Knaagdieren en konijnen

@Muse haha ja dit stelt me wel gerust!

@anon79778179 ik doe ze altijd in een reismandje en zet ze op de passagiersstoel. Vaak met het deurtje richting mij, over dwars dus. Dat staat wel redelijk stevig. Of het een goede manier is weet ik niet maar voor mij werkt het prima. Hopelijk is het niets ernstigs!

2 likes

Sorry dat ik hier met minder leuk nieuws kom, maar moet het even kwijt. Mijn lief konijntje is vanochtend na 9 jaar overleden :(. Ik ben hier zo erg van slag van en mis hem nu al zo ongelofelijk veel.

Ooo wat een vervelend nieuws zeg :frowning: Sterkte!!

1 like

Oh nee wat verdrietig, heel veel sterkte!

1 like

Sterkte, het is ook heel moeilijk. Hij heeft een mooi en lang leven bij je gehad :heart:

1 like

Ahh wat verdrietig zeg. Sterkte

1 like

Ah wat rot :frowning:

@Morganfreeman ik heb er maar 1, woont in een buitenhok met afgedekte ren buiten. In de zomer zijn mn ouders echt uren in de tuin en dan loopt ie los. Inmiddels is die 11, super knuffelig en gelukkig. Toen we hem kochten was ik 13 en wist ik niks van konijnen en dat ze eigenlijk niet alleen horen te leven, maar heb niet het gevoel dat hij wat ontbreekt nu.

1 like

Nog even een update van mijn konijntje. Hij heeft wat geïrriteerde ogen waarschijnlijk omdat zijn achterste kiezen die wat te lang zijn. Moet nu over op alleen biks ipv gemengd voer en icm heel veel hooi dan kan het slijten. Hopelijk helpt dat anders moet hij onder narcose om ze te laten schaven. Heb nu ook een zalfje meegekregen. Maar wat een gedoe om dat elke keer in zijn oog te doen hij werkt echt totaal niet mee, dus ik ben elke keer bang dat ik het niet goed doe. :sob:En nu elke keer als hij me ziet rent hij bang weg. En het lijkt vandaag ook alleen maar nog meer geïrriteerd eruit te zien. :pensive:

Bedankt voor jullie berichtjes allemaal. Veel mensen in mijn omgeving begrijpen niet dat een konijntje net zo veel waarde kan hebben als een kat/hond. We hebben hem gister naar het dierencrematorium gebracht (heb helaas geen tuin waar ik hem zou kunnen begraven) en daar afscheid van hem genomen. Vind het zo leeg zonder hem, hij was echt mijn maatje.

1 like

Vorige week met mijn konijnen naar de kapper geweest. Erg leuk en meteen hun logeerplek voor over een tijdje kunnen zien :slight_smile:

1 like

Hoe groot is jullie kooi? Ik heb nu de Rabbit 100. M’n 2 cavia’s zijn nu 1 jaar en 4 maanden, dus groter zullen ze niet worden. Maar ik lees dat je voor 2 cavia’s eigenlijk een kooi van minimaal 120 cm moet hebben. Ik heb niet het idee dat ze het te krap vinden, want ik heb 2 zeer inactieve cavia’s. Ik haal ze sowieso dagelijks uit de kooi, maar dan lopen ze een stukje en dan gaan ze op de grond liggen :joy: Dit is de kooi met hun erin. Ze hebben ook nog een huisje/afdakje maar die gaat er alleen in als ik weg ben en ‘s avonds als we gaan slapen.

Thanks voor je antwoord! Als ik ze uit de kooi haal hebben ze alle ruimte, ik probeer dan ook spelletjes te doen, bijvoorbeeld groente ophangen zodat ze er wat meer moeite voor moeten doen, maar dan zitten ze me aan te kijken van; wtf haal het er gewoon af. Dus ik denk dat ik gewoon luie cavia’s heb :grin: Maar ik ga even kijken, zag dat een een grotere versie van de kooi maar €40 is, dus dat is het proberen waard.

Vandaag weer de jaarlijkse vaccinaties gekregen en op controle geweest. Konijn bleef deze keer mooi rustig toen de dierenarts naar haar kiezen keek, dus dat was wel fijn haha
Deze dierenarts vind ik sowieso wel een goede, hij neemt zo’n controle gelukkig ook wel echt serieus.

