(Moes)tuintopic (Deel 1)

Jaaa net ook weer heerlijk in mn volkstuin gewerkt. Spinazie hadden we al gezaaid en dat komt nu op. Verder staat er al botersla die het goed lijkt te doen, hebben we ook al snijbiet en wortel gezaaid. En er staat nog knoflook, framboos en twee andere bessenstruikjes. Echt zoooo fijn om dit te hebben in deze tijden.
Verder binnen ook veel voorgezaaid, allerlei kolen, spruitjes. Ik ga straks ook vast venkel voorzaaien.

2 likes

Oh is dit gemaakt op de makkelijke moestuin manier? Ik ben me daar op aan het inlezen en het klinkt als een handige manier. vooral ook omdat het niet super veel ruimte hoeft te kosten.

Bij mijn complex zijn de regels niet heel streng. Watvoor regels hadden ze dan? Maakt me wel nieuwsgierig. Ik weet niet precies watvoor volkstuin idee het daar is, maar ik heb 25m2 gedeeld met twee vrienden en ik ga elke week 1 of 2 keer een uurtje werken meestal. Als je elke week even schoffelt en een beetje werkt kom je al een heel eind. Maar je bent dus behoorlijk vrij te doen wat je wilt met je tuin, er is geen verplichting dus. Is dat waar jij het over hebt dan een collectieve tuin ofzo?

Ja, ik heb de voorste bak gekocht en dat was via ‘makkelijke moestuin’. Dit wordt het 3e jaar! Die achterste heb ik cadeau gekregen dus ik kan gaan uitbreiden!

2 likes

Oh tof dus dat werkt wel goed dan als je dit al drie jaar gebruikt en aan het uitbreiden bent. Ik ben van plan om een langwerpige bak te maken (of nou ja ik krijg hulp, ben zelf niet zo handig ;)) van 160 cm ofzo en dan maar een rij met vakken. kan ik er makkelijk bij en past goed in mijn mini tuin. En dan denk ik dat ik kruidenplanten in aparte bakjes ofzo maar ga poten.

Maak je de grond zelf of koop je dat via de website van die makkelijke moestuin? Ik twijfel een beetje hoe erg nodig dat is.

Ik heb het eerste jaar alles gekocht bij de intratuin (MM bak + grond). Het 2e (en dit) jaar gebruik ik ‘gewone’ moestuingrond van het tuincentrum. Vorig jaar heb ik de bak op een andere locatie gehad waar iets minder zon was, en daar groeide het stukken langzamer dus de zon is belangrijker ;p.

1 like

Ha ja dat dacht ik al dat de zon heel veel uit zou maken. Dan ga ik even kijken wat de verschillen in kosten zijn. Mocht het niet zoveel verschillen dan probeer ik het gewoon.

1 like

Oh dat vind ik wel behoorlijk streng ja… Zoveel tijd zou ik er ook niet voor hebben!

Wow dat is best wel streng inderdaad!
Snap dat je daar niet op zit te wachten.

Wij hebben 150m2 en als je iedere week even gaat, is dat best goed te doen. Als je een goede start maakt, dan is het bijhouden geen probleem. Maar 7 a 8 uur in de week wil ik het echt niet geven.
Haha momenteel wel, maar we hebben ook geen zak te doen dus dat is anders.

1 like

Meer mensen ervaring met de combinatie kat en rucola? :flushed: Vorig zomer had ik in dezelfde bak ook rucola en lag hij er nooit in, maar nu betrap ik hem regelmatig.

9 likes

Is dat niet kat-eigen, dat ie een nieuwe obsessie heeft en nu wekenlang op dezelfde plek gaat chillen? Mijn katten doen dat regelmatig. Of bedoel je dat niet?

Haha die van mij heeft normaal niet echt zulke periodes, hij heeft echt vaste plekjes. Ik vroeg mij eerder af of katten worden aangetrokken door rucola. Soort catnip?

Wij gaan dus in het najaar onze tuin eindelijk aanpakken. Nu is het een ratjetoe aan oude tegels, overal losse stukken grond, een random vijver en een wankel hekje.
Onze tuin is vrij klein, echt een postzegel.
Volledig op het zuiden.
Hebben jullie ideeën voor de indeling van een kindvriendelijke tuin waar ik toch ook leuke bakken met planten in kan verwerken?
De diepte is 7,3 meter en de breedte 6 meter.

Let op, alles gaat er dus uit dus volledig opnieuw in te delen. We zijn al stap voor stap bezig de boel leeg te halen.

1 like

Leuk zo bij het water!
Ik vind een pergola met schommel altijd wel leuk. Dan kun je daar druiven over laten groeien, en tegen de zijkant bijvoorbeeld ook frambozen/tomaten ofzo. Iets dat de hoogte in groeit.
Beetje dit idee

8 likes

Oh superleuk!! Ik wilde sowieso al een pergola aan de kant van het water om het een beetje te laten begroeien maar dit is helemaal een geweldig idee.
Dankjewel!

1 like

Ik heb een vraag over het binnen voorzaaien. Ik heb een mooie bak met vakjes en een plastic deksel. Nu komen de eerste zaadjes al uit, ongeveer 1 à 2 cm lang en twee blaadjes. Wanneer kan ik het beste de deksel eraf houden, zodat ze groter worden?
Ik heb al gegoogled, en juist dit staat nergens aangegeven. Hopelijk heeft hier iemand er wel verstand van.

Ze staan nu nog lekker warm onder de deksel. Ik haal zelf de deksel eraf als ze hoger worden. Maar ook goed is als ze meer dan 4 blaadjes krijgen. De eerste twee blaadjes zijn echt de babyblaadjes en de volgende 2 geven aan of het plantje sterk is. Ik zaai meestal iets meer dan er in een bakje passen (2 of 3) en dan haal ik de zwakste er tussen uit. Na 4 blaadjes zie je het plantje sterker worden, de blaadjes worden groter en er komen er meer, meestal worden ze dan ook langer. Als dat gebeurt kun je makkelijker de deksel eraf halen, want dan is dat gewoon niet meer zo handig.

Volgende week wordt het lekker warm, dan ga ik de bakken overdag buiten zetten, dan kunnen ze “afharden”. De kleine plantjes gaan dan wennen aan de buitenlucht, de wind, etc. Als ze het nodig hebben kun je ze nog onder een deksel zetten, maar dat hoeft niet. Wel voor de zon onder gaat binnenhalen. En als ze nog 2-3 weken verder zijn laat ik ze 's nachts ook buiten. Alleen als er nachtvorst komt haal ik ze dan binnen. En na IJsheiligen in de grond.
(ik heb bloemen gezaaid, geen groente :wink: )

Ik heb de deksel er snel weer opgedaan. Dank je wel voor je tips, daar kan ik zeker wat mee!
Wat voor bloemen heb je gezaaid? Ik heb dat binnen nog niet eerder geprobeerd… Wel buiten Afrikaantjes gezaaid.

Zinnia’s en Latyrus.

1 like

Heb ze even opgezocht, zien er echt prachtig uit. Vooral de Zinnia Dahlia :heart_eyes: