Wat weetjes/tips:
-
Er zijn zo’n 300 soorten bijen in Nederland, waarvan het grootste deel solitair leeft. De honingbij is een bekend voorbeeld van een bijensoort die in groepen leeft. Veel mensen kennen voornamelijk de honingbij, en daar gaat ook veel aandacht naar uit. Maar, de wilde bijensoorten (waar ook hommels onder vallen) hebben het over het algemeen veel moeilijker dan honingbijen. Dat komt omdat de meeste imkers honingbijen houden, en die bijvoorbeeld uitzetten op een stuk heide. De solitaire bijen maken dan geen schijn van kans meer om daar te overleven, omdat de honingbijen met veel meer zijn. Er komt hier gelukkig steeds meer aandacht voor vanuit de imkerij.
-
Veel bijensoorten ‘wonen’ ondergronds, zij leggen de eitjes in grond.
-
Qua planten: inheemse planten doen het goed. Maar, wat misschien nog belangrijker is om het hele seizoen lang bloemen te hebben. Dus niet 1 soort waar de bijen van houden die alleen in juni bloeit, maar een mix van soorten die vanaf het voorjaar tot het najaar bloeien.
-
De bijen in stedelijke gebieden doen het vaak beter dan in landelijke gebieden. Dit komt door het maaibeleid van boeren (soms zie je hectares vol met grasvelden waar geen bloemen meer te vinden zijn). Steeds meer imkers zijn met boeren in gesprek om hen te informeren over een beter maaibeleid.
-
Hoornaars zijn echt kleine duiveltjes (maar ook zij mogen er zijn). Zij gaan stiekem in de huizen van andere bijen en leggen hun eigen eitjes over de eitjes heen van andere bijen. Hoornaars-eitjes komen eerder uit, en die larven eten dan de eitjes van de andere bijen op.
) en nu woekert het ook helemaal aan onze kant vd schutting en komt ook zelfs tussen onze tegels door en in onze aarde waar ik allemaal planten heb. Dat rot bamboe is niet eruit te trekken en ik heb al gelezen dat de enige mogelijkheid om het te stoppen echt alle wortels uitgraven is. Maar dat is dus onmogelijk. Wij zitten nu te denken om alle bamboe iig helemaal af te snijden en dan de restjes met zo’n onkruidbrander dicht te schroeien zodat het iig niet meer zo snel groeit. Heeft iemand hier ervaring met bamboe en weet je of dit een beetje werkt? Of is het onbegonnen werk aangezien bamboe zo enorm woekert.
van uitgraven weet ik zeker dat het werkt. Hier komt het niet meer op…
rotspul!