(Moes)tuintopic

Dat is vaak ook nog best tricky als je de plantjes eenmaal gaat verpotten. Heel vaak gaat het dan mis aangezien je die plantjes dan een beetje een shock bezorgt door de verandering.
Dus wat dat betreft hoef je je echt geen beginner meer te noemen.

Aandacht eraan besteden is sowieso een must. Veel mensen vergeten dat maar als je er echt wat tijd aan besteed en iedere dag of op zijn minst regelmatig er wat tijd aan besteed werpt dat echt wel zijn vruchten af (letterlijk).

Hier stelen de paprika’s juist de show maar de tomaten hebben zeker een hele goeie tweede plek haha. Mijn struik is echt mega en hij blijft maar gewoon trossen maken. Gek ding.
De kleine cherrytomaat heeft helaas fytoftra dus die is gesneuveld.
Vind het ook veel leuker om zelf dingen te kweken en te zien groeien ipv ze uit de supermarkt te kopen. Weet je ook precies wat er mee gebeurd is.


Superpompoen! Geen idee of hij eetbaar is😂

8 likes

Pompoenupdate:

17 likes

Mijn tomatenplant van de AH moestuintjes staat nog steeds in bloei (heet dat zo?). Er komen zelfs nog nieuwe tomaatjes aan. Ik vind ze alleen niet lekker :zipper_mouth_face:

Dikke up voor dit topic! Ik krijg vanaf volgend weekend samen met een vriendin mijn allereerste moestuin van ong 100m2 ( kost trouwens echt geen drol, iets van 50 euro per jaar) dus ik ben me helemaal aan het inlezen qua zaden en kijken wat ik vooral veel gebruik!

6 likes

ik wil al jaren een groentetuin maar ik wilde het per se niet alleen doen ( want dan wordt het niks) en ik woon in een flat en mijn vorige poging om dingen op mn balkon te telen werd door mijn katten geïnterpreteerd als een luxe kattenbak die ik speciaal voor hen had geplaatst :face_with_raised_eyebrow:

Ik ben dol op pompoen maar heb echt een pleurishekel aan het schoonmaken van die dingen. Zijn er soorten met weinig zaad/ prut aan de binnenkant?

Wow wat groot!! Super leuk. Ben je binnen een jaar self-sufficient :grimacing: Ik heb er bij ons in de buurt ook weleens naar gekeken maar het was $$$$ en ook met heel erg veel regeltjes. Dat was meteen het einde van mijn Ik Vertrek: Volkstuintje droom.

Ik moestuinier dus in bakken op mijn balkon, en heb vorig jaar succes gehad met tomaten, kleine komkommers en een eenzame paprika. Ik wil graag wat nieuws proberen maar het kan dus niet te diep de grond in en ook liefst vooral de hoogte in. Heeft iemand een idee over wat ik kan doen ipv tomaten dit jaar?

1 like

aubergines?

1 like

Wat een leuk topic!

Wij gaan dit jaar ook weer goed aan de slag. Hebben een volkstuin van 200 m2 en daar staat een perenboom en appelboom. Bramen en frambozen struiken.

Op de afbeelding staan veel kruiden die gaan in onze huistuin geplant worden, zodat ik verse kruiden heb voor het koken.

Verder wordt alles in de volkstuin geplant qua groente en fruit.

We hebben nog een blauwe bessen struik gekocht, heel veel komkommer gaan we planten, want elke dag gaat er wel een komkommer hier doorheen. We hebben nog snoeptomaatjes- zaden, vleestomaten zaden, spinazie, verschillende soorten sla en aardappelen gaan de grond in.

Edit : we hebben ook al superveel knoflook en ui de grond in gedaan. :see_no_evil:

6 likes

Oja dat heb ik ook weleens gehoord! Krijg je dat een beetje goed aan stokken de hoogte in?

Ah, ik ben vorig jaar begonnen met een klein groentetuintje en kan niet wachten om weer te beginnen! Mijn vader heeft al jaren een hele grote groentetuin dus ik heb een (ongevraagde) adviseur. Ik had vorig jaar per ongeluk reuzepompoenen geplant in een bak van 1m2. Nou, die pompoenen vlogen me om de oren. En mijn lieftallige vriend had stiekem overal aardappels onder de grond gestopt, dus die overwoekerden al snel de rest van mijn tuintje… Desondanks heb ik veel tomaatjes, courgette, komkommers, aardbeien en blauwe bessen kunnen eten. Ik ben weer helemaal enthousiast, haha.

2 likes

Ik vraag me altijd af: wordt er gejat in zo’n volkstuin? Lekker verleidelijk indien je overal om je heen volgroeide groentes ziet en je eigen oogst tegenvalt.

Goeie vraag. We hebben niks gehoord over gejatte groente en fruit. Is wel erg zuur inderdaad als je prachtige oogst gestolen wordt.

Misschien dat iemand anders kan antwoorden. Anders alvast een waakhond op het terrein zetten!

1 like

Die bloemen kun je blijkbaar ook vullen en eten!

Ik zag ze laatst in de winkel liggen… 8 euro voor 5 van die bloemen :scream: Mooi dat ik die zelf ga maken!

Ja ik vul ze met ricotta of een stukje mozzarella (jij hebt vast lekkere vegan alternatieven), en dan door een beslagje van bloem en bruiswater en zout halen en bakken!

Ik twijfel nog heel hard over een volkstuintje. Kost hier nog minder zelfs (25 per jaar), maar we hebben net een nieuw huis (nieuwbouw) en er moet daar ook nog zoveel aan gebeuren + fulltime werken.
Aan de andere kant denk ik, schijt hoeveel moeilijker kan het zijn dan onze moestuin in onze eigen tuin zoals de afgelopen 4 jaar.


Mijn tuin!!

20 likes

WAUW!