Omatopic (Deel 1)


Señor Cactus heeft een vriendin!
Say hello to Señorita Cactus!

16 likes

Wat een lief kleurtje!


De voorkant van het topje is af. Heb hem iets minder cropped gemaakt. Dat vind ik niet zo leuk staan bij kindjes, ofja bij mn eigen.

9 likes

Oooh ik zou willen dat je mijn collega was!

1 like

Mocht een haker nog een heel mooi vest willen maken:

Ik haak eigenlijk nooit meer maar vind deze wel heel tof, misschien dat ik het wel ga proberen.

2 likes

Wauw :heart_eyes:! Zou dit heel moeilijk zijn? Heb alleen nog maar een paar shawls en een deken gehaakt.

Geen idee, bij het mozaïek deel haak je wel afwisselend met de draden denk ik

Gezien ik graag weer wat creatievere activiteiten wil uitvoeren, ben ik opzoek gegaan op Pinterest naar leuke DIY’s en kwam uit op macramé sleutelhangers. Ik wilde graag jullie tips en ervaringen bij het volgende - hopelijk zit ik daarvoor in het juiste topic. Zo niet, hoor ik het ook graag. :relaxed:

Allereerst het touw, in de tekst geven ze aan “3/16” natural cotton piping cord” te gebruiken. Kan ik hiervoor ook 4mm macramé koord voor gebruiken? Of hebben jullie andere tips? Ik wil het liefst wel dat ik het draad aan de onderkant ‘los’ kan maken om een kwastje te creëren.

En mijn tweede vraag; welk type verf kan ik het beste gebruiken om de houten kralen mee te verven? Het wordt in de tekst helaas niet benoemd.

Voor het geval iemand anders dezelfde how-to’s wil volgen: link naar de sleutelhanger en een link naar de kralen.

Alvast bedankt!

1 like

Als dat macramé koord ook 4 mm is kan dat vast prima. Het koord van de foto zijn iig geen gedraaide touwtjes maar zo gevlochten/gepunnikt/geen idee achtig

1 like

Ik heb dit even gekopieerd van een eerdere post die ik had geschreven in dit topic nadat iemand opstarttips vroeg:

  • Gratis patronen op de DMC website of pinterest (embroidery als zoekterm). Betaalde patronen op Etsy.
  • Borduurring bij Pipoos, hobbywinkel of Aliexpress (veeeel goedkoper!)
  • Bij de action hebben ze nu een doos met 50 kleuren garen voor 5 euro. Bij aliexpress heb ik laatst 100 kleuren gekocht voor weinig. Anders pipoos/hobbywinkel
  • katoen of linnen om op te borduren als je geen kruissteek wil. Op de markt of stoffenwinkel. Kruissteekstof bij Pipoos of Aliexpress
  • op YouTube de steken opzoeken hoe je ze moet doen. Op het patroon staat de naam van de steek (bijv satin stich) n dan filmpje er van opzoeken.
2 likes

Ik denk dat 4mm een beetje te dik is, maar dat zou je even uit moeten proberen! Zou eerder 2mm doen voor zo’n kleine sleutelhanger. Het meeste macrame touw is katoen, dus wat dat betreft zit je goed met dat het dan zo kan ‘kwasten’ aan de onderkant. Ze hebben op ali express ook veel leuke haakjes en ringetjes, heb een stukje hierboven een sleutelhanger van mij gepost!

1 like

Dank je wel voor de tips, ik denk dat ik dit weekend een hobbywinkel ga bezoeken om wat touw en diktes te vergelijken. Ik zie nu inderdaad jouw berichtje met de kralen van Tiger (erg leuke sleutelhanger trouwens!), ik had daar toevallig ook nog gekeken maar ze hadden op dat moment de gekleurde kralen niet op voorraad. Ik ga ook nog op Etsy en Aliexpress kijken wat ik daar tegenkom. Nogmaals bedankt! :hugs:

Ik heb net een megabestelling touw binnen van garenxxl oid, goeie prijzen en ze hebben veel maten!

