(Moes)tuintopic

Oja en mijn komkommer heeft heel veel bloemetjes zonder vrucht :frowning: tot nu toe maar twee kleine komkommertjes aan bloemen gespot, de rest van de bloemen zijn sukkels. Maar er komen wel nog heel veel knopjes aan dus duimen!

Die onderste takken en bladeren sterven langzaam af (dan worden ze geel), volgens mij halen de tomaatjes juist energie uit die onderste takken om te groeien/rood te worden. Ik laat ze altijd zitten!

Kan even duren voordat er een vruchtje bij de bloem komt hoor, de meeste bloemen geven (bij mij dan) altijd wel een komkommer :slight_smile:

@Virago goed om te weten van de tomatentakken! En shit, ik heb juist nav een boekje over moestuinen een aantal bloemen weggehaald :(. Wel bloemen die al uitgebloeid waren trouwens dus denk dat daar echt niets aan kwam. Zagen er heel anders uit dan de kleine komkommertjes met bloemetje eraan. Volgens het boekje zijn mannelijke bloemen niet zo goed voor de plant. Nou ja, er zitten nog een hele hoop knopjes aan, zal er nu vanaf blijven!

1 like

Heb gisteren een paar bloembakken opgehaald bij een buurman (gratis, woehoe!), maar omdat het nu te laat is om nog bloemen te zaaien, zou ik er wat sla, tomaat etc in willen zetten. Kan ik best plantjes kopen, of toch zaaien? Wat zijn de eenvoudigste kruiden of groenten om mee te beginnen? Het is de eerste keer dat ik iets moestuinachtigs ga doen haha

1 like

diev je je komkommerplant? (moet overigens ook met je tomatenplant). Dan kan hij meer energie steken in de groei van de vruchten.

Je kunt kruidenplantjes van de AH/Lidl/etc kopen en die in potten doen. Bij mij gaan zulke plantjes binnen altijd dood (samen met de rest van NL geloof ik) maar in een pot buiten in de zon doen ze het juist goed! Aanrader vind ik munt en bieslook, maar al die typen plantjes kunnen geloof ik wel. Veel water geven ook (let op dat er gaten onderin de potten zitten zodat het water weg kan!). Met zaaien ga je niet ver meer komen ben ik bang. Een miniplantje van sla bijvoorbeeld kan ook nog wel denk ik. Het ligt er ook aan of je balkon/tuin veel zon heeft. Tomaat gaat ook niet meer lukken denk ik.

Oke dankje, dan begin ik alvast met een paar kruiden. Zon genoeg hier, grote tuin en achteraan letterlijk van smorgens vroeg tot savonds laat zon!

1 like

@grace ik haal de mannetjesbloemen (zonder komkommer eronder) ook allemaal weg, schijnbaar kunnen anders je vrouwelijke komkommers bestoven worden en dan worden ze niet lekker. Mijn eerste golf bloemen waren allemaal mannetjes, maar sinds deze week groeien er allemaal vrouwtjes, kan binnenkort een komkommerkraam starten denk ik :kissing_closed_eyes:

Je kan bij tuincentra voorgezaaide plantjes kopen. Boerenkool, andijvie, spruiten, sla, broccoli kan nog. zijn vaak 4 stekjes voor 99 cent.

je kan nog bietjes zaaien en pompoen.

1 like

In de zon gaat het zeker goedkomen. Succes!

1 like

Ah dan moet ik dringend eens gaan kijken!


Dit is de courgette plant nog!

2 likes

Ja dat las ik ook! Denk dat ik er wel laat mee was trouwens maar hopelijk heb ik zo nog wat komkommers gered en niet per ongeluk komkommergenocide gepleegd.

@zomerjas ik weet dus niet precies wat dieven is (wat je weg moet halen), ik zoek nog even op hoe dat moet! Ik haal bij de komkommer wel die gekke krulsprieten weg.

Laat je je komkommer over de grond groeien? Ik draai de krulsprieten juist steeds om de ijzerdraadjes waarlangs ze naar boven moeten

1 like

Nee omhoog, maar dat gaat eigenlijk prima met een paar touwtjes!

Help, mijn tomaatjes worden maar niet rood, hoe lang duurt dat ongeveer?

Kan wel weken duren. Mijne zijn ook nog niet rood en heb het idee dat het langer duurt dan voorgaande jaren. Maar volgens mij denk ik dat elk jaar. Wachten duurt altijd lang!

Iemand verstand van augurken? Ik heb echt geen idee wanneer ze groot genoeg zijn om te oogsten. :flushed:

Dat is zeker waar, toen ik er niet zo op lette leek alles super snel te groeien terwijl het nu in slow motion lijkt te gaan…

1 like