(Moes)tuintopic (Deel 1)

Mn pluktuin is nu behoorlijk op stoom :heart_eyes:heel veel bloeit ook nog niet(juffertje in t groen, cosmea, amaranthus, veel zonnebloemen, craspedia, rudbeckia, strobloemen, violier, veel scabiosa moet allemaal nog gaan bloeien) maar ik kon er toch al wel een emmer bloemen + nog een hand vol uithalen (en dat was de 2e keer plukken die week)

61 likes

Ik haalde gister mijn eerste meloen uit de kas :star_struck: nu hangen er nog 5 rijpe meloenen aan haha.

63 likes

Wauw wat tof! Had geen idee dat ze zo goed groeien in een kas in NL. Hoe smaakt de meloen?

1 like

Leuk zeg! Ik wil van m’n moestuin ook een deel pluktuin gaan maken (ik heb maar 25m2).

1 like

Ja, wist ik eerst ook niet. Wist überhaupt niet hoe meloenen groeien. Het bizarre vind ik nog wel dat ik deze meloenen plant/struik 0 water geef. Enkel in het begin toen hij jong was. Maar hij haalt nu dus alles uit de grond.
Volgend jaar is het plan om ook watermeloen te gaan doen en oogmeloen wil ik toch ook wel.

Hij was erg lekker! Wel warm omdat hij uit de kas komt, de andere helft ligt nu in de koelkast om vanavond lekker koud te eten!

7 likes

Wow, zo mooi!
Wat zijn die blauwpaarse lange stelen zeg maar?
Mijn voortuin was helemaal betegeld toen ik hier kwam wonen. Ivm de kosten en een gebrek aan groene vingers haal ik ieder jaar een stukje met wat tegels eruit waar ik dan iets plant. De border die ik volgend voorjaar ga aanleggen wil ik vol zetten met bloemen, o.a. dahlia’s en deze blauwe vind ik ook prachtig, dus die ga ik dan opschrijven voor volgend jaar.

3 likes

Thanks! Het is Ridderspoor :slight_smile:

3 likes

Dank je! Heb het genoteerd :blush:

3 likes

Daar kun je al enorm veel in kwijt! Ik heb 90 m2 met 75% bloemen gok ik, en ik merk dat ik nu echt te veel pluk om zelf in huis te zetten.

2 likes

Opbrengst van vandaag, die gele zij zoooo lekker

26 likes

4 likes

Iemand enig idee wat dit voor boom is? Hij heeft ook vruchten, lijken een beetje op groene kleine appels maar ze zijn duidelijk nog niet rijp. Die staan niet op de foto want die hangen op drie meter hoogte.

1 like

ObsIdentify zegt een steeneik, als dat klopt dan zouden die vruchtjes eikels zijn.

Bedankt voor het checken met de app, maar dit is het niet denk ik. Er staat sowieso dat een evergreen is maar deze boom was van de winter kaal. En het zijn echt geen eikels.

Hij lijkt zo op het eerste zicht wel een beetje op een (stoof)perenboom, maar is een wilde gok

Een mispel?

1 like

@Rosalala dit zijn allebei goede opties! Vrucht kan beiden zijn, dus ik denk dat ik het even moet afwachten.

3 likes

Ik ben dit jaar aan de voortuin begonnen en ik heb wel een beetje spijt. Ja, het is duur om het door een bedrijf te laten doen maar ik vind het nu ook duur en het is ook nog eens heel veel werk. Het ligt er dan natuurlijk wel aan wat je er uiteindelijk mee wil gaan doen

2 likes

Graszoden leggen is echt heel simpel. Hoe groot is het allemaal dan? Moet de rest ook echt opgehoogd of alleen het beekje?
Ik zou dit zelf wel aandurven maar ik ben sowieso al een jaar bijna elk weekend wel aan het klussen in de tuin of het huis.

1 like

Wij hebben afgelopen voorjaar de tuin zelf gedaan maar de terrassen waren al prima, dus alleen het groen. Ik denk dat het rond de 50m2 was ongeveer. Alles eruit halen en omspitten was mega zwaar en veel werk, viel me echt tegen. We hebben gelukkig hulp gehad van vrienden want je bent kapot na een paar uur. De border aanleggen en graszoden leggen was echt zo gebeurd 2 zaterdagen en het lag erin! Moet wel zeggen dat we al een redelijke basis hadden met 2 bomen die hebben laten staan en geen hoogteverschil of iets. Ik ben blij met het resultaat en dat we met weinig kosten de tuin hebben opgeknapt maar als je me dit in april had gevraagd had ik waarschijnlijk gezegd doe het niet haha.

Onze moestuin gaat als een gek! Gisteren heb ik er denk ik wel 4kg sperziebonen vanaf gehaald en de eerste tomaatjes zijn rijp (en de rest was al aangevreten door vogels). Dit jaar voor het eerst grote komkommers uit de kas, ze zijn echt mega lekker!

Ik neem het me ieder jaar voor en dit jaar ga ik echt dahliabollen poten. Zo mooi om die bloemenzee bij verschillende tuinen op ons moestuincomplex te zien!

16 likes