Heeft iemand toevallig ervaring met rozemarijngoudhaantjes (kevertjes)? Mijn hele rozemarijnplant zit vol en ze eten ook mijn andere kruiden kaal
. Ik heb mijn rozemarijn al gesnoeid maar het blijven er echt heel veel. Volgens de informatie die ik kan vinden zijn het exoten en hebben ze hier geen natuurlijke vijanden. Ik heb ze nu al een paar dagen er telkens met de hand uitgeplukt maar dat lijkt nog niet echt te helpen want er lijken ook nog larven in mijn planten te zitten.
Hoe gaat het met jouw citroenboom? Mijne heeft inmiddels weer blad!
Ik wou net terug gaan zoeken wie mij ook alweer tips had gegeven haha. Bedankt nog, want hij heeft ineens heel veel bladeren weer! Dus hopelijk komen de citroenen ook nog
Ik heb schildluis op mijn overwinterde Kaasjeskruid en nu zag ik net een lieveheersbeestje lopen die lekker aan het eten was van die luizen. Hopelijk komen er baby’s en lossen zij mijn ‘probleem’ op haha.
Ik heb gister stekken (of hoe noem je dit, zaailingen) van een witte framboos, kroten en een pompoen geplant, ben heel benieuwd hoe ze het gaan doen!
Het tuincentrum in de buurt had ze, dus het heeft ook echt bijna niks gekost (kroten 0.20 p.s. en pompoen 2.50 ofzo)
Ik heb sinds gisteren een moestuintafel en het geldt als ‘probeersel’ maar vind het nu al helemaal leuk:
Zoek je iets natuurlijks of wat anders? Er zijn zo veel opties, van een parasol tot een zonnescherm tot een overkapping. Ligt ook heel erg aan je tuin, en of je altijd schaduw wil hebben of niet.
Zelf zou ik graag een dakplataan willen in de tuin:
Of blauwe regen
Vandaag weer een heel deel stenen uit de tuin gehaald en wat gezaaid, hopelijk slaat het nog aan want we zijn een beetje laat haha. Het hoekje met de olijf hadden we er twee jaar terug al uitgehaald en nu dat stuk er links van.
Mijn overwoekerende citroenmelisse weer teruggedrongen!
Het resultaat hangt te drogen in de kas ![]()
Heeft iemand ervaring met het aanleggen van een kleine vijver?
Wij willen graag een klein vijvertje in de border maken, maar weet nog niet zo goed
waar ik moet starten
Kan het zijn dat ze ‘verbrand’ zijn? Dit kan gebeuren als ze bijv. Binnen zijn opgekweekt en dan in een keer naar buiten gaan. Dat kan dan niet in een keer. Moet je ze laten wennen aan de zon.
Dat zou het goed kunnen zijn. Heb de ergst aangetaste bladeren eraf gehaald. Kijken of het nu wegblijft.
Mijn tuin begint eindelijk weer ergens op te lijken! Door lichamelijke klachten kan ik niet zo veel doen maar langzaam aan word het weer iets ![]()
Ik heb het afgelopen najaar knoflook geplant in de tuin en dat duurt natuurlijk erg lang voordat je het kan oogsten. Nu zag ik op Tikktok dat je de scheuten van de knoflook (garlic scapes) ook kan eten. Nouuuuuuu mijtttt ik ben helemaal blij!!! Heb er een soort pesto van gemaakt en het was zo lekker! Jammer dat ik nu nog driehonderd jaar uit mn mond zal stinken en ik zo een afspraak heb, maar worth it ![]()
![]()
Heb je hier toevallig een foto van die je wil delen? Wij zijn ook aan zo iets aan het denken en willen graag zelf aan de slag, dus ben wat inspiratie aan het opdoen
Wat een mooie tuin!
Oh wordt weer helemaal enthousiast als ik hier weer lees. Onze tuin is de afgelopen 2 jaar nogal verwaarloosd haha, dus we zijn dit jaar weer volop alles aan het rechttrekken. Ik heb in de moestuin alleen nog maar (gekregen) tomaten staan en wilde de hele tijd nog wat makkelijke soorten als bieten enzo inzaaien. Beetje laat maar door dit topic weer de impuls gekregen dit van de week alsnog te doen. Ik ben vaak veel te perfectionistisch, maar moet gewoon zaaien en zien wat er van komt, anders heb ik sowieso niks natuurlijk ![]()
@Issaaa Slim om de citroenmelisse te drogen! Bij ons gaat ie ook weer keihard. Ik had onlangs ook gelezen dat iemand de citroenmelisse in azijn liet trekken en dan later in het seizoen de azijn voor het inmaken van groenten gebruikte. Wellicht ook nog een tip :).
Dankje! Hij is op zich best ruim, ongeveer 130m2. Hield eerst niet echt van plantjes maar COVID made me do it haha!
Inmiddels vele planten en 3 boompjes verder!
Begin er steeds meer lol in te krijgen om lekker met m’n handen in de aarde te wroeten ![]()
Dit jaar heb ik voor mij veel nieuwe planten gezaaid en blijkbaar heb ik flink onderschat hoe groot ze zouden worden haha
Dit was begin mei: links haagbloemen, midden schildzaad en rechts lage ridderspoor
En dit is vandaag
de ridderspoor is vervangen voor een lage siererwt
Nav jouw bericht bij mijn struiken gaan kijken en mehhh die zit ook onder ![]()