Provinciale Staten & Waterschapsverkiezingen 2023

Ik heb de stemwijzer gedaan maar er staan meerdere punten in waar ik geen verstand van heb of die me niet interesseren mm.
Landelijk stem ik op D66 of GL en nu komt er ook 83% GL uit dus daar ga ik voor.

Ik heb ook net de stemwijzer gedaan en kom op 1 partij die ik altijd stem en een andere (landelijke) partij waar ik voor nu meer raakvlakken mee lijk te hebben. Ik heb hun verkiezingsprogramma gelezen en ga dat ook nog even doen van mijn vaste partij.

Ik ga GL stemmen en net als de vorige keer de eerste diverse vrouw. Letten jullie daar ook nog op of stemmen jullie op de eerste op de lijst?

1 like

Ik vind het echt een beetje stom dat ze pvdd heten want daardoor heb ik me er nooit in verdiept (houd niet van one issue partijen) maar nu ik hun programma lees vind ik best veel dingen goed.
Ik neem aan dat ik hier niet de enige in ben en dat veel mensen niet eens de moeite nemen.

@Freckles
Ik stem op aanraden van ‘stem voor een vrouw’ voor een vrouw die buiten het verwachtte aantal zetels valt. Ik vind het een goed idee om op een niet-witte vrouw te stemmen. Daar heb ik eigenlijk nog niet echt naar gekeken. (Ik pik meestal gewoon een random vrouw want ik kan me toch niet verdiepen in iedereen op de kieslijst)

3 likes

Ik ga voor D66, ik ben niet echt van het verplicht op een vrouw stemmen dus ik weet nog niet wie. En voor de waterschappen op water natuurlijk. Ik heb D66 nooit beschouwd als een partij die dicht bij mij stond, maar goed, het kwam uit veel kieswijzers en ik kan me wel vinden in hun punten.

Hier een combi van Groen Links en PvdD voor de PS, beide 73% en ik ga voor PvdD. Bepaalde onderwerpen vind ik net even belangrijker en daarbij stonden zij bovenaan.
Waterschap ook Water Natuurlijk, vind dat wel een moeilijke, het zegt me allemaal niet zo veel

Is er een reden dat je de partijen niet expliciet noemt?

2 likes

Aaaarhg ik werd er aan herinnerd dat PvdD voor het boerkaverbod heeft gestemd in de Eerste Kamer en nu weet ik echt niet meer wat ik moet stemmen. Ik heb het idee dat mijn stem voor Provinciale Staten en Eerste Kamer geowon niet overeen komen, maar weet niet zo goed wat ik daar mee moet/kan? Ik denk niks?

1 like

Nee het gaat om VVD en CDA als je t wil weten :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Hoe bepalen jullie op welke persoon jullie gaan stemmen? Ben er eindelijk uit op welke partij ik ga stemmen, is er nog een lijst uit 50 mensen waar ik uit kan kiezen. Ga ze echt niet allemaal opzoeken hoor

Ik kan de kandidatenlijst van pvdd voor Noord-Holland nergens vinden.

Een vrouw buiten het verwacht aantal zetels dus.

Ik denk ook op een vrouw van kleur.

@Banananana
Sommige provincies zijn echt slecht in het publiceren van hun kandidatenlijst.
https://openstate.eu/nl/2019/02/kandidatenlijsten-provinciale-statenverkiezingen-beschikbaar/

2 likes

Thanks! Maar wat een raar gedoe weer, waarom zijn die lijsten niet gewoon toegankelijk. Moest een heel bestand downloaden enzo. Kan overigens ook niet gewoon even makkelijk vinden op hoeveel zetels ze staan in de peilingen. Geloof acht…

Edit: grapje, zie nu 4 staan op de twitter van pvdd.

Edit 2: van de eerste vier op de lijst zijn er drie man. En de vijfde is een vrouw maar die heet Visser :sob: :sweat_smile:

1 like

Ik ben eruit: PvdD en water natuurlijk (al vind ik het wel jammer dat die laatste mede opgericht is door sportvisserij NL? Maar weet geen alternatief dat beter is)
Ik kan denk ik zo’n beetje lid worden van Pvdd, heb al een tijdje niks anders gestemd (behalve bij de gemeenteraad toen GL)

3 likes

Ik ben er nog steeds niet uit, en dan moet ik ook nog kijken naar de waterschapsverkiezingen. Misschien maar blanco stemmen deze keer.

Ik stemde altijd al voor een vrouw, maar bij de gemeenteraadsverkiezingen heb ik voor het eerst ook voor een vrouw met een niet westerse migratieachterond gestemd. Dat ga ik nu weer doen! Vind diversiteit belangrijk zoals je wel zult merken haha!

6 likes

Ja die zit er dus niet tussen (laat gelijk het “probleem” zien denk ik). Ga wel ergens op een vrouw onderaan stemmen.

2 likes

Ik kijk het slotdebat op de regionale tv. Ben benieuwd. Misschien haal ik er nog wat nuttigs uit

Kijkt iemand het debat op NPO1? Wat was Rutte tegen Marijnissen slecht zeg, hij legde haar vanalles in de mond wat ze echt totaal niet gezegd heeft en ging helemaal niet echt op de stelling in.

4 likes

Ja zo bizar! En eindigen met die verdomde glimlach van m

1 like