Gisteren aaltjes uitgestrooid over de borders en gazon. Ben heel benieuwd of het gaat helpen tegen de naaktslakken-kolonie in mijn tuin
Ik heb een stuk gras afgestoken om bij de border te betrekken en de border iets af te ronden. Straks leg ik er een paar stapsteentjes in met kruiptijm ertussen. Als het aan mij lag, was de tuin een groot oerwoud met wat paadjes/stapstenen en 1 terras. Maar mijn vriend houdt van een strakke tuin dus we moeten maar steeds een compromis sluiten.
Iemand enig idee of dit nog wat wordt? Ik heb em de hele winter buiten laten staan maar lijkt nu zoân zielig plantje met enkele bruine naalden eraan. Heb em net verpot want er zat wat mos bovenop maar misschien issie dood? Een rozemarijn is het btw.
Dood? Nee hoor, is een wintergroene plant. Wel is het goed om 'm nu te snoeien, zodat je 'm dwingt om weer opnieuw uit te lopen en je deze zomer weer verse bladeren hebt. Snoei de groene takken weg, maar laat een kwart van het groen zitten. Nooit terugsnoeien tot onderaan waar het al hout aan het worden is. Zie ook filmpje op deze pagina:
En de takjes die je afknipt kun je prima stoven in de tomatensaus.
Mijn rozemarijn staat in bloei en het is zo mooi dat ik niet wil snoeien
Mag ook na de bloei! Maar dan wel doen, want dan heeftâie nog het hele seizoen om terug te groeien! Als je niet snoeit krijg je veel hout (zonder groen) en wordt je plant over de jaren minder mooi en minder lekker. Is trouwens heel vroeg! Staat hij beschut en warm/zonnig?
Jaa heb je ook gelijk in voor nu geniet ik van de blauwe bloempjes, het is zo leuk
Nee eigenlijk allebei niet! Het kan flink waaien op mân balkon en waar die staat komt de zon pas iets later in het jaar ik was ook verbaasd. Misschien te warm geweest?
Dit is de reden waarom ik dacht dat ie misschien dood is @TanteBetje normaal idd bloemetjes en nu niks. Maar ga em terugsnoeien, hopelijk dat alsnog bloemetjes!
Nee joh, in mei pas bloemen op nieuwe takken. Lekker snoeien, heb de mijne net ook gedaan.
Misschien hebben jullie nog leuke ideeën. Vorige maand is door de storm onze volledige schutting omgegaan. Veel gezeur tot nu toe mee geweest, omdat er een burgerinitiatief gaande blijkt te zijn en we dus niet zomaar iets nieuws mogen plaatsen. Vanuit dat initiatief is het dus zo dat de wijk weer groener moet worden. Je mag niet gewoon een schutting plaatsen.
Aangezien wij op de hoek wonen met onze tuinafscheiding gelegen aan de openbare weg, mag een schutting ook niet hoger zijn dan 1 meter, tenzij er een vergunning verleend is. Wij hebben geen zin om deze aan te vragen (400 euro), dus we gaan voor een haag. Een haag mag namelijk altijd hoger zijn dan 1 meter.
Iemand van de gemeente wil ons tegemoet komen door de inkoop via hun te doen, dat scheelt waarschijnlijk aardig in aankoopprijs. Het leek even mis te gaan, maar net opnieuw contact gehad en we moeten nu even kijken wat we leuk vinden en er komt volgende week weer iemand langs om te kijken of die opties mogelijk zijn via de gemeente.
Deze haag lijkt me prachtig, maar is erg duur haha. We hebben nogal pech de laatste tijd waar weer hoge kosten aan vastzitten, dus weet niet of dit nu de verstandige optie is (maar zo mooooi):
Glansmispelhaag Red Robin
Een goedkope optie is natuurlijk een simpele beukenhaag.
Maar misschien weet iemand hier een optie die er leuk uitziet, bij voorkeur iets dat niet helemaal uitvalt in de winter. Heeft er iemand hier toevallig een haag? Wat zijn jouw ervaringen hiermee?
Lange post, sorry haha. Ben het echt zat dat we nu niet lekker in de tuin kunnen zitten, want we hebben dus totaal geen privacy meer.
Rode zuurbes misschien? Lijkt er een beetje op, heb er alleen zelf geen ervaring mee
Ik zou geen beukenhaag doen, die verliest sowieso blad en het duurt in de lente altijd lang voordatâie weer mooi wordt. Is in de herfst echt prachtig, maar de winter duurt laaaaang.
Ik vind de bonte liguster erg mooi. Mooi gevlamd blad, maar toch ook wel groen. Zo veel rood in een haag vind ik zelf ook wel heftig, Uiteindelijk vind ik groen alle jaargetijden mooi, heb ik ervaren. Maar dat is persoonlijk.
En een olijfwilg heeft die mooie grijsgroene kleur van een olijf, maar is toch super sterk. Het idee van @SpeedOfSound van leiboompjes net achter de heg is ook mooi. Hoewel flinke boompjes best kostbaar kunnen zijn. Misschien voor een jaar later?
Supergaaf!!
Ik ben sinds coronings meer gaan tuinieren en het ook daadwerkelijk leuk gaan vinden. Waar ik eerst niet tegen vieze handen kon, vind ik het nu lekker om met mân handen door de modder te gaan
Vanmorgen weer plantjes gehaald en in de tuin gezet. En een wildbloemen/snijbloemen mengsel door de tuin gegooid. Heb ik vorig jaar ook gedaan en vind t geweldig.
Bedankt voor het meedenken @Noodle, @SpeedOfSound en @TanteBetje! Ik ga alle ideeĂ«n even voorleggen aan mijn vriend. Die boompjes achter een heg lijken me ook wel leuk. En dat mag sowieso wel, zolang de boel maar âgroenâ is en geen kale schutting.
Oh ik heb net zo fijn geshopt bij een groot tuincentrum ergens midden op het platteland. Echt genieten, in het zonnetje en volop keuze. Ik hoorde zelfs nog een fazant ().
Gescoord: 3 kruidenplantjes (rozemarijn, tijm en peterselie). Kattenkruid, niet dat gras maar met paarse bloemen. Plhox roze vlambloem (op aanraden van jullie), een geurende roze struikroos en twee rode stokroos plantjes
Edit: hahaha jeetje ik zit helemaal te hanessen met roos/rose/roze. Even aangepast
Oh heerlijk, waar ben je geweest als ik vragen mag? Ik wil morgen ofzo ook even weer ergens een rondje doen.
Zuidwolde, boven Groningen
Ha el dorado? Ook het favoriete tuincentrum van mijn moeder.
Oh grapje, dat is zuidwolde. Maar ook een aanrader trouwens. Binnen is het echt alsof de tijd heeft stil gestaan, maar ze hebben hele schappelijke prijzen.