Geen idee eigenlijk. Misschien in een hoge vaas anders knakken ze misschien snel?
Hoe verwijderen jullie onkruid tussen tegels (zonder gif!)?
Ik las net dat een stoomreiniger ook zou kunnen dus dat ga ik uitproberen, zou wel ideaal zijn. En dan dus wachten een paar dagen en dan schijn je alles makkelijk te kunnen verwijderen. En ik had ook een tip gelezen over zout + kokend water maar die bewaar ik nog even voor daarna zodat ik kan vergelijken.
Een combinatie van dingen:
Al het kokend water dat ik overhoud na bijvoorbeeld koken, giet ik over onkruid. Dat verdwijnt dan na verloop van tijd.
Mijn man heeft een elektrische bosmaaier en een elektrische voegenborstel die het ook heel goed doen. De bosmaaier heeft een ronddraaiende draad, de voegenborstel een harde staalborstel. Doordat die dingen snel ronddraaien haal je het onkruid zonder veel moeite weg.
Als het op lastige plekken zit haal ik het met de hand weg, maar met die 2 apparaten is dat vrijwel niet meer nodig.
Ik heb een vreselijke tegeltuin met het allerergste onkruid dat er bestaat: heermoes is echt duivels onkruid uit de hel.
Maar de makkelijke maar effectieve oplossing die mijn schoonvader opeens had bedacht en die ik nu om de zoveel weken toepas: met een metalen sneeuwschuiven over de voegen heen schuiven en dan neem je al het onkruid mee
Een goede tip voor hardnekkig onkruid dat niet kapot gaat (kokend water/gasbrander etc… resistent tegen alles), en je hoeft niet op je knieën met een onkruid krabber in de weer.
(Aan het einde van de zomer is deel 1van de tuin renovatie, dan gaat het grootste deel van de tegels eruit en vervangen we het door graszoden, want ik word gewoon zo ongelukkig van deze veredelde parkeerplaats vol onkruid )
Eerste courgette is geoogst
Verder doen de aardbeien het heel goed, zitten er al behoorlijk wat bonen aan de plant en komen er kleine mini tomaatjes
Ik heb inderdaad ook een elektrische kantjesknipper (of bosmaaier? ik weet eigenlijk niet eens hoe dat ding heet). Met die ronddraaiende draad wordt het onkruid heel makkelijk weggeslagen tussen de tegels.
Mn vriend vind het een onding, ik vind hem geweldig!
@FrauHelga @appa @Insouciance @PrincessPeach Dank allemaal! Ik ga eens op zoek en kijken wat het beste werkt! Het zijn ook van dit soort tegeltjes, heel schattig maar extra veel kans op onkruid
@appa Ohh dat lijkt me echt erg allemaal tegels inderdaad! Ik ben ook bezig m’n tuin compleet te renoveren, het was geen tegeltuin maar wel een grind + vlonder + bodembedekkers tuin die helemaal overwoekerd was. De vorige bewoners hebben die bodembedekkers over een oude vijver laten groeien dus heel de tuin lag vol met plastic resten en weet ik veel wat voor troep. Er komt in ieder geval alleen maar groen voor terug en een stukje moestuin! Echt zin in. Maar wat een werk he?
Dit is vloeken in de kerk in dit topic, maar je kunt ook kijken of je het kan laten voegen. Wij hebben in de achtertuin geen onkruid tussen de tegels hierdoor (aangelegd door hovenier) en in de voortuin hebben we zo nu en dan op bepaalde plekjes (vriendendienst, minder secuur gevoegd dan de hovenier).
Ja dit hebben wij ook @Evenveel en dit werkt echt fantastisch. Een grastrimmer, wij hebben er eentje van de Lidl. Tot vorig jaar altijd alles met mijn vingers tussen de tegels uitgetrokken en hiermee haal je zo goed als alles weg. Zelfs heermoes inderdaad @appa
Het groeit helaas ook door je gras.
Wij hebben helaas ook mega veel last van heermoes
Echt vreselijk hè. Ja ik verwacht ook dat het door het gras heen gaat groeien, maar dan staat het in elk geval tussen ander groen en kan ik er met een grasmaaier overheen raggen
Als ik het nu laat staan dan lijkt het serieus alsof er al een grasveld in de tuin is, met wat tegels eronder
Ooit willen we de tuin echt helemaal goed doen en de grond een aantal meter laten afgraven, want dat schijnt de enige optie te zijn om er vanaf te komen (en daarna zorgen voor vruchtbare grond zodat er veel andere dingen groeien die de mogelijkheid tot heermoes verdringen).
Ik was laatst bij iemand die ook veel last had van heermoes en wat er goed tegen werkt is lavameel zei ze. Wat het precies is, geen idee
Ja heermoes groeit toch op een erg arme bodem? Dus dan heb je meer voeding nodig in de vorm van compost en kalk geloof ik
Klopt! Je moet zorgen dat de bodem goed in orde is Lavameel kun je overigens gewoon kopen bij het tuincentrum
Die shit werkte hier amper. Mijn gras ging er ook niet zo goed op
Er groeien gewoon passievruchten in m’n passiebloem!!! Echt voor t eerst in 5 jaar dat we die hebben. Heel benieuwd of ze ook echt te eten gaan zijn
Oh, heb je een foto? Ben benieuwd.
Zet een laag schaaltje water neer, extra kans dat ze terugkomt zeker fijn voor ze nu met de droogte