Nieuws, actualiteit en politiek #2 (Deel 1)

Ik kreeg de mail gisteren pas dus moet er nog naar kijken. Dacht dat het weinig zou voorstellen maar als ik jullie reacties lees moet ik misschien toch een beetje m’n best doen haha.

Dit is de eerste keer dat ik ga helpen en ik ben “extra stembureaulid” dus ben benieuwd

@Milkyway En ook omdat oppositie voeren vanuit het buitenland niet werkt bij de Russen. In de podcast van NRC van gisteren zeiden ze dat je in Rusland echt in het land moet zijn om ‘zichtbaar’ te zijn. Omdat Russen anders snel het idee hebben (gevoed door Putin natuurlijk) dat dit opruiing is door het kapitalistische westen in plaats vanuit Navalny zelf. Dus Navalny had geen keus eigenlijk, anders zou alles voor niets zijn geweest. En nu maar hopen dat het Russische volk zo erg in opstand komt, nu Navalny 3,5 jaar vast zit, dat Putin wordt afgezet.

5 likes

Nee dat vrees ik uiteindelijk ook. Maar -komt deze meit weer met haar podcasts kennis :grimacing:- in deze podcast vertelt een Ruslandkenner dat er wel echt flink wat veranderingen aan de gang zijn. Zo is Putin aan de macht gekomen in een tijd dat het economisch heel slecht ging met Rusland en heeft Rusland zich wel omhoog gewerkt onder Putins bewind. Het valt te betwisten of dat echt allemaal door Putin zelf komt natuurlijk, maar daardoor is hij wel erg populair geworden in het verleden. Maar nu gaat het economisch weer slechter en dat vermindert Putin populariteit. Daarnaast is de jongere generatie, die nooit zelf heeft meegemaakt dat er een stijging in de welvaart was door Putin, veel meer Navalny gezind en daarvan komen er steeds meer op stemgerechtigde leeftijd. Ook heel belangrijk: hoe komt Navalny aan al die inside info over Putin voor zijn youtube filmpjes? Dat duidt er toch op dat poppetjes in de inner circle van Putin zich aan het bezinnen zijn. En ook wel terecht, want wat als er ooit een einde komt aan het regime van Putin? Dan wil je toch liever niet gevangen gezet worden.
Nou ja, dit gaf me toch weer een beetje hoop. Ik denk ook niet dat Putin al over 1, 2 of 3 jaar opdondert. Maar ik denk wel dat de Russen steeds onrustiger worden en Putins val uiteindelijk onvevrmijdelijk is. Al zal dat waarschijnlijk nog enige tijd duren.

8 likes

Nee hoor ik weet er helemaal niets over eigenlijk, dit heb ik allemaal gehoord in die podcast van NRC van gisteren en die podcast van NPO! Weet ook niets over Zhirinovsky, dus als iemand anders daar wat over weet? Graag!

1 like

Ik ook niet (Tilburg)
Vinden jullie het trouwens gek om als witte cisvrouw een functie bij bij1 in te vullen? Ik twijfel om te solliciteren, maar wil niet het gras voor de voeten van een andere kandidaat wegmaaien.

Ik denk: gewoon doen. Maak je twijfels bespreekbaar, maak het kenbaar dat jij ook ruimte wil maken voor iemand anders. Maar ja, dat zegt ik als witte (abled) cisvrouw :slight_smile:

1 like

Oh ik heb net gemaild en ben wel ingedeeld als stembureaulid en krijg binnenkort mn benoeming. Heel heel leuk

2 likes

Lijkt mij geen probleem! Zolang je je wel bewust blijft van je privilege. Er is nu gewoon een groot team van mensen nodig bij bij1 die zich inzetten.
Ben je al lid van de partij :)?
Edit: wat vriendinnen van me zijn er ook actief bij! Ik zelf heb nu de tijd niet maar wil het uiteindelijk wel.

Wow wat ziek dit. Waarom zijn deze lui niet berecht voor doodslag, mishandeling en het laten verdwijnen van bewijs? En waarom is er maar 1 persoon die deze “ontgroening” moest ondergaan? Hier zit zoveel meer achter.

6 likes

Het proces moet nog komen maar is voorlopig uitgesteld. Er waren drie jongens die de ontgroening moesten doorlopen. De anderen zijn in het ziekenhuis beland en enkel Sanda Dia is overleden.

1 like

Zo klinkt het niet, als een advocaat zegt “ze zijn al gestraft”. Bizar joh. Thanks voor je extra info, staat wel weinig in dat artikel eigenlijk.

Oja dat ze al eens gestraft zijn slaat op het feit dat ze van de KULeuven al eens gestraft zijn geweest en een opstel moesten schrijven over hun daden. De universiteit heeft die straf nu dus pas verzwaard en ze buiten gesmeten.

1 like

Het belachelijke hieraan is dat het om 18 betrokken studenten ging. Dus 11 ervan zijn ondertussen al afgestudeerd en merken hier dus verder niets van!? En ik neem aan dat diegenen die het meest verantwoordelijk/leiders waren ook tot de ouderen/afgestudeerden horen…

Ja dat weet ik, maar toch jammer dat het zolang duurde voordat deze beslissing er was. Ik zou het eerlijker vinden als de leiders ook geschorst werden.

Oh sorry zo bedoel ik het ook niet! Ik bedoel als de universiteit deze beslissing bijvoorbeeld een jaar eerder al had genomen, dan waren er misschien nog niet zoveel afgestudeerd.

Gewoon diploma intrekken, wegwezen

2 likes

Ik blijf het bizar vinden dat kranten dit ontgroeningsritueel blijven noemen. Dit is gewoon marteling en moord. Als een vereniging vol prima slimme mensen doelbewust weigert doopcharters te ondertekenen en vervolgens een ‘ontgroening’ organiseert waarvan ze weten dat het risico op ernstige schade of overlijden reëel is, heeft het niks meer met ontgroening te maken. Liters alcohol laten drinken en dan de kraan dichtdraaien? Daar alleen al kan je aan overlijden. Uren in ijskoud water? Kan je ook aan overlijden. Zien dat iemand gevaar loopt en niet handelen? Strafbaar. En dan onder deze omstandigheden over iemand heen plassen en poepen. Echt what the fuck.

Edit: en ik blijf maar denken. Reuzegom is volledig wit en de zwarte jongen sterft. Kan geen toeval zijn.

41 likes

Je zult maar de partner/huisgenoot/het kind van zo’n agent zijn en dat er dan mensen voor je huis staan. Ziekelijk. Voor die agenten echt heel erg.

7 likes

Hoe lang zal het nog gaan duren totdat seksueel overschrijdend gedrag op universiteiten serieus wordt aangepakt? Je zal maar college krijgen van deze vent en dan horen dat je klacht ongegrond is omdat vier door Kinnegin zelf geworven mannen zeggen dat t niet zo is. Sowieso bizar dat deze afdeling mag blijven bestaan met alle idioten die het voortbrengt.

16 likes

Philip Huff heeft een goed draadje dat hierop in gaat. https://mobile.twitter.com/huffphilip/status/1357985424346656771. Vind het echt bizar dat een decaan en rector doen alsof het hier over een privepersoon in een privefunctie in een niet publieke organisatie gaat. Iemand reageerde ook al ‘waartoe dient de papagaai in de mijn’. Precies dat. Bizar dat he dat als decaan en rector niet snapt. Alleen al het feit dat er blijkbaar geen studenten te vinden zijn die met naam en toenaam verhaal durven te doen zegt alles over het giftige klimaat dat daar heerst.

9 likes