(Moes)tuintopic

Ik zou ze nu al voorzaaien, dat kan sowieso geen kwaad!

Voor de Rotterdammers onder ons, er staat zaterdag een hele toffe boerderij (Landzicht) met allemaal kruidenplanten op de oogstmarkt!

5 likes

Ongevraagd advies, maar ik zou die lange plantjes snel kouder zetten :slight_smile: Als ze te warm staan groeien ze erg snel en krijg je slappe zaailingen die niet veel kunnen hebben als ze eenmaal buiten staan.

2 likes

Ze hebben zeker licht nodig, maar meestal geen directe zon en sowieso niet te warm. Een lichte, onverwarmde kamer (of koude kas) is na ontkiemen vaak ideaal

Ben je erachter gekomen voor of na het wieden van de hele tuin? :grimacing:

Groetjes, iemand die 2 dagen niet normaal heeft kunnen lopen nadat ze de tuin deze week helemaal onkruidvrij heeft gemaakt zonder schoffel of kussentjes (au)

Oh nee, wat een vooruitzicht voor de komende jaren :smiling_face_with_tear:

Over ongewenste zaailingen gesproken…. Wij hebben dit en ik ben bang voor Japanse duizendknoop. Obsidentify zegt het ook, wel echt met lage zekerheid en die app zit er regelmatig naast. Mijn moeder vindt het er niet op lijken omdat het die zigzag en knopen niet heeft. Het lijkt te komen uit het zand wat we voor straatwerk hebben gestort. Herkennen jullie het als iets?

Edit: mijn moeder appt net, het lijken pioenroos scheuten, ik hou het heel goed in de gaten :crossed_fingers:t2:

3 likes

Lijkt inderdaad op een pioenroos. Japanse duizendknoop wil je niet in je tuin hebben, dus ik snap je zorg.

3 likes

Ja dit is precies gelijk aan de scheuten van de pioenrozen die ik heb geplant!

2 likes

En @Zitzak bedankt :heart::heart::heart: dan kan ik gerust slapen vannacht

4 likes

Ja dat is pioenroos, supermooi!

3 likes

Wat een prachtig cadeau om aan te treffen in de tuin!

2 likes

Absoluut. De vorige eigenaar had ze in onze tuin. Eén soort geurt heerlijk. Ik kan er niet langslopen zonder mijn neus erin te stoppen.

Ja ik ben heel benieuwd! Superleuk dat dit opeens opkomt

Ik wou net zeggen, dit lijkt sprekend op mijn pioenroos die nu op komt

Ik heb nu eindelijk een huis met een voor en achtertuin! Er liggen nu alleen nog tegels, we willen de tuin helemaal veranderen maar waarschijnlijk niet meer dit jaar. Ik wil wat wat kleine wijzigingen doen om al wat meer groen te krijgen.

Ik heb twee van deze bakken staan, wat zouden goede planten zijn voor hier in? ‘s ochtends is hier zon, ‘s middags schaduw.

Voor de achtertuin ben ik een beetje aan het brainstormen wat het moet worden. Sowieso willen we wat gras en ik zou het liefst helemaal geen tegels willen. Heeft iemand ervaring met van die houtsnippers als paden in de tuin? Ik vind de look heel leuk, maar ik weet niet of het praktisch/fijn is.
Of andere tips om een pad te maken van materiaal dat goed water doorlaat?

Een clematis of toscaanse jasmijn?

Wij hebben houtsnippers op een stuk waar we niet zo vaak lopen. Daar vind ik het heel fijn!

1 like

Wil je die bakken voor 1 jaar gebruiken of langer? Voor een jaar kunt je er misschien lathyrus in plaatsen. En anders idd de opties hierboven of passiflora?

2 likes

In onze nestkast wordt nu een nestje gevormd door pimpelmezen! Echt superleuk om te volgen. Het mannetje vliegt alleen steeds tegen het raam op (vermoedelijk om zijn territorium te verdedigen omdat ie zijn spiegelbeeld ziet?). Ik heb nu maar de gordijnen dicht gedaan.

28 likes

Ik wil het wel voor langer dan een jaar. Passiflora ziet er leuk uit, en jouw opties ook @tessel
Ik ga even lezen welke het meest geschikt zou zijn.

3 likes

Ik zou het als terras/veelgebruikte looproute niet willen persoonlijk. Ik vind het geen fijn spul om op blote voeten over te lopen (voelt soms onprettig, vieze voeten) en voor bijv een tuintafel/stoel vind ik een vaste ondergrond van steen prettiger.

1 like