Ik weet niet waar ik moet beginnen, maar ik heb al zo’n beetje mijn hele leven knaagdieren. Hardstikke leuk allemaal, en vorig jaar kwam er een konijn bij (ja, eentje, wil hem wel koppelen) maar ik heb geen klik met hem. Het is echt heel naar, maar ik ben hierbij ook nog eens fulltime gaan werken, en kan hem niet geven wat hij verdient. Ik twijfel heel erg of ik er goed aan doe om hem bij mij te laten blijven, of dat ik een ander huisje voor hem zoek. Maar hoe? Ik wil niet dat hij eindigd als slangenvoer. Vind het zo’n lastige keus, want ik vind altijd dat je een keus maakt voor het leven als je een beestje aanschaft, maar het zit er gewoon niet in en ik wil niet dat hij er ongelukkig bijzit. Ik zit echt een beetje met mijn handen in het haar om eerlijk te zijn. Blijft hij bij mij en ga ik hem koppelen, of zoek ik een ander huisje waar hij hopelijk wel de juiste klik heeft met de eigenaar, en krijgt hij de juiste hoeveelheid aandacht en liefde. Bah voel me zo naar dat dit me overkomt

Ah wat fijn dat ze gelukkiger is geworden door het koppelen! Lijkt me echt zo fijn om hem ook zo gelukkig te zien. Mijn konijntje lijkt nergens tevreden mee te zijn. Als hij mag freeroamen dan gaat hij op zn kleed zitten, en zit hij in z’n ren dan breekt hij de tent af. Zit zo erg te twijfelen om het castreer/koppel traject in te gaan, maar ik heb verder ook geen tuin, en twee konijnen in een kleine kamer lijkt me ook niet echt handig. In mijn hart weet ik dat het echt beter is om een ander baasje te zoeken. Ik ga het dan overigens wel heel streng aanpakken, en minimaal eerst een ontmoetbezoek regelen voordat ik hem uberhaupt meegeef. Voel me er echt zo rot en onverantwoordelijk over.

@Negativ je bent ook zoek naar de beste oplossing voor je konijn. Dat is juist niet onverantwoordelijk van je. Heel jammer dat het niet klikt maar helaas kun je dat niet afdwingen.

Mijn konijn eet sinds kort zijn eigen keutels op (de droge harde keutels). De blindedarmkeutels at hij altijd al netjes op aangezien ik die nooit in zijn kooi/wc vind. Hij krijgt netjes iedere dag voldoende hooi/voer/groente. Volgens mij is er ook niks mis met zijn gebit. Dus ik snap hier echt niks van? Ik vind het echt raar om half opgevreten keutels in zijn kooi te vinden.

@Cookiess volgens mij is dit niet abnormaal hoor, heb het die van mij ook wel eens zien doen. Zou me er niet te veel zorgen om maken!


Ik heb net mijn twee Nederlandse hangoordwergen gewogen, zijn beide vijf maand oud. De een weegt 1950 gram en de ander 1830 gram. Op de site van de fokker staat dat een NHD gemiddeld tussen de 1250 en 1700 gram weegt. :joy: Ze ogen totaal niet te dik, het mannetje van 1830 gram zelfs aan de magere kant. Maarja, tot zes maanden mogen ze onbeperkt biks. Snoepjes krijgen ze amper, alleen groente en fruit + hooi. Wil ze nu wel op ander voer zetten (Science Selective adult), zodat ik ze een maximaal aantal gram kan geven, maar weet niet of dat nu al verstandig is. Ze krijgen ook voldoende beweging, dus waar het vandaan komt… :woman_shrugging:

Oh, huh. Dit was letterlijk het advies van de fokker, tot 6 maanden onbeperkt biks. Sowieso is biks niet het voer wat ik ze het liefst geef, maar ze kregen dit voer ook bij de fokker dus ging er vanuit dat dat goed was. Heb al wel Science Selective in huis, hier wilde ik na die 6 maanden dus mee starten. Wat zou jij adviseren? Aangezien ze nu 1950 en 1830 gram zijn en beide absoluut niet te dik. Toch beide max. 22,5 g per dag? De dierenarts zegt dat ik me niet moet vastpinnen op die 1250-1700g voor een volwassen NHD, maar gewoon moet kijken hoe ze er uit zien.

1 like

Oooh wat een droombaan! :heart_eyes: Super leuk joh, en goed van je dat je dat doet!
Ze krijgen nu doodnormale biks, van die zwarte staafjes. Ze zijn nu ongeveer 4,5/5 maand. Ze krijgen sowieso 3-4 verschillende soorten groente per dag, en onbeperkt (kruiden)hooi. Soms vervang ik een stuk groente voor een stuk fruit, maar niet te vaak vanwege de suikers. Maar dan echt 1/2 appel of een klein peertje. Hoeveel dat is qua gewicht weet ik niet, zou ik eens af moeten wegen. Heel interessant en leuk dat je dit allemaal weet! Als ze 's avonds groente/fruit krijgen, is het dan verstandig ze 's ochtens brokken te voeren? En denk je dat :rabbit: & :rabbit: toch een beetje moeten afvallen? Aangezien ze wel degelijk wat zwaarder zijn dan jouw konijnen. Of gebeurt dat sowieso wel als ik ze op ander voer zet? Sorry, zoveel vragen! Heb al m’n hele leven konijnen maar weet blijkbaar nog niet alles en de één zegt wat anders dan de ander.

Ze zien er nu zo uit

2f7bb773cecc55760c658102a2c8f67e10f0a89d_2_666x500

Edit: heb net 45g afgewogen maar het voelt echt als zo weinig haha. Kan ik ze trouwens wel in één keer overzetten of moet dat geleidelijk van de oude naar de nieuwe brok?

1 like