Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

De Nederlandse humaniste, theologe en dichteres Anna Maria van Schurman werd in 1636 als eerste vrouwelijke studente in Nederland toegelaten aan de universiteit. Mogelijk was ze zelfs de eerste vrouw in Europa die onderwijs mocht volgen bij een universitaire instelling.

Van Schurman mocht als vrouw niet teveel opvallen aan de universiteit. Ze moest apart zitten van de anderen, achter een gordijn in een nis, zodat de mannelijke studenten haar niet zagen. Dat ze werd toegelaten tot de universiteit was mede te danken aan de Utrechtse hoogleraar Gisbertus Voetius.

Bizar als je het vergelijkt met deze ontwikkeling uit de 17e eeuw.

Bron: Historiek

2 likes

Ik snap niet waarom je nu deze vergelijking trekt met iets van eeuwen geleden. Dit was een uitzondering, alsnog was in de 17e eeuw studeren niet weggelegd voor veruit de meeste vrouwen in Nederland.

3 likes

Zij was een uitzondering ja. Maar het niet mogen opvallen als vrouw, gescheid les, soms gescheiden zijn met gordijnen vind ik wel tekens voor de achterhaalde tijdgeest die de Taliban heeft.

telkens* tekenend

1 like

En als je samenwerking tussen wetenschappers/studenten van hetzelfde geslacht gaat verbieden, mis je een hoop kansen en wens ik je veel succes met de concurrentie met landen waar deze mensen wél samenwerken.

1 like

Niet speciaal op jou bedoelt, maar ik snap nooit zo die noodzaak om landen buiten het Westen te vergelijken met ons in eerdere eeuwen en dan te concluderen dat landen bijvoorbeeld 3 eeuwen “achterlopen”.

Ik vind dat persoonlijk altijd zo eurocentrisch, om ons nu als de maatstaaf te nemen waarnaar andere landen toe moeten werken. En ja tuurlijk ben ik voor vrouwenrechten, maar je mist zoveel cultuurbepalende factoren als we zeggen “die leven nog in de 17e eeuw”*

*zei je niet letterlijk, maar lees dat vaak genoeg op SM

45 likes

En als je dan wil wijzen op hoe iets in Nederland nog ongelijk is wijs je op hoe goed het in Scandinavië geregeld is en dan is de cirkel rond!!

13 likes

:clap:

12 likes

Een verkapt dienstverbandconstructie is wettelijk gezien sowieso niet toegestaan, dus daar mogen de chauffeurs dan ook niet zelf voor kiezen. Dit was gewoon geen freelanceconstructie maar alleen maar een manier om mensen onder zeer slechte arbeidsomstandigheden te laten werken.

9 likes

Ik snap het haha
Ik ga het opzoeken, tnx voor de tip!

Wat maakt NOS op 3 toch topvideo’s.

5 likes

Welke aflevering is dat, van die man? Heb de 6 afleveringen van ‘one day in America’ gezien maar dit verhaal zat daar niet bij.

Even snel gecheckt: The Miracle of the 9/11 Surfer. Is afgelopen zondagavond uitgezonden op National Geographic! Toevallig gisteravond gekeken en het is echt een bizar verhaal. Moeite waard om te kijken.

1 like

Oh top! Wat een snelle reactie haha. Bedankt!!

1 like

Ok random, maar ik ben gefascineerd door deze zaak:

Gabby ging op reis met haar vriend, ze sliepen in een omgebouwd busje en ze gingen national parken bezoeken. Haar moeder hoort als laatste dat ze op weg naar Grand Tetons in Wyoming waren maar na een tijdje hoort ze niks meer van haar en wordt achterdochtig. Ze smst haar dochters vriend en zijn moeder maar krijgt geen reactie. Ze geeft haar dochter op als vermist en dan blijkt dat haar vriend in Florida bij zijn ouders is, met het busje waar ze in verbleven, die op Gabby’s naam stond. En hij heeft een advocaat en wil niet met de politie praten :flushed:

Echt bizar! En ze waren recent verloofd maar gingen terug naar een gewone relatie omdat ze te jong waren (22 en 23). Ze is voor het laatst gezien op 24 augustus toen ze met haar moeder via FaceTime sprak. Maar nu blijkt dat op 12 augustus de politie was gebeld door iemand anders omdat ze ruzie hadden, er zijn geen details behalve dat het een “domestic dispute” was. Hij is toen kort terug naar Florida gevlogen en de 23e (1 dag voordat Gabby voor het laatst gezien is) terug naar Utah gevlogen waar zij nog in het busje was gebleven…

5 likes

Ik hoop dat ze nog leeft😭 maar ben bang dat als ze niet al een van die dagen is overleden, ze ergens is achtergelaten waar ze niet weg kan om alsnog te overlijden. En die vriend en z’n ouders zijn super verdacht.

Oei, dat kan toch bijna geen goede afloop voor dit meisje betekenen. Wat afschuwelijk voor die ouders om nu niets te weten :sob:

Ja erg he, blijkbaar waren zijn ouders altijd heel aardig maar zij willen er ook niks over zeggen. Zijn advocaat heeft een paar uur geleden een statement uitgebracht met dat hij hoopt dat ze gevonden wordt en verder willen ze er niks over zeggen.

Ik snap gewoon niet in welke situatie je geen informatie zou willen verstrekken behalve als je er zelf iets mee te maken hebt. En hij was gewoon al best lang thuis en heeft niks gezegd terwijl haar moeder zich onwijs zorgen heeft gemaakt al die tijd.

@Nestley_Toulhouse ja ben ik ook bang voor. En omdat hij niks wil zeggen wordt het ook lastig zoeken want ze zouden naar Gand Tetons en Yellowstone. Er is blijkbaar na de 25e nog naar haar moeder gesmst via haar telefoon maar ze weten niet zeker of zij dat ook echt was. Niemand weet precies waar ze als laatste was en die parken zijn zo groot en moeilijk bereikbaar. Stel in een van de “beste” gevallen kregen ze ruzie en is hij zonder haar weggereden… dan nog gaat ze dat niet overleven zonder spullen in de wildernis :sob: al helemaal omdat we nu al 3 weken verder zijn en niemand haar gezien heeft.

Ik luister veel true crime verhalen die in de VS plaatsvinden en daardoor lijkt iemand om het leven brengen daar net iets wat mensen doen in hun vrije tijd ofzo. Het heeft in ieder geval alle ingrediënten voor een slechte afloop en de reden van toedracht is waarschijnlijk nog fucking dom ook. Niet dat er ooit echt goede redenen zijn, maar je snapt het :neutral_face:

Ik zie net dat Going west: true crime podcast een aflevering er over heeft gemaakt. Ik ga er zo even naar luisteren.

Echt bizar ook hoe haar vriend doet komt sowieso super verdacht over!

3 likes

Volgens onderzoek van de Volkskrant smeekte de ambassade in Kabul al maandenlang om evacuatie van de Afghaanse medewerkers daar en heeft de regering dat genegeerd en hebben ze tot het allerlaatste moment gewacht. Ik kan hier zo boos om worden, politieke spelletjes worden boven mensenlevens verkozen.

Er is zometeen debat en de Kamer heeft pas gisteravond heel laat de door hen gevraagde kamerbrief en antwoorden op kamervragen gekregen, honderden pagina’s aan materiaal waarvoor nu amper tijd is om het door te nemen. De info die de volkskrant heeft achterhaald staat er blijkbaar ook niet in terwijl is gevraagd om een compleet feitenrelaas.

4 likes