1 like

(Sorry, lang verhaal maar ben heel enthousiast)
Gisteren dit topic ontdekt na al wat zoeken en ben nu zo gelukkig! Volg op Reddit al lang de brei- en haaksubreddit en maakt me helemaal hebberig (hoewel ik de brei-subreddit wel serieuzer vind dan de haaksubreddit). Ben meteen geïnfluenced door jullie om sokken te breien terwijl ik midden in mijn examenperiode zit en eigenlijk moet studeren. Heb ook nog zoveel projecten die ik aan het afmaken ben, zoals een Sophie’s (alternate) universe waar ik nog enkele rijen en een border moet maken, een halve Mandala Madness en een Zweig waar ik nu aan mouw 1 zit. Probleem is dat ik nu in een brei-mood ben ipv haken dus mijn haakprojecten blijven nu wat liggen.

Ik heb eigenlijk twee vraagjes aan jullie: de patronen die ik mooi vind op Ravelry (vaak sweaters/jumpers) zijn vaak met superdunne garen en dunne naalden gebreid. Heb zelf zo een set interchangable rondbreinaalden maar gaan maar minimaal tot 3,5. Hebben jullie zo speciale sets met die dunne naalden (zoals bv Chiagoo en Hiyahiya?) of losse ronde naalden (en zo ja, welke afmetingen qua kabel) of DPNs? Ben met die sokken voor het eerst op DPNs aan het breien en het gaat goed, hoewel ik het gemakkelijker vind om met 3 ipv 4 naalden te breien (of toch in het begin) maar ben bang dat de zijkant gaat ladderen.

Mijn tweede vraag is ivm wol: ik probeer wat meer bewust te zijn met dierenleed en milieu etc en wil daarom ook niet meteen echte wol kopen ivm dierenleed en andere ethische kwesties, maar er zijn weer nadelen aan de alternatieven (acryl laat microplastiek los, bamboe heeft heel veel processing nodig wat ook niet zo milieuvriendelijk is, katoen heeft veel water nodig etc etc etc). Kan even de bomen door het bos niet zien en word er soms wat moedeloos van. Ik probeer sowieso al bewust wol te kopen (niet te veel en opgebruiken) maar langs de andere kant is dit een hobby, kan ik ook niet alles perfect doen en heb ik soms ook iets van wat gaan die paar dingen die ik maak op grote schaal iets uithalen. Vraag me af wat jullie visie hier op is?

Ik heb veel verschillende verwisselbare punten van knitpro, van 3 tot 8 mm en van een aantal maten meerdere.
Ik brei liever ook geen truien op 3mm, gaat veel te sloom. Meestal kies ik andere patronen.

Mbt wol: ik wil juist alleen maar wol, wel museling free. Ik vind acryl etc zonde van mijn breitijd. Wol reguleert de warmte goed wn wprdt bij mij niet broeierig.
Je hebt anders ook mooie linnen en katoenen opties!

Ik koop graag wol bij Wolgoed in Dordrecht. Zij is haar winkel begonnen uit ethische overwegingen en heeft alleen maar diervriendelijke wol!

2 likes

Meeste truien hebben short rows dus ja !

Nee je werkt tot waar ze zeggen, dus bijv 4 steken voorbij je raglan en dan trek je die steek zo als het moet volgens filmpjes :stuck_out_tongue_winking_eye: en dan brei (of averecht dan) je weer terug richting die raglan. Je breit letterlijk een kortere toer !

1 like

Makkelijk begonnen met om een potje haken. Nu kijken naar volgend patroon

10 likes

Gister voor het eerst zo’n wall hanging gemaakt, die zag ik overal langskomen en zagen er nog best ingewikkeld uit maar dit was in een half uurtje gepiept!
M’n hond vindt het erg moeilijk dat ik tijdens het wandelen zo af en toe stokken meeneem waar ze niet mee mag spelen haha! Moet ze ook echt verstoppen in huis.

23 likes