Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

We hebben nu zo veel “onkruid” in de tuin staan wat gewoon hele leuke en mooie planten blijken te zijn. Schattige bloemetjes, mooie bladeren. Af en toe haal ik wat weg omdat het te groot wordt, maar verder zijn (bijna) alle plantjes welkom.

6 likes

Ja dat bedoel ik ook met zorgen, betegelen is dus geen zorgen, het milieu niet onnodig schaden wél.

Dit is toch fantastisch :sob::heart:

6 likes

En zonder zelf ook maar iets te zaaien! We wonen hier sinds januari dus door het gewoon een half jaar zijn gang te laten gaan heb je een kleine bloemenweide.

4 likes

Het staat zou laag op ons lijstje van prioriteiten. En men weet vaak niet wat voor planten waar gedijen, waar je weinig onderhoud aan hebt en wat goed is voor de insecten/biodiversiteit. Dan gaat men moet goede moed hele ingewikkelde planten aanplanten, ja en dan is het moeilijk en kies je de volgende keer voor beton en roundup. Kies gewoon iets wat werkt voor jouw tuin dan is het ook allemaal niet zo moeilijk.

2 likes

Wij hebben zo goed als alle bestrating uit de tuin gehaald (op een pad naar schuur en brandgang na voor de fietsen) en hier komt ook al van alles op terwijl ik nog aan het bedenken ben wat ik wil planten (grapje, ik wil een bijenboom denk ik). Gratis planten, yay!

En we zijn de enige hier in de straat, rest heeft alleen maar stenen of vlonder en het verschil is zo debiel. Die andere tuinen hebben na een stortbui plassen water in de tuin staan en bij ons gaan dan de bloemen bloeien etc. en geen plas in de tuin.

7 likes

Wij hebben hier hetzelfde. Proberen zoveel mogelijk groen in de tuin te hebben. En een stukje gras met daarin 2 kleine fruitboompjes. Grasmat was heel slecht geworden dankzij engerlingen vorig jaar. Dus nu geprobeerd opnieuw in te zaaien maar best veel kale plekken. En nu is het gras even de hele tijd met rust gelaten en is het soort mini-weiland met hoog gras, andere vreemde plantjes en paar bloemetjes. Man informeerde van de week of ik toch wilde dat het gemaaid ging worden want hij vond het eigenlijk wel mooi. Dus nu laten we het zo. Want die kale plekken was ook geen gezicht. Ben wel benieuwd wat mijn vader gaat zeggen, die wil vast dolgraag de grasmaaier pakken :joy:
Al hebben mijn ouders wel echt een hele mooie groene tuin vol bloemen maar wel met een keurige grasmat.

3 likes

Is grasmat niet goed? Moet het lang zijn?

Als het langer is en er ook nog wat anders dan alleen gras tussen groeit is het fijner voor de insecten!

3 likes

Moet helemaal niet, alleen ziet/zag onze grasmat er kort heel erg lelijk uit vanwege allerlei kale en gele plekken. En misschien ook gewenning, korte grasmat is netjes en verzorgd. Maar ik vind dit eigenlijk net zo leuk.

2 likes

Het hangt ervan af wat je beoogt: voor infiltratie is een grasmat wel oké, voor insecten en micro-organismen is het een woestijn.

Ik vind ook dat tuin-eigenaars een verantwoordelijkheid hebben, zeker op vlak van infiltratie en biodiversiteit, maar alleen tuinen aanpakken is niet genoeg. Landbouwgrond is bvb een verborgen infiltratieramp: door het vele overrijden met zware machines is de grond onder een veld vaak helemaal ondoordringbaar voor water en wordt er dus amper water opgenomen.

Een ander gebied waar volgens mij nog veel te winnen valt zijn gebetoneerde parkings. Je kan ook parkings aanleggen met tegelsoorten die wel waterdoorlaatbaar zijn.

Nog een belangrijke is rivieren vertragen: We hebben rivieren rechtgetrokken, waardoor hun opslagcapaciteit danig verkleind is en ze dus sneller buiten hun oevers treden. En daarnaast moeten we ook zorgen dat er plekken zijn waar het oké is dat het water buiten zijn oevers treedt.

Bij regenbuien zoals die van vandaag ga je nog altijd problemen hebben, maar je kan misschien toch al de plaatselijke overstromingen bij elke fikse regenbui voorkomen.

15 likes

Vreselijk. Jank gewoon weer lekker mee hoor. Wat hierboven al werd gezegd, wat een kutnieuws allemaal.

5 likes

Agosh, de oma van mijn vriend (92) is helemaal van slag en al de hele middag aan het huilen om het nieuws van Peter.

Ik kijk nu de uitzending van Boulevard en hou het ook niet droog hoor. Voelt stom want ik ken hem niet, maar het raakt me zo erg.

23 likes

Ik heb hetzelfde. Ben blij dat ik alleen ben, ff lekker potje janken :sweat_smile:

4 likes

Pfoe het moment dat die muziek begon te spelen schoot ik direct weer helemaal vol. Wat lijkt het me zwaar om daar nu deze aflevering te presenteren. Heel veel respect voor hen.

9 likes

Ik vind het wel heftig dat deze mensen nu een aflevering ‘‘moeten’’ maken na net een paar uur geleden zulk heftig nieuws gehad te hebben. Misschien willen ze het ook wel graag, maar lijkt mij erg zwaar. Je merkt wel dat het mensen zijn die gewend zijn om te praten. Ik vind het knap.

8 likes

Praten en herinneringen ophalen helpt wel vaak op zulke momenten en deze mensen zijn natuurlijk gewend om voor de camera te staan. Ik denk niet dat ze daar verplicht moeten staan.

1 like

Mag deze dag aub zo snel mogelijk voorbij zijn, wat een ellende en verdriet :disappointed_relieved:

4 likes

Ik vond hem eerst altijd een beetje een arrogante kwast, maar na al het nieuws eerder over wat hij voor de familie van Nicky Verstappen heeft gedaan en als je ziet hoe dat hem aangrijpt…ik vond hem daarna een stuk menselijker. Em dan zie je die beelden met zijn eigen kinderen als trotse vader…:pensive:

1 like

Waarom moet je nog benoemen dat je hem eerst niet mocht? Wat voegt dat toe?

27 likes

Ik vond hem juist heel erg menselijk.
Hij was alleen hard tegenover onrecht en dat lijkt me juist alleen maar goed.
Je zag op de beelden net ook dat hij heel vaak vol schoot.

25 likes