Ik denk dat veel mannen zich niet uitspreken omdat ze dit wangedrag herkennen als hun eigen gedrag. Zo’n verhaal als Julian Andeweg daarvan snapt iedereen dat het extreem is. Dus spreken ze zich uit. Maar veel mannen zullen zich ergens wel herkennen in andere verhalen die op een veel lager niveau grensoverschrijdend zijn en gedeeld worden op dit soort kanalen. Affairs met jongere studenten/personen waarmee je een ongelijke machtsverhouding hebt, opmerkingen over het lichaam (never forget de keer dat een docent vo een goede vriendin vertelde dat hij van kleine borsten hield. Zij had kleine borsten). Ik kan zo wel doorgaan.
Ik heb bijvoorbeeld als enige vrouw in een mannelijk studentenhuis (5 mannen en ik) gewoond. Super gezellig, maar de twee mannen waarmee ik echt een goede band had, hebben allebei super grensoverschrijdend gedrag vertoond. (1 is toen ik super dronken was bij mij in bed komen liggen, ondanks dat ik 3 keer had aangegeven dat niet te willen. Ik was namelijk met mijn ex aan het scharrelen. Pas de vierde keer zei ik: doe dan maar. De ander is onder invloed van drugs bij mij in bed gekropen toen ik nuchter was. Het koste me een uur om hem weg te krijgen en sindsdien heb ik elke nacht met mijn kamerdeur dicht geslapen). Ik denk dat zij dit gedrag gewoon echt niet als grensoverschrijdend zouden herkennen of erkennen. Ik kan echt een ellenlange lijst maken van grensoverschrijdend gedrag door mannen en dat zijn allemaal doodnormale gezellige mannen, die nooit een dergelijk account zouden delen omdat ze het gewoon weigeren te zien. Het heeft mij ook echt een tijdje gekost om in te zien dat dit niet normaal is. Ik vond huisgenoot 1 namelijk best een leuke jongen en dat veranderde niet na dir incident, maar pas nadat ik erachter kwam dat dit een soort vooropgezet plan was.
Het publieke besef dat dit soort gedrag niet oké is is nog zo jong. Ik denk dat er superveel situaties zijn waarin dergelijk exces zoals bij Julian Andeweg wordt weggestopt en minder heftig wangedrag (zoals op dat call out account) nog gewoon de orde van de dag is in heel veel organisaties.
was er nou écht geen andere manier mogelijk om ze gewoon weer in hun verblijf te krijgen?