(Moes)tuintopic (Deel 1)

Ridderspoor, monnikskap, veel soorten asters (ik heb een mooie grote aster x herveji twilight), vlinderstruik gaat ook wel!, astilbes zijn prachtig en heel geschikt, vinden de bijen ook heerlijk, je hebt ook hele mooie hele hoge (tot 125cm) herfstanemonen die nu gaan bloeien, wat lager: leeuwenbekjes, campernula.

Herfstbloeier: kirengeshoma en natuurlijk herfstbollen!

Wat lentebloeiers: corydalis, diverse soorten elfenbloem, akelei en natuurlijk lentebollen! Die kunnen we binnenkort weer planten. Als je verwilderingsbollen neemt heb je voor eeuwig plezier ervan.

3 likes

Wow zo veel tips! Ik wilde ook Astilbe zeggen. Deel van mijn ene border staat ook grotendeels in de schaduw van de schutting, en daar staat astilbe, wat grassen en ridderspoor.

2 likes

Niet groot, maar wel kleur: langbloeiende versie van ooievaarsbek (de paarse)
En Spirea, in een witte of roze variant.
Een eikenbladhortensia staat bij mijn moeder op het noorden naast de deur en bloeit uitbundig.

Wat soms nog wel een tip is, om te kijken naar borderpakketen voor schaduw, die door verschillende online winkels worden aangeboden. Daar staan soms leuke dingen tussen.

1 like

Ik heb een schaduwterras en ben gek op planten vandaar haha, ik heb alleen maar planten in de schaduw :slight_smile:

2 likes

Wauw, dank jullie wel allemaal! Ik ga er morgen eens rustig naar kijken :grin:

Misschien dat iemand hier dit weet: er lag een dode hommel op het terras en google leert mij dat dat komt, omdat het het einde van hun levenscyclus is en verder niet erg. Mijn huisgenoot beweert dat hij overwerkt moet zijn geweest en bijen badjes(?) hier tegen helpen. Hiervoor zouden ook bijen organisaties plijten/promoten. Dit lijkt mij vooral een pinterestachtig ding, want anders zou er bij het zoeken op bijen badje/bee bath toch wel iets van een betrouwbaar zoekresultaat moeten zijn?

Is het niet zo bij bijen dat ze vaak “uitgeput” zijn? Ik heb tenminste vroeger wel gehoord dat een lepeltje met suikerwater zou helpen ze weer energie te geven.

Edit: ik heb gegoogled en vond deze link: Hoe help je een verzwakte, uitgeputte hommel in het vroege voorjaar?

4 likes

Door alle drukte rondom onze pup hebben we onze achtertuin en moestuin iets laten verslonzen.
Nu vakantie, dus kan alles mooi bijwerken.

Helaas zijn veel tomatenplanten in de kas in de achtertuin ziek, dus vrees dat ik er al gauw zo’n 10 weg moet gooien. Balen!

1 like

Dat klinkt wel logisch, dankjewel!

Ik doe dit wel eens met hommels en vlinders en het werkt! Maar soms sterven ze ook gewoon, hebben ze niet zoveel aan een lepel honing haha

1 like

Oh wist ik niet! Goeie tip! Helaas plantje al radicaal de groenbak in gekieperd.

Ik had dus een geniaal idee: speciekuipen als bloempotten gebruiken.
Moet ik alleen eerst even wat gaten in de bodem maken, ivm drainage natuurlijk. Zo maar dat plastic is stevig joh. Moet even denken aan iemand die ik echt, echt niet uit kan staan om kracht te zetten met mijn stanleymes.
Jelmer de Boer misschien :pensive:

4 likes

Waarom niet met een boor?

5 likes

Dit zie je hier heel veel in de stad, zodat mensen niet de potten jatten denk ik. Ik vind het echt leuk, lekker urban :joy:

Echt met een handboor ben je er zo doorheen! (met een electrische nog veel sneller, maar :heart: voor mijn handboor)

Net wat tomaatjes geplukt in de tuin :grinning_face_with_smiling_eyes:

14 likes

Net bij moestuinweetjes lekker besteld!
Dit jaar is het voorzaaien echt een ramp, dus deze keer mooi voorgekweekte plantjes.
50 winterpreien (ik mag geen prei, maar vind het zo leuk om te verbouwen), winterbloemkool, sla en koolrabi zijn komende week bij mij thuis :slight_smile:

Nu in de vakantie flink meters maken en dan gooi ik er wel in de herfst wat wintergroentes in, dan heb ik toch nog een succesvol jaar :stuck_out_tongue:

1 like

De bramen zijn inderdaad lekker dit jaar! :heart_eyes:

Hier gaat het so-so, heel wat tomatenplanten verloren aan de plaag, de courgettes en pompoenen willen niet en mijn broccoliplanten zijn half aangevreten door de koolwitjes.

Maar we eten komkommers bij de vleet, en de tomaatjes die stand hielden zijn superlekker en zoet! Binnenkort ook de eerste wortels oogsten, en er hangen heel wat paprika’s en pepers klaar. Hopelijk krijgen die nog genoeg zon om te verkleuren. Speciaal jaar, maar ben dankbaar voor de dingen die wel nog lukken!

2 likes

Mijn bramen doen het juist heel slecht dit jaar, zelfde voor mijn appelboompjes :frowning:

1 appelboom doet het geweldig en de andere appelboom die 3 meter verder op staat heeft alleen maar mini-appels. (Het zijn kleine fruitboompjes, ik heb geen enorme tuin.) Braamstruik is ook drama en ik heb 1 trosje druiven gespot. (Maar dat laatste kan te maken hebben dat de druiven nauwelijks gesnoeid worden, ik heb het idee dat ze dan teveel energie steken in de bladeren.) En zelfs de hop heeft heel veel kale plekken dankzij de slakken, terwijl die het eigenlijk altijd geweldig doet.