(Moes)tuintopic

Snoei je jouw blauwe regen? Volgens mij moet je die best goed terugsnoeien om nieuwe bloemen te krijgen.

Ik ga me even inlezen op snoeien :sweat_smile:

1 like

Ik heb een stukje kale grond waar ik bloembollen willen planten, maar dan is het in de winter nog steeds kale grond. Heeft iemand tips om het nu nog wat groener te maken voor gedurende de winter? Of toch maar kaal laten…

Je kunt het straks afdekken met bladeren zodat de grond beschermt word tegen kou. Of een bodembedekkende plant aanplanten, kan prima in de herfst

1 like

Ik bedenk me nu dat ik het afgelopen winter ook gewoon heb bedekt met bladeren, helemaal vergeten! Is namelijk ook een stukje onder een boom. Ik wil het ook niet kaal laten omdat het anders een kattenbak wordt, maar bladeren is prima. In de zomer maak ik er altijd een mini-bloemenweide van

En plant er vooral ook wat kerstrozen, of helleborus. Die doen het goed onder bomen, in schaduw en geven groen en bloemen in de winter! Er zijn nog meer mogelijkheden, zoals skimmia’s of gewoon viooltjes.

En wacht nog even met bollen planten, ze houden van iets meer koud weer voor ze in de grond gaan.

2 likes

Ik doe bloembollen, dan winterviooltjes ertussen en dan bladeren tussen de viooltjes.

3 likes

Bedankt voor de laatste tip, dan wacht ik nog even met m’n nieuwe tulpenbollen!

en @roeptoeter dank voor de tips, daar kan ik wat mee! Ga binnenkort maar weer eens naar het tuincentrum.

Ik weet niet waar dit het beste past maar ik hoop hier.
Ik wil een egelhuisje maken of kopen voor in de voortuin. Er is meer dan genoeg plaats denk ik, maar is er iemand die misschien mee wil denken welke plek het beste zou zijn? Als ik fotos of een video stuur?

1 like
1 like

De Warande! sterkebollen.nl

2 likes

Ik had twee pompoenplanten in de tuin en de opbrengst is 1 pompoen haha. Toch te weinig ruimte denk ik. Deze groeit in ieder geval wel goed. Heb nu alle bloemen en zijscheuten weggeknipt zodat hij alle energie kan steken in de laatste fase.

Volgend jaar maar wat anders bedenken qua ruimte.

6 likes

Ik heb exact hetzelfde met pompoenen, dit jaar
2 planten met ieder 1 pompoen. En nu al 3 jaar hetzelde resultaat in 2 verschillende tuinen. Aan de ruimte ligt het bij mij niet, ik vraag me af of ik ze meer moet bemesten oid.

Natural Bulbs.

1 like

Ik zal eens op de volkstuin vragen hoe het zit. Ik zie bij mijn buren wel meerdere pompoenen per plant. Zon of schaduw lijkt bij mij niet veel uit te maken, voorgaande jaren had ik 'm in de volle zon en nu iets meer schaduw en zelfde resultaat… Diverse soorten geprobeerd ook en steeds maar 1 pompoen per plant

Klopt! Doe ik ook elk jaar (heb ook het geluk twee gigantische compostbakken te hebben trouwens) en werkt heel goed.

Maar dit jaar hebben ze het wel zwaar gehad, maar dat komt ook door die verrekte slakken.

Iemand ervaring met bestrating in de tuin aanpassen? Ik twijfel over dit topic of het klussen in huis maar het gaat uiteindelijk om te tuin dus toch maar hier.

Ons huis staat hoger dan straatniveau en de vorige bewoner heeft een trapje in de voortuin aangelegd. Nu willen wij hier een schuine helling van maken zodat we er met de kinderwagen op kunnen.

Onze voortuin nu

Omdat de zijkanten al zijn afgewerkt denk ik dat we gewoon de tegels eruit kunnen halen, die berg zand gebruiken om het schuin te laten lopen, goed aandrukken en tegels er weer op? Of is het niet zo makkelijk?

Let niet op de rest van de treurige tuin, er heeft de hele verbouwing een container gestaan dus we komen er nu pas aan toe om er weer iets van te maken en het lekker te vergroenen. Mocht iemand hier leuke tips voor hebben houd ik me aanbevolen, budget is minimaal :sweat_smile:

Heeft er hier iemand ervaring met een foliekas/folietunnel? Ik had vorig jaar mn planten in de garage gezet om te overwinteren, maar daar kregen ze veel te weinig licht. Er zijn er een paar gesneuveld en die wat het wel hebben overleefd, hebben dit seizoen amper gebloeid.

Jazeker kan dat zoals je het zegt! Goed schuin afreien. Misschien voor de zekerheid even een trilplaat huren voor een uurtje voor over het zand, zodat het niet binnen no time weer verzakt, maar daar verschillen de meningen over haha. Wij doen dat vaak wel.

3 likes