(Moes)tuintopic

Onderneem alsjeblieft heel snel actie. Bel desnoods de gemeente.

Door een buurman met moestuin en kippen in de tuin, en een lakse houding tegenover de ratten die hij al weken zag, heeft de hele straat een zomer lang een vreselijke rattenplaag gehad. En ja, het is onvermijdelijk dat ze binnen komen.

Ik heb zonder dolle drie maanden met ramen en deuren dicht gezeten midden in een hitte golf. Het was echt de hel.

1 like

Ohhh bah, ja het is ook mijn grootste angst dat ze binnen komen :sob: gemeente doet niets.

Ik ga dan toch maar vallen neerzetten.

Ik was onze prachtige hortensia Annabelle aan het bewonderen en zag een wit wollig ding op een blad dus haalde dat eraf en dacht wat gek, keek ik wat verder en bij de stammen zat het er helemaal onder. Blijkbaar woldopluis. Nu helemaal teruggesnoeid enz e grond eromheen ook wat weg geschept. Janken :disappointed_relieved: is het ook nog beter om de plant uit de grond te halen en in een pot te zetten ofzo? Ik hoop dat dit genoeg is om omliggende planten niet te besmetten, ernaast staat een blauwe regen zou zo zonde zijn als die t ook zou krijgen.

1 like

Bestel lieveheersbeestje larven. Die vreten al die krengen op

Heb net dus al gesnoeid, las dat lieveheersbeestjes wisselend werken bij anderen, was te bang dat het ook bin de blauwe regen zou komen
En het was zoooooooooo veel

2 likes

Ja dat is wel iets anders, geloof dat dit ook vaker bij hortensia’s voorkomt. Er is blijkbaar wolluis, dopluis en woldopluis haha lekker overzichtelijk

Wat voor mega dikke lieveheersbeestjes zouden dat zijn geworden :joy: nee maar rot wel en ik snap dat je vreest voor je blauwe regen.

Ik had mijn roosjes vol met die groene bladluizen zitten, drie keer de volle laag met koud water gegeven en ze zijn weg gelukkig. Het was maar op 1 pot.

Mijn moeder zag deze winter ineens een rat in de tuin. Ze heeft een rattenvanger gebeld, en die kon onmiddellijk zien dat ze ook in de kruipruimte kwamen. Ze kwamen waarschijnlijk van een huis verderop dat al 2 jaar leeg stond te wachten op renovatie en die een maand daarvoor was begonnen. Hij had er 90 gevangen en de rest vergiftigd. Daarna zijn er een paar door de buurt getrokken waarschijnlijk.

Hij heeft gif neergelegd in zakjes, en een paar weken later was alles weg. Dat gif werkt langzaam en ze sterven in hun holletje, niet in je huis. Zijn komst en het gif kostte 90 euro, maar het was het wel waard. Ratten is echt niet grappig, zo groot…

Gadverdamme, krijg er de kriebels van.

Was dit in NL? Want voor zo ver ik lees mag gif hier niet. Weet ze nog door welk bedrijf ze het heeft laten doen. Want er wordt zoveel op internet aangeboden dat ik het niet meer weet. Heb in ieder geval vallen gekocht.

Het is hier denk ik ook een beetje dweilen met de kraan open. Het stadsdeel waar ik woon staat bekent om de hoeveelheid ratten.

Ik weet dat ratten echt niet leuk zijn, en ik snap 100% dat je er wat aan moet doen, maar dit soort berichten maken me wel altijd verdrietig.

Zeker dit. Ik vind dit echt niet normaal met dieren omgaan. Gif doet echt ontzettend veel pijn, en ze zitten dus superlang in die doodsstrijd puur omdat je geen zin hebt om een paar ratten op te ruimen die je zelf vermoord hebt? Er moeten toch betere manieren zijn.

7 likes

Volgens mij alleen verboden voor consumenten, maar niet voor professionals.

Maar jakkes, 90 ratten?? Er heeft er hier ook wel eens 1 door de tuin gelopen, die is gelukkig niet bij ons komen wonen. Hier doet de gemeente ook actief aan bestrijding omdat er een tijd heel veel rattenoverlast is geweest.

We hebben wel een tijdje muizen gehad, vooral in de tuin, maar vorig jaar ook een gezinnetje in de voorraadkast aangetroffen. Die hebben we in het bos gezet. Gif wil ik niet in huis, ik heb twee kleine hondjes, die zullen maar per ongeluk iets binnenkrijgen omdat er een muis met gif aan de pootjes door hun eten loopt, ik moet er niet aan denken.

Gif vind ik zeker niet de oplossing. Ook met alle buurtkatten en andere dieren zou ik dat nooit willen. Ook de vallen vind ik afschuwelijk om te doen, maar het zijn zoveel ratten hier. Ja ik zou voor levende vangvallen kunnen gaan, maar wat doe ik er dan mee? Het is echt een plaag in deze gemeente en op den duur wordt het ook weer een gevaar voor de andere levende dieren en mensen er om heen door de ziektes die ze bij zich dragen. Ik vind het echt heel lastig en ook heel zielig.

1 like

Ja ze moeten gewoon dood helaas :sob: een goede klapval is het meest diervriendelijk, en die meerdere keren per dag controleren.

1 like

Deze week vakantie, dus tijd om onze iets wat verwaarloosde moestuin bij te werken.
Vandaag de helft van de tuin (totaal 150M2) ontdaan van onkruid. Morgen de andere helft.
Straks nog wat gezellige bloemen halen, denk anjers, om langs de rand van de kas te zetten. Scheelt zoveel onkruid!

Het gif mag inderdaad alleen door professionals gebruikt worden. Mijn moeder heeft gebeld met beestjeskwijt.nl.

@Kauai en anderen, ik begrijp dat dat niet leuk is. Maar ratten is echt anders dan muizen. Die vang ik ook met een diervriendelijke muizenval en zet ze in het park uit. Maar als je 1 rat ziet, dan zijn het er meer. En ze knagen forse gaten, het geluid is ook anders dan muizen. Mijn moeder zou haar huis 3 weken later in de verkoop doen en is oud, dus ze heeft voor deze oplossing gekozen. NIet leuk, wel effectief.

1 like

Er lijken beestjes te zitten op een plant in mijn tuin, of zie ik het verkeerd? Ze leken te bewegen namelijk. Iemand een idee wat voor beestjes het zijn en kan het kwaad?

Op de groene bladeren zitten ze aan de zijkanten, heb ook het idee dat ze het blad misschien opeten?

Rupsen! Ja die zijn aan het vretten hoor

6 likes

Iewl, wat kan ik ertegen doen? Ik zag een spray, niet heel diervriendelijk maar wil ze wel echt weg hebben…

1 like

https://www.ad.nl/alphen/waarom-insecten-langzaam-verhongeren-door-goedbedoelde-acties-voor-natuur~a85aac07/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=socialsharing_web&fbclid=IwAR20QoHJ3XNaV68a8lTkj7Xc9f9_U1TuBaueCoAeFK-sBJsT80Ljx8G9Mn4

Zo naar, ik hoop dat ik wel goede zaadjes heb