(Moes)tuintopic (Deel 1)

Je kunt ook mandarijnen netjes verknippen, zelfde effect. Alleen niet handig als de vogeltjes erin verstrikt raken, dus moet wel strak zitten :grimacing:

1 like

In mijn mini tuin staat een klimop nog van de voorde bewoner. Deze is heel lichtgroen met geel. Vorig jaar heb ik allemaal bladeren weg gehaald, maar het is dit jaar net zo’n treurige bende. iemand enig idee wat ik er aan kan doen?

1 like

Als een klimop geel/oranje blad krijgt, kan het zijn dat de grond waarin hij staat te vast is geworden. Met een schep of steker de grond los maken, wat bijmesten en beetje water zou moeten helpen.

Kan ook zijn dat hij te nat staat. Overigens is het normaal dat ee aantal bladeren verkleuren in de winter.

1 like

Iemand enig idee waar ik zo’n zadenmix kan kopen om bloemen te zaaien waar bijen gek op zijn? Heb een viertal insectenholletjes waar de bijen nu in beginnen te settelen en wil ze ‘verwennen’ met lekkere bloemen pal voor de deur. Ik dacht dat ik het gezien had bij de Action, maar die had vandaag niks. Lidl ook niet.
Tuincentra heeft 't natuurlijk wel, maar daar ga ik liever niet speciaal voor dit naartoe momenteel.

Bij de Aldi, Coöp en Big Bazar heb ik het ook gezien :blush:

Ik zag dit voorbij komen op Facebook, misschien dat het wat is?

1 like

Onze tuin wordt dus gedaan (yesss!) en ik heb een aantal planten nog gered uit de puinbak die ik toch wilde bewaren. O.a een grote hortensia, een siergras en ook een roos.
Nu was de (klim)roos niet in al te beste staat dus ik heb hem een beetje bijgeknipt (alle dode takjes en bladeren eruit) en in een pot met verse potgrond gezet. Bamboetakken ernaast.
Moet ik die roos perse nu weer buiten zetten of kan ik hem ook tijdelijk binnen zetten tot de tuin af is?
Aangezien de hele achtertuin nu dit is:

De hortensia en siergras heb ik tijdelijk in potten in de voortuin gezet, die is op het noorden en bijna geen zon maar die planten zijn wel wat sterker dan een roos denk ik.

2 likes

Oeh goede! Hopelijk heeft de Coop Vandaag het ook, dan ga ik daar komende week in m’n pauze eens kijken :blush:

Bij ons stond het bij de ingang van de poortjes, hopelijk is het bij ieder filiaal zo

1 like

Ik zou hem wel buiten laten als hij dat gewend is. Binnen is het echt warm in vergelijking en dat kan die plant als een shock ervaren. Ik weet niet wat voor diva’s rozen zijn maar ik zou hem lekker buiten laten staan.

1 like

Ah oke dank je wel! Ga ik daar even naar kijken. Ja een paar leek me wel gewoon idd, maar eigenlijk zijn ze allemaal geel…

Ik heb zon moestuin tafel waar ik 2 jaar geleden o.a een braamen plantje had ingezet. De rest was dood maar dje braam leefde bog eb heeft een mooie grote tak er bij gemaakt. Daar heb ik nu 2 losse takken van gemaakt en heb er een tomaten en peper plantje naast gezet. En erom heen nog wat kruiden. Kan niet wachten tot ik alles op kan eten haha. Heb ook nog een los potje waar ik een aardbeien plantje in ga doen. Ook heb ik in een andere pot een vijg die het ook allang goed doet.
Toen ik net uit een oude zak wat potgrond haalde zat er ook een pier bij toen was ik extra blij haha.

Ik heb zo’n vierkante meter moestuin gekocht maar kom er niet uit welke grond daarin moet?
Iemand tips?

@tigerbo zou je hier verder uitleg willen geven over wat wel en niet goed is voor de bijtjes?

3 likes

Ik ga wachten tot begin mei, maar in principe zou dat al wel moeten kunnen denk ik. Vriezen zal het sowieso niet meer doen.

1 like

Ik ben echt te dwars voor een moestuin want ik heb het meeste al buiten gezaaid in grote potten. Alleen een deel van de courgette in van die kleine potjes binnen en de tomaat en aardbei al in grote potten. Ik snap het nut niet zo van kweekpotjes, maar daar zal ik over een paar maanden wel achter komen denk ik.
Mijn kruiden komen wel al tevoorschijn dus dat zal wel goed komen.

Ik heb al een paar tomaatjes van mn tomaten plant in mn salade gedaan :blush:
Ik kan echt niet wachten tot mn kruiden gaan groeien

1 like

Sorry ik ben echt een buitenplanten leek maar wat is die witte voor plant?

Zetten jullie zo’n moestuinbak gewoon met worteldoek op je balkon? Zonder onderkant zeg maar. Hij komt bij mij op hout te staan maar t lijkt mij dat er water door de worteldoek gaat en het hout gaat rotten?

Bij mij kwamen de wortels (rucola) op den duur ook gewoon door het worteldoek heen, lijkt mij ook niet ideaal op een balkon. Kan mij voorstellen dat dat het hout ook kan aantasten.