om je er de hele tijd druk om te maken dus mijn klimaatpessimisme kan ook wel omslaan in ‘ja erg’ en dan verder met de rest van m’n leven. Ik heb het gevoel dat ik er toch niks aan kan doen omdat het uiteindelijk ligt bij de bedrijven en overheden die écht macht hebben in de wereld.

En verder ook wel herkenbaar dat ik mijn kinderwens erdoor laat beïnvloeden. Niet per se omdat een kind weer een extra vervuiler is, maar vooral omdat ik me zo’n zorgen maak over de toekomst van de wereld en het klimaat, dat ik dat mijn eventuele kind niet eens aan zou willen doen. Maar dat is natuurlijk niet de enige reden dat ik geen kinderen wil hoor. Andere redenen wegen nog zwaarder.

1 like

Ik ben heel erg op zoek naar verschillende bronnen die ingaan op klimaatverandering. Ik ben een paper tegengekomen in mijn zoektocht. Het is een onafhankelijk onderzoek gedaan door professoren aan Princeton en MIT, ik vind het echt mega interessant aangezien het impliceert dat Net Zero regulaties wetenschappelijk geen grond hebben.

Hier is de link: https://co2coalition.org/wp-content/uploads/2023/02/printable-2023-02-23-E-Challenging-Net-Zero-with-Science.pdf

Ben benieuwd hoe jullie daarover denken!

1 like

Ik kan nu niet ingaan op de inhoud van de paper maar met een keer googlen kan ik al wel vinden dat de organisatie achter deze paper vooral donaties ontvangt van conservatie groepen (vaak met banden met de olie- of gasindustrie). Dus ik zou zelf niet al te veel vertrouwen op dat dit onderzoek onafhankelijk is.
En verder prima als je die paar wetenschappers wil geloven die klimaatverandering onzin vinden maar als het gaat om de toekomst van deze aarde vertrouw ik liever op de 97% van de wetenschappers die klimaatverandering wél als een groot probleem zien.

3 likes