Provinciale Staten & Waterschapsverkiezingen 2023

Pff ik weet het nog steeds niet. Over heel veel stellingen weet ik gewoon niet genoeg om er iets zinnigs over te zeggen. Het nut van blanco stemmen ontgaat me trouwens ook een beetje in het geval van verkiezingen (bij referenda snap ik het wel), kan iemand misschien uitleggen of/waarom dat zinvol is?

Edit: het wordt PvdD! Ben het met de meeste dingen eens, en vooral de peilingen van vandaag maken dat ik toch iets wil stemmen om een beetje tegenwicht te bieden, weet niet of ik anders was gegaan. Heb zelfs m’n vriend overtuigd (hij houdt zich normaal gesproken zo ver mogelijk van de politiek) om te stemmen, en hij gaat ook voor de PvdD :ok_hand: Waterschappen doe ik blanco denk ik, vind het eerlijk gezegd best onzinnig om burgers te laten stemmen in iets wat juist zo specifiek is en waar je gewoon kennis van zaken voor nodig hebt.

5 likes

Ik wil vandaag op mijn werk de hele dag a la Rutte roepen: Caroline! Help! Maar ik ben bang dat niemand het gaat begrijpen hahah

17 likes

Ok ik heb een domme vraag. Ik wil graag op een vrouw stemmen, dus heb naar de peilingen gekeken voor de partij waarop ik wil stemmen. In de landelijke peilingen staan zij op 3, dan is het slim als ik op een vrouw die op 4 of lager staat stem, toch?

2 likes

Waarom moet je dan op iemand die 4 of lager staat stemmen?

Ik ben het helemaal eens met jouw post @Dazed. Ik weet alleen echt nog niet wat ik wel moet stemmen. Kun je misschien kort uitleggen waar mijn stem naar toe gaat als ik blanco stem? De grootste partij?

Nee, je stem telt dan wel mee voor de opkomst maar blanco blijft blanco en telt dus niet mee in zetels voor welke partij dan ook.

3 likes

@Evi-lena omdat zij zo meer kans heeft om verkozen te worden ttps://stemopeenvrouw.com/stemtip/

Oh en hoe gaan jullie om met familie/vrienden die een politieke voorkeur hebben waar jij niet achter staat? Mijn vader zei laatst dat ie misschien op SGP wilde stemmen (en hij doet vaker seksistische en racistische/xenofobe uitspraken). Ik praat er ook liever niet over met hem omdat ik er boos van word.

Huh en hoe kom je erbij dat als je blanco stemt, deze naar de grootste partij staat? Wat?? @Evi-lena

1 like

Mijn vader roeptoetert ook regelmatig dingen waar ik niet achter sta en in zulke buien vermijd ik hst onderwerp politiek ook. Maar heel soms is hij voor rede vatbaar. Zo heb ik hem weten te overtuigen PvDD te stemmen door onderwerpen aan te dragen die hij belangrijk vind (natuurbehoud, insecten) en daar hun standpunten over uit te leggen versus die van de roepende partijen waar hij (helaas) soms positief over is.

2 likes

O ik zie nu op internet dat dat een hardnekkig gerucht is dat niet klopt. Sorry.

Misschien heb je hier wat aan mbt blanco stemmen!

2 likes

Op peil.nl kun je de prognose per provincie vinden.

Excusez-moi voor de dubbelpost, maar ik heb toch een waterschapspartij gevonden waar ik op wil stemmen, er is er namelijk eentje die zegt ‘hey water is vet belangrijk dus laten we dit niet te politiek maken en vooral overlaten aan experts die echt veel over deze onderwerpen weten’ en daar kan ik me wel in vinden. Het stond me namelijk best wel tegen om voor zoiets op een politieke partij te stemmen.

Ik zou alleen graag dat stem-op-een-vrouw-die-er-anders-net-niet-inkomt-principe aan willen houden maar ik kan nergens peilingen vinden voor de waterschappen :rage:

3 likes

Oh goeie, ga ik ook nog even doen!

Ik vraag me trouwens af waarom je op een vrouw wil stemmen? Geen oordeel verder maar meer het waarom.

Welke is dat?

Omdat ik het belangrijk vind dat er meer vrouwen in de politiek komen.

Misschien moet je je even wat meer inlezen? Bijv. op de site die ik net deelde.

15 likes

Ik heb zo snel geen cijfers voor de provinciale politiek maar in de tweede kamer bijvoorbeeld is de man-vrouwverdeling 70/30. Vrouwen zijn dus ondervertegenwoordigd, en alles wat je kan doen om dat wat gelijker te trekken lijkt me goed

4 likes

Algemene Waterschaps Partij (“niet politiek wel deskundig”)

3 likes

Ik ben echt zo opgelucht dat m’n moeder net voor me gestemd heeft (wel op mijn eigen keuze hoor, maar ik zit in het buitenland dus kan zelf niet fysiek stemmen). Ik bleeeef maar twijfelen en was gisteravond wel redelijk overtuigd van m’n kezue dus ben daar op zich wel blij mee, maar nu kan ik in elk geval niet meer twijfelen want m’n stem is al uitgebracht hahaha.

5 likes

Wat is het geworden?

M’n broertje heeft m’n moeder gemachtigd want hij is niet in Nederland. En het is maar goed dat hij mij niet gemachtigd heeft, want hij heeft haar dus voor het FvD laten stemmen en ik zou dat dus gewoon niet gedaan hebben.

Ik heb zojuist in een impulsbeslissing toch voor PvdD gestemd. Ik wilde eerst GL, maar die stond toch heel laag op m’n stemwijzer en ik was het toch meer eens met PvdD, dus daar heb ik toch maar voor gestemd. Bedacht het wel pas in het stemhokje, dus heb nu maar voor een random lager nummer vrouw gestemd, in de hoop dat het wat uitmaakt.

1 like