Mededeling: Troll accounts

Ja daar weet ik natuurlijk ook niks van… maar ik vind het wel beetje gek gedrag en snap op zich dat de mods daar niet zo van gediend zijn. Het is een beetje alsof je bij een tennisclub zit ofzo en dan op een dag zegt iemand ‘ik vind het niet hier leuk meer, de sfeer is slecht [en dat komt door de andere leden/dat is de schuld van mensen hier]’. En dan 5 minuten later komt diegene weer binnen met zo’n soort vermomming:

Afbeeldingsresultaat voor bad disguise

En die zegt ‘hallo ik ben iemand die jullie nog nooit ontmoet hebben ik kom gezellig mee tennisen hoe werkt het hier allemaal?’ dan is dat toch best wel raar :joy:

64 likes

Ik moet hier echt zo hard om lachen :joy:

Ik ben er gewoon niet van overtuigd dat Lola een troll is, denk dat dat het meer is. Ja, het is een beetje lame, maarja, is je goed recht toch. Hoef je toch niet aan de schandpaal worden genageld, ik vind dat juist een kinderachtige reactie op een kinderachtige actie. Dan vind ik privacy belangrijker eigenlijk.

Edit: bovendien, mocht er hier iemand terugkomen als Teenslippers, vragen hoe het hier werkt en op momenten in discussie gaan over ballententen weten jullie toch gelijk wie ik ben. Dus het is iig een waarschuwing voor hoe ‘anoniem’ je eventuele tweede account nu is.

8 likes

Ik merk wel dat ik er best veel moeite mee heb met hoe ze hier geschetst worden. Hoe ik het zie, is het dat ze zich hier niet prettig voelden waar ik me soms wel wat bij kon voorstellen want het is hier heus niet altijd een grote liefdevolle bubbel en soms wordt er vrij hard naar individuen gereageerd. Goed, het dramatische afscheid is in mijn ogen een minder verstandige keuze. Maar toen Kae besloot terug te komen, werd haar ook niet echt een andere uitweg geboden dan liegen om anonimiteit te bewaren? Er werd echt vol bovenop gesprongen en als ze daar had bekend dat ze Kae was, had ze ook weer gezeik gekregen? We hadden daar ook een beetje ruimte kunnen geven. Ik kan me niet voorstellen dat ze terugkwamen met de gedachte “ha nu ga ik iedereem voor de gek houden”, zeker niet als je kijkt naar welke (gewaardeerde) forummers ze waren. Ik denk dat het vooral een poging was om enige mate van anonimiteit te bewaren totdat het weer een beetje veilig voelde om te bekennen wie ze waren?

15 likes

Dat jij je het niet kan voorstellen, wil niet zegg3n dat het niet zo kan zijn. Je hebt overal mensen voor.

3 likes

Oké laat ik het dan anders stellen. Ik zet veel vraagtekens bij hoe aannemelijk die situatie is en heb daarmee wel kritiek op de mensen die het zo makkelijk aannemen en de manier hoe ze hier weggezet worden. Dat ik het me niet kan voorstellen maar het dan toch zo kan zijn, geldt natuurlijk ook de andere kant op.

2 likes

Bij Kae zeker, bij Lola waren er wel andere mensen. Het is niet zozeer dat ik er geen kwaad in zag, dat is totaal wat anders dan ik zeg?

Is het zo erg dat ik er anders over denk? Ik heb verder niks met Lola, verder nooit echt gepraat. Ik heb meer met de Mods als personen. Vind alleen dit niet zo handig gedaan. Ja, kan gebeuren.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik begreep dat Kae onder het Mulier-account ook verhalen in het datetopic plaatste over daten met een (veel) oudere man, terwijl ze onder het Kae-account een vriend had. Dan denk ik: wat feiten veranderen over je woonplaats/relatie/werk is iets heel anders dan hele verhalen verzinnen. Ze had beter gewoon mee kunnen posten over oppervlakkige zaken, maar ja, een kat in het nauw…

6 likes

Dat komt denk ik eerder doordat je al mijn berichten enkel op jezelf betrekt. Ik had het voornamelijk over de manier hoe dit is aangepakt door de Mods (en daar bovenop nog dat de insta bekend zijn gemaakt). Dat jij vindt dat je voldoende hebt gedaan, maakt nog niet dat mijn argumenten niet steekhoudend zijn? Ik vind dat niet voldoende als het gaat om zoiets al privacy. Dat jij daar anders over denkt kan, maar dat maakt niet dat ik er langs scrollen voor iedereen voldoende is? Geloof best dat je voor jezelf die afweging wel voldoende vond, zullen meer vinden en ik zeg ook dat ik dat begrijp.

