(Moes)tuintopic (Deel 1)

arborealis is volgens mijn moeder een hele goeie kwekerij, zou daar zeker kijken

2 likes

ja ik kwam die kweker trouwens tegen op de blog van https://irisgardenecologyblog.com/!

en heb net nog even gekeken gewoon voor de context va de prijs ook enzo en mijn krentenboom was ruim 250cm bij aanschaf, want hij is nu al wel over de 300cm. en volgens mij groeit een krentenboom juist traag/gemiddeld, niet perse snel (en ja het is inderdaad officieel een heester maar goed)

1 like

Ooh! Ik heb de gele kornoelje, 2 x staan. M’n vader zei dat het een struik was en het blad dat ik volgde zei dat het een boom was. Hij is offline op de site waar ik besteld heb maar ik ga ze mailen want ik vind informatie dat die 2 meter wordt en dat die 6 meter wordt.
Edit : dit is dus een heester

1 like

Hebben julllie ervaring met die kopertape van de Action?
Kun je het alleen gebruiken bij potten, of ook op de een of andere manier in een ‘gewoon’ groentetuintje? Misschien iets om de plantjes heen zetten en dan het tape erom heen bijvoorbeeld, i dont know…?

Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen! Zou wel opletten dat het tape de grond dan niet raakt want het verweert wel snel, ik tape het elk jaar opnieuw.

Er bestaan ook koperen ringen, die gaan veel langer mee maar kosten ook wat meer.

Ik zag dat mijn baby lupine toch aangevroten is door een slak, ook al zie ik ze nog niet. Heb er een yoghurtbeker opengeknipt en overheen gezet hahaha hoop echt dat dat helpt. Had ‘m beter nog in een pot in de kas kunnen zetten :upside_down_face:

Ik haaaaaaat slakken zo.

Ik heb vandaag plantjes, besteld via sprinklr, in de tuin gezet. Ze zijn nog zo mini, doordat ze volledig natuurlijk gekweekt zijn. Hoop dat ze het overleven… heb voor nu maar slakkenkorrels gestrooid, maar volgens mij is dat niet een geweldige oplossing.

Ik heb als tip ergens gezien om bijv. van die kweekpotten de bodem er uit te knippen en ze dan om de plant heen te zetten ter bescherming. Heb ik laatst ook gedaan bij een baby lupine (zijn ze doooool op) met een yoghurtbak :joy: Hoop dat het werkt :crossed_fingers:

Edit: haha zie nu dat ik dit recht boven jou al schreef sorry :sweat_smile:

1 like

Goede tip! Thanks!

2 likes

Voor wie net als ik dit najaar geplant hebben, geef ze veel water nu dit voorjaar zo droog is. Dit filmpje legt het hele proces goed uit. Maar het komt neer op 5 liter per m2 per dag bij nieuwe planten (als ze al 10 jaar staan ofzo hoeft dit niet). Als het geregend heeft kan je het 2 dagen skippen.

4 likes

Ooh thanks goeie tip! Ik heb laatste week ook een paar keer water bij gegeven. Wij hebben wel kleigrond waar het water niet super goed wegloopt (ook door de bodemkwaliteit denk ik maar daar werk ik aan haha) dus ben soms ook bang dat het te nat wordt. Maar ik ga zeker nog een paar keer bijwateren komende tijd.

Lupine is onkruid toch…?

1 like

Nou onkruid is denk ik voor iedereen anders, maar ik vind van niet :rofl:

8 likes

ja ik vind ze zelf prachtig hoor! Waar ik woon (Scandinavie) bloeien ze 's zomers echt overal in de bermen, maar er is me verteld dat het onkruid is en daarom verbaasde me het dat je het zelf zou planten :smiley:

1 like

Ik heb even verder onderzoek gedaan, hierbij een door chatgpt vertaalde/gemaakte samenvatting; overigens zijn de meningen hier (SE) blijkbaar erg verdeeld over of lupine OK is of niet :sweat_smile:

Bloeiende lupine bedreigt de biodiversiteit door:

1. Inheemse planten in gunstige omgevingen verdringen.
  2. Het veranderen van de vegetatie door middel van stikstofbinding, waarbij mogelijk beschermde weidebloemen worden vervangen.
  3. Bestuivers weglokken van inheemse bloemen.
  4. Bevat giftige alkaloïden die schadelijk zijn voor schapen en vee en mogelijk allergeen zijn voor mensen.

Nou ja weten we dat ook weer. Mooi zijn ze wel.

1 like

Haa tjah ik denk ook eigenlijk dat dat nog voor best veel planten geldt. Heb laatst naar inheemse bloemen gezocht maar vind de meesten heel saai :smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear: Maar betwijfel het of deze de slakken gaan overleven :rofl:

2 likes

Het is pas onkruid als het ongewenst is.

5 likes

okee, dan is het hier zeker onkruid want niemand die het wil (behalve ik die elk jaar weer geniet van de bermen hier :joy: )

Volgens mij wordt in NL nog betwist of het een invasieve exoot is, tot op heden niet.

2 likes

Ik probeer met alles wat ik heb ieder jaar een bloeiende lupine in mijn tuin groot te krijgen. Tot nu toe is het vooral slakkenvoer :smiling_face_with_tear:.

3 likes