Provinciale Staten & Waterschapsverkiezingen 2023

Ik vind ze best vaak té neoliberaal. Mis qua duurzaamheid vooral de systeemverandering die ik bij bijv. PvdD wel zie. En ik vond hun verkiezingsprogramma voor mijn provincie soms een beetje wazig (er stond bijv. iets van “stop de ongebreidelde groei van Schiphol”, ik haal daar niet uit of je geen groei, krimp, of alleen een beetje groei wil).

2 likes

Water Natuurlijk is combi van D66 en GL, dus niet zo vreemd

GL wilt geen groei. Ze zijn idd minder direct dan PvdD, maar dat komt omdat ze gewoon genuanceerder denken. Dat vind ik juist wel mooi. Ik vond het programma juist wel duidelijk overigens.

Ja klopt, ik had ze getwitterd om het te vragen. Toen kreeg ik een reactie waarin m’n naam fout gespeld werd en die meertreinenmindervliegen hashtag weer rondgestrooid werd, waarvan ik de relevantie niet echt zag voor de provinciale staten. Maar goed, wel ook dat ze tegen groei van luchtvaart en dus groei van schiphol waren, maar niet dat ze voor krimp zijn en dat is denk ik wel wat ik wil. Dat over nuance ben ik daarin dus niet helemaal met je eens, het is gewoon eena nders tandpunt dan dat van de PvdD, gaat mijns inziens over meer dan nuance.

2 likes

Ik ben lid van de PVDD dus daar stem ik altijd op, en dan altijd op de 1e vrouw, maar ik zal nu op een lagergeplaatste vrouw stemmen.

Alleen voor de provincie trouwens, voor het waterschap doen geen boeiende partijen mee.

Dit vind ik vooral lastig bij de verkiezingen. Er worden zoveel onderwerpen aangedragen en benoemd die gewoon niet onder de bevoegdheid van de provincie vallen maar juist Rijksoverheid of gemeente. Ik erger me er groen en geel aan :joy:.

3 likes

Ik ben het momenteel in de landelijke politiek met geen een partij helemaal eens. Ik ben het met de helft van de punten van linkse en de helft van de punten van rechtse partijen eens. Om het maar even makkelijk te zeggen (heb ook echt het idee dat er niet meer echt een partij is die het ‘politiek midden’ vertegenwoordigt). Hoogste wat uit de stemwijzer van provinciaal kwam was dus ook 47%, dus komt ook overeen met mn gevoel over het huidige politieke klimaat. Wordt dus niet makkelijk voor mij nu. Nog even goed in verdiepen. Nog mensen tips voor goede info mbt noord-holland?

5 likes

Ik heb dit ook heel erg. Ik kan me gewoon in geen enkele partij écht vinden, maar ik ga denk ik voor PvdD.

1 like

Ik ga ook PvdD stemmen denk ik, omdat ik het met hun gewoon het meest eens ben, maar niet overal. Maar ik vind wel dat zij dingen voor elkaar krijgen/een stem hebben die belangrijk is.

Veel stemmen voor PvdD hier! Als ik tegen mijn collega’s zeg dat ik daarop stem krijg ik altijd als respons “Waarom stem je daarop??” en maakt niet uit op welke partij een andere collega stemt, die vraag wordt dan niet gesteld. Stom toch?

2 likes

Ik snap echt niks van die waterschapsverkiezingen, maar bij een stemwijzer kwam Water Natuurlijk op de eerste plaats en zij hebben otters op de website. Laf otters, dus daar ga ik op stemmen :thumbsup:

PS gaat D66 worden en dan op de vrouw op plaats 9 omdat ze 9 zetels verwachten en ik wil voorkomen dat nummer 10 haar inhaalt (dat is een man). Plaats 10 t/m 14 zijn ook mannen, dus dan heeft het (denk ik?) weinig zin om op 15 te stemmen

5 likes

Dit is misschien een domme vraag maar ik vergeet altijd hoe dit werkt. Als ik nou op de laatste vrouw van de lijst stem, die het dus never nooit gaat worden, gaat mijn stem dan verloren? Of wat gebeurt er dan mee?

Waar heb je gevonden hoeveel zetels ze verwachten?

Oh shit, ik had gewoon gegoogled en kwam op 9 uit, maar ik zie nu deze https://peilingwijzer.tomlouwerse.nl/ en daar staat 5. Even mijn tactiek aanpassen dus

Thnx, kon het echt nergens vinden. Ga meteen even kijken.

Ik zie hier alleen de peiling voor de eerste kamerzetels (op basis van de provinciale statenverkiezingen), maar weet iemand waar ik het aantal zetels voor de provinciale staten zelf kan vinden?

1 like

Ik had voor de PS de meeste overeenkomst met GL en daarna met D66 en PvdD. Was het met GL eens met alle punten die over milieu en natuur gingen, en juist die dingen vind ik heel belangrijk voor specifiek mijn provincie, dus ga daar ook op stemmen denk ik.

Heel herkenbaar. Ik zie mijzelf ook echt als midden, en landelijk gezien komt d66 daar meestal het meest bij in de buurt. Met de kieswijzer kwamen d66 maar ook christenunie naar voren. Vooral met de laatste partij ben ik het verrassend vaak eens. Ik ga het nog even verder uitzoeken maar misschien is het voor jou ook het bekijken waard?

1 like

iedere keer als ik het reclame filmpje van Thierry Bauudet, heb ik heimwee naar dit filmpje

11 likes

Ik heb de stemwijzer laatst gedaan en weet niet eens meer wat eruit kwam. Ik zit ook niet met een partij precies op één lijn. Dus nu wilde ik gewoon op een persoon stemmen die me het meest aanspreekt, maar dan moet ik iets van 100 stukjes lezen.

Wauw wat gênant?

2 likes