Bovendien zeg ik nergens dat ik het heel ondoordacht vind, dat heb je er zelf van gemaakt.

3 likes

Ik had nog even met Lola ge”praat” op instagram maar dat account is nu weg?

Ja, ze had ook andere volgers erop en daarom heeft ze het denk ik verwijderd. Had er ook nog kort gesproken.

Ik had de echte Kae op snapchat en nadat ik wat vroeg aan haar hierover blokkeerde ze me ook meteen

Denk het ook niet, want bedoel het echt niet kwaad dus heb ook geen zin om met sarcastische smileys en dergelijke te gooien. Ik heb niks tegen je als forummer, ik zie dit gewoon echt anders. Had dit ook eigenlijk niet verwacht.

Nee, van mijn post. Niet van jou uiteraard, ik doe niet aan onder de gordel.

Ja, dat was ook niet zo slim verwoord bedenk ik me nu haha.

Hoi, ook even een bericht van mij voor het inzicht.

Privacy is belangrijk, en daarom zullen we geen persoonsnamen of andere persoonlijke informatie delen.

Nicknames / forumnamen is anders, daarmee worden mensen binnen de context van dit forum geïdentificeerd. Dat is gekoppeld aan de persoon binnen deze context, maar niet noodzakelijk aan hun persoonlijke leven. Ik ga mij bijvoorbeeld in het echte leven niet presenteren als ‘admin2’.

Als moderators en administrators hebben we de taak en de verplichting op ons genomen om een leuke, gezellige maar bovenal veilige omgeving te bieden waar mensen met elkaar kunnen kletsen over vanalles en nog wat (van favoriete tv-serie tot zaken die je liever niet met persoonlijk bekenden bespreekt).

Vertrouwen is daarbij heel belangrijk. En daar hoort ook bij dat we ingrijpen wanneer mensen dat vertrouwen beschamen.

Het klopt dat de admins inzicht kunnen krijgen in aanvullende gebruikersgegevens, maar dat gebruiken we ten eerste ALLEEN wanneer we misbruik of vuil spel vermoeden, en ten tweede zoeken we dan HEEL GERICHT naar alleen die gegevens die relevant zijn voor de situatie. Daarbij zijn deze gegevens zo ver verstopt in het systeem dat het niet eenvoudig benaderbaar is.

In deze situatie hebben we bijvoorbeeld naar de webserverlogs gekeken (zie ook het stukje ‘Welke gegevens verzamelen we allemaal’ in de Privacyverklaring).

De gegevens daarin zeggen wat over het gebruik en de bezoeken van de mensen in kwestie, en aan de hand daarvan hebben we kunnen vaststellen dat dit geen toeval meer is maar dat er sprake is van niet-geaccepteerd gedrag. Accounts die binnen een minuut van elkaar vanaf hetzelfde IP-adres actief zijn bijvoorbeeld. Maar nooit tegelijkertijd.

Voor de volledigheid: We doen dit natuurlijk niet omdat we het leuk vinden. Het is a. geen leuk werk, en b. erg tijdrovend. We doen het wel om de mensen hier een veilige omgeving te bieden.

De discussie over wat je wel en wat je niet publiceert in deze gevallen is altijd lastig. Sommigen vinden dat je alles moet publiceren, anderen vinden dat je niks moet vertellen. Wij hebben daarin een keus gemaakt, wetende dat we daarmee nooit iedereen tevreden stellen.

Wat we jullie wel kunnen verzekeren is dat dit soort zaken niet lichtzinnig worden behandeld. We hebben niet voor niets:

  • Moderators waar we alles mee bespreken
  • Een duidelijke scheiding tussen inhoudelijk beheer (moderators) en technisch beheer (en de logbestanden zijn bijvoorbeeld alleen voor technisch beheerders beschikbaar - die dan ook een heel gerichte zoekopdracht krijgen)

Ik ben bijvoorbeeld wel admin maar geen moderator. Zoals je wellicht gemerkt heb kijk ik mee wanneer dat nodig is (wanneer ik ergens getagd word), maar onthoud ik me van inhoudelijke discussies. Ik richt me met name op de techniek.

Dat betekent dus in deze heel specifieke situatie dat ik gekeken heb naar logbestanden, dat ik daar de relevante gegevens uit heb gehaald die onweerlegbaar aantonen wat de gebruikers hebben gedaan en dat ik die informatie aan de moderators heb voorgelegd. Die hebben vervolgens hier conclusies aan verbonden en verdere acties uitgezet.

38 likes

Bizarre vind ik dat dit waarschijnlijk volwassen vrouwen zijn. Echt waar haal je de energie en de tijd voor deze onzin vandaan, beetje kinderachtig allemaal.

10 likes