Provinciale Staten & Waterschapsverkiezingen 2023

Ik ga zo op de pvdd stemmen en ben gemachtigd voor mijn vriend. “dan ga je zeker nog een keer op de pvdd stemmen”

haha het ging wel even door mijn hoofd ja

2 likes

Ja ik las net inderdaad op de website die je aangaf maar ik zie daar niet staan waarom je beter op een vrouw kunt stemmen.

Dit is toch iets wat je zelf ook wel kunt bedenken?

2 likes

Ik wil hier geen discussie aanzwengelen aangezien ik niet denk dat dit daar het juiste topic voor is. Zelf ben ik voorstander om te stemmen op iemand waarvan ik denk dat hij/zij verstand van zaken heeft en ik kan me niet helemaal goed indenken wat geslacht te maken heeft met het goed kunnen bedienen van een land.

4 likes

Letterlijk van die site, op de homepage:

Waarom meer vrouwen in de politiek?

Op dit moment zijn vrouwen bij lange na niet gelijk vertegenwoordigd in de politiek. Zo is maar 31,5 procent van de Provinciale Statenleden vrouw, en slechts 20,7 procent van de bestuurders van het Waterschap, 30 procent van de raadsleden en 35 procent van de Tweede Kamerleden. Meer diversiteit in de samenstelling van de politiek komt ten goede aan de kwaliteit van de democratie. Uit onderzoek blijkt dat als de volksvertegenwoordiging de bevolking goed weerspiegelt, de politieke agenda een betere weergave zal zijn van de onderwerpen die spelen in de samenleving. Dat leidt o.a. tot grotere legitimiteit en representativiteit, groter bereik van de besluiten van de gemeenteraad en extra deskundigheid in gedecentraliseerde sectoren zoals de zorg.

Daarnaast is zichtbaarheid van vrouwen in de politiek goed voor vrouwenemancipatie; zij fungeren als rolmodel voor andere vrouwen en meisjes, met én zonder politieke ambitie.

Gelijke representatie krijg je niet vanzelf; het is van belang dat vrouwen zelf meer actief worden in de politiek. Stem dus niet alleen op een vrouw, maar word ook lid van een partij, en meld je bijvoorbeeld aan voor een commissie.

20 likes

Sorry ik had inderdaad te snel gelezen. De tab waar ik op uitkwam via de link van @monkeyslut was de stemtip. Ben nu even verder aan het lezen.

2 likes

Nou ik heb gestemd hoor! Stembiljetten waren lekker klein, geen geworstel, potlood deed het, topervaring dit.

21 likes

Ik snapte de vouwen ook eindelijk een keer :muscle:

3 likes

10/10 hoor ik al!!!

Ik word een beetje bang van die peilingen :pensive::pensive:

1 like

Hmm ja heb je ook wel weer gelijk in. Ik wou nog even op hun site kijken maar die doet het nu niet meer :rage: Misschien toch blanco dan

1 like

Sinds ik 18 ben stem ik altijd op de eerste vrouw op de lijst voor de partij waarop ik stem. Gewoon voor een beetje girlpower

Maar die komt er sowieso al in, dus je kunt beter op een vrouw lager op de lijst stemmen. Zie de link die eerder werd gedeeld.

Heb het nu zelf al heel vaak langs zien komen, wil niet belerend zijn, maar ik wist dit zelf eerst ook niet en ik vind het heel belangrijk.

5 likes

Toch maar PvdD, al was het niet echt van harte. Ik zag alleen geen alternatief. Ik vind voor de provincie klimaat écht het allerbelangrijkst en daar vond ik hun programma veruit het sterkst in. Ik vind het alleen megamegakut dat er nog wat racismeontkenners rondlopen in die partij en hun lijst heel wit is. Heb ook nog naar NIDA gekeken, maar daar vond ik het wel klimaat-stuk echt minder sterk en ik vond het vervelend dat het nog zo onduidelijk is wat zij in de EK gaan doen. Heb GroenLinks ook nog overwogen, zeker voor de EK omdat ik dacht at ze misschien wat sterker tegenwicht konden bieden aan FvD/PVV/VVD als wat grotere linkse partij. Ik vond ze alleen in de provincie net wat minder sterk, al hebben ze wel goede punten over zowel sociale rechtvaardigheid als klimaat, het was het allebei net niet en zie hen in de EK ook eerder gekke compromissen sluiten (remember het leenstelsel). Toen zat ik op gegeven moment te overwegen om blanco te stemmen omdat ik er niet helemaal uit kwam wat ik nou beter vond, maar ik vind een linkse stem op dit moment wel echt te belangrijk om niet uit te brengen. Uiteindelijk gaf het soort van doorslag dat de PvdD hun programma in gesproken, versimpelde en gebarentaal online heeft staan :") laat in elk geval zien dat je toegankelijkheid serieus neemt.

Heel verhaal hahahah sorry

4 likes

Mijn man en ik zullen het nooit eens worden over politiek, maar hij stemt nu wel voortaan op de eerste vrouw buiten de peilingen.

3 likes

Haha maar niet iedereen vind dat belangrijk? Iemand mag toch ook op een vrouw stemmen die toch al gekozen wordt?

Natuurlijk mag dat. Haha :roll_eyes:

(Als ze stemt op een vrouw zodat meer vrouwen worden verkozen, dan is het tactischer om op een vrouw lager op de lijst te stemmen. Als ze stemt op die vrouw omdat ze die persoon inhoudelijk goed vindt, dan lekker doen. Maar ik wist niet of dat haar reden was, dat kon ik niet uit haar post opmaken).

8 likes

Vriend wil FvD stemmen en elke keer als ik zeg dat Thierry vrouwonvriendelijk is, zegt hij: “DaT Is AllEmAaL uiT ZiJn veRbaNd GetRokKKen!11!” En dat dat lang geleden is. En ik choke in m’n argumenten. Help!

5 likes

Ik heb het idee dat Baudet een beetje hetzelfde publiek aantrekt als Fortuyn destijds. Door het een beetje vernuftig te verwoorden, geloven mensen dat ze met een slimme vent te maken hebben die alle standpunten goed doordacht en onderzocht heeft :tired_face:.

2 likes

Ik zie hier veel die maar 1 partij noemen, maar ik ga voor Provinciale Staten en Waterschap op verschillende partijen stemmen. Zijn er niet meer die dat